بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آشنایی با گیاه والرین (سنبل الطیب) و خواص دارویی آن

آشنایی با گیاه والرین (سنبل الطیب) و خواص دارویی آن
سنبل الطیب یا علف گربه (نام علمی: Valeriana officinalis) گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می ‌روید. این گیاه دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته ‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی ‌متر می ‌باشد.

نام علف گربه برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه ‌ها را به خود جذب می‌ کند و نوعی اثر روان گردان در آن ‌ها دارد. این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصاره این گیاه است که به فرومون ‌های بدن گربه ‌ها شباهت دارد.

قسمت مورد استفاده این گیاه که خواص دارویی متعددی دارد ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می‌ شود.

مرسوم ترین استفاده از والرین برای درمان اختلالات خواب و بی خوابی است. والرین معمولا با رازک، بادرنجبویه و سایر گیاهان دارویی تلفیق شده و برای ایجاد خواب آلودگی استفاده می شود. برخی از افراد تلاش می کنند تا با استفاده از والرین بجای قرص های خواب آور، اختلالات خواب خود را درمان کنند. حتی شواهد علمی معتبری نیز در مورد تاثیرگذاری والرین بر اختلالات خواب وجود دارد هر چند که تمام مطالعات تاثیرات مثبت آن را نشان نداده اند.

کارایی دیگر والرین در درمان اضطراب و استرس های روانی از جمله آسم عصبی، حالات هیستریک، تحریک پذیری، ترس از بیماری (مالیخولیا)، سردرد، میگرن، و ناراحتی معده است.

همچنین برخی افراد از والرین برای درمان افسردگی، رعشه های ملایم، صرع، اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD)، و سندرم خستگی مزمن (CFS) استفاده کرده اند.

علاوه بر این از آن برای درمان دردهای عضلانی و مفصلی استفاده شده است. زنان نیز از والرین برای درمان گرفتگی های قاعدگی و علائم مرتبط با یائسگی از جمله گرگرفتگی و اضطراب استفاده می کنند.

والرین را در برخی مواقع به آب استحمام اضافه می کنند تا منجر به آرامش بیشتر شود.

در صنایع غذایی، عصاره و روغن استخراج شده از والرین به عنوان یک چاشنی به غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شود.

محققان اعتقاد دارند که عصاره والرین دارای موادی است که همانند یک آرام بخش در مغز و سیستم های عصبی عمل می کند.

مطالعات علمی نشان داده اند که والرین در درمان اختلالات فوق برای کوتاه مدت کاملا ایمن است. به عنوان مثال ایمنی و کارایی آن هنگام مصرف به مدت 28 روز توسط 12000 فرد تایید شده است. اما مطالعات بر روی ایمنی بلند مدت آن هنوز اندک است. در تحقیقی مشخص شد مصرف آن به مدت 4-8 هفته نیز ایمن است.

از عوارض جانبی معدود آن می توان به سردرد، تحریک پذیری، تشویش، و حتی بی خوابی در برخ افراد اشاره کرد.

از دوزهای زیر والرین در مطالعات علمی برای درمان بی خوابی استفاده شده است:
•    400-900 میلی گرم از عصاره والرین 2 ساعت قبل از خواب به مدت 28 روز
•    120 میلی گرم عصاره والرین بعلاوه 80 میلی گرم عصاره بادرنجبویه سه بار در روز به مدت 30 روز



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

VALERIAN: Uses, Side Effects, Interactions and Warnings

www.webmd.com
..





مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

قرص های ضدچاقی: گذشته، حال و آینده مشاهده
قرص های ضدچاقی: گذشته، حال و آینده