بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

درمان استئاتوهپاتیت غیر الکلی: نقش مکمل های امگا3، ویتامین E، انسولین و استاتین

درمان استئاتوهپاتیت غیر الکلی: نقش مکمل های امگا3، ویتامین E، انسولین و استاتین
استئاتوهپاتیت غیر الکلی نوعی بیماری خطرناک است که در آن با تشکیل چربی هایی در کبد، کبد دچار آسیب و عفونت می شود. این بیماری تهاجمی ترین شکل بیماری های کبد چرب غیرالکلی است.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی می تواند پیشرفت کرده و  به فرم های فیبروز کبدی، سیروز، فشار خون بالای پورتال و سرطان کبد اولیه تبدیل شود. تلاش های بسیار زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که بیشتر آنها بر روش ها و داروهای جدید تکیه دارند.

در مطالعه ای که اخیرا توسط یک محقق آمریکایی انجام شد، در مان های قدیمی تر برای بیماری استئاتوهپاتیت غیر الکلی که برای سالهای متمادی برای درمان آن استفاده شده اند ارزیابی شد. این درمان ها شامل استفاده از مکمل های اسید چرب غیراشباع، ویتامین E، عوامل حساس به انسولین، پیوگلیتازون و عوامل حساس به استاتین بودند.

علاقمندی به درمان این بیماری توسط مکمل های اسید چرب غیراشباع به این دلیل است که این مکمل ها مزایایی در بیماری های کاردیومتابولیک نشان داده اند و بیماری های کبد چرب غیرالکلی مثل استئاتوهپاتیت ارتباط نزدیکی با سندروم های متابولیکی دارند. اگرچه نتایج بدست آمده از درمان با اسیدهای چرب غیراشباع متنوع بوده است اما در اکثر مطالعات با کاهش در چربی کبد بدون عوارض جانبی همراه بوده است. همچنین تحقیقات نشان داده اند که تاثیر این مکمل ها با کاهش همزمان وزن همراه بوده و وابسته به فاکتورهای ژنتیکی نیز هست.

تحقیقات نشان داده اند که ویتامین E باعث ایجاد فوایدی در کودکان مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی شده است. اما فواید آن در بزرگسالان مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی ملایم مورد سوال است.

پیوگلیتازون فواید مهمی در مبتلایان به این نوع هپاتیت نشان داده است که وابسته به بافت شناسی افراد بوده است اما نگرانی هایی در مورد عوارض منفی آن بویژه در مورد وزن افراد وجود دارد.

یک ترکیب حساس به انسولین جدیدتر به نام لیراگلوتاید نیز فواید بسیار امیدبخشی برای این بیماری نشان داده است.

اما داده های علمی در مورد تاثیرگذاری استاتین در این بیماری بسیار اندک است و به نظر می رسد این عامل فواید و مضراتی بر روی استئاتوهپاتیت غیر الکلی ندارد.

در مطالعه ای که در تاریخ 10 می 2017 در مجله Clinical and Molecular Hepatology  به چاپ رسید روش های درمانی وابسته به مکمل های فوق برای درمان استئاتوهپاتیت غیر الکلی بررسی شد.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

NASH Therapy: omega 3 supplementation, vitamin E, insulin sensitizers and statin drugs.

Clin Mol Hepatol. 2017 May 10. doi: 10.3350/cmh.2017.0103. [Epub ahead of print]
..





مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد