بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آشنایی با میوه خارگیل و خواص دارویی آن

آشنایی با میوه خارگیل و خواص دارویی آن
خارگیل که در متون طب سنتی به اسمهای دُریان یا دوریان نیز شناخته می شود، یک میوه گیاهی با نام علمی خارگیل سموری (Durio zibethinus) متعلق به تیره پنیرکیان (Malvaceae) و راسته پنیرک ‌سانان است. طول آن به سی سانتیمتر و قطر آن به پانزده سانتیمتر می‌ رسد و وزن آن یک تا سه کیلوگرم است. شکل آن گرد و گاه کشیده و پوسته آن پوشیده از خار و به رنگ سبز قهوه‌ای و رنگ گوشته آن زرد کمرنگ است. این میوه دارای بویی خاص و شدید (نه نامطبوع) است بطوریکه در مالزی ورود آن به هتل ها و هواپیما ممنوع شده است. این میوه بومی اندونزی، مالزی و برونئی است.

نام خارگیل یا دوریان هم به خود گیاه و هم به میوه آن گفته می شود. علاوه بر میوه این گیاه، پوست و برگ های آن نیز خواص دارویی دارد.

از مهمترین خواص دارویی خارگیل، وقتی بصورت خوراکی مصرف شود، می توان به درمان تب، تورم، فشار خون بالا، زردی، مالاریا، رفع انگل ها و افزایش میل جنسی اشاره کرد.

از خارگیل بر روی پوست برای درمان بیماری های پوستی و کاهش تورم نیز استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که خارگیل می تواند فوایدی برای قلب و گردش خون داشته باشد. همچنین ممکن است سطح کلسترول و سطح برخی پروتئین های خون را کم کند.

هنوز تحقیقات کاملی بر روی ایمنی میوه خارگیل انجام نشده است اما خوردن میوه آن ممکن است باعث ناراحتی معده، گاز معده، اسهال، استفراغ یا واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. همچنین خوردن دانه های خارگیل نیز ممکن است باعث تنگی نفس شود.

نگرانی خاصی نیز وجود دارد که مصرف میوه خارگیل حال افراد دیابتی را بدتر می کند. اعتقاد بر این است که مصرف آن میزان قند خون را بیشتر از میوه هایی چون موز و انبه بالا می برد.

هنوز مطالعات دقیقی در مورد تداخل های دارویی و همچنین میزان دوز مناسب مصرفی از میوه خارگیل نیز وجود ندارد.


منابع و رفرنس ها:

Source & Reference


DURIAN: Uses, Side Effects, Interactions and Warnings

www.webmd.com..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، میوه خارگیل، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد