بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل باید زیر نظر پزشک مصرف شود، حتی در ورزشکاران

 مکمل باید زیر نظر پزشک مصرف شود، حتی در ورزشکاران

یکی از معضلاتی که دیر زمانی است روی حوزه سلامت سایه افکنده، استفاده بی‌رویه از مکمل‌های ورزشی و نیز توزیع مکمل‌های قاچاق در بین ورزشکاران است. هر چند در برهه‌های مختلف زمانی هشدارهای زیادی در خصوص مصرف صحیح مکمل‌ها و تحت نظر پزشک استفاده کردن آن گوشزد شده است اما متاسفانه همچنان شاهد افزایش بی‌رویه این محصولات در بین ورزشکاران هستیم.


مسئولین سازمان غذا و دارو نیز سعی بر آن دارند با افزایش نظارت‌های خود از روند افزایشی استفاده از مکمل‌ها در بین جوانان بکاهند. در همین راستا مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو نیز استفاده از مکمل‌ها در سطوح مختلف ورزش‌های همگانی، قهرمانی، حرفه‎ای و حتی برای ورزشکاران المپیکی را مشروط به مشورت با پزشک و کارشناسان معتبر تغذیه، مجاز دانست.

حسین رستگار با بیان اینکه هر کس بیش از نیاز بدنش مواد مغذی مصرف کرده باشد به هیچ عنوان نباید از مکمل‌ها استفاده کند، اظهار داشت: «در رابطه با مصرف مکمل تعیین مقدار مورد نیاز بدن به مواد مغذی توسط خود فرد عملی نیست و تنها افراد متخصص تعیین می‌کنند که هر فردی به چه مقداری از ماده مغذی نیاز دارد.»

 مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: «مدت زمان مصرف مکمل نیز محدود است. به این معنا که صرفا تا زمانی معین که کمبود بدن جبران شود، قابل استفاده است نه به صورت مادام‌العمر و این در حالی است که متاسفانه بسیاری از افراد در دوره‌های طولانی آن هم به صورت خودسرانه از مکمل‌ها استفاه می‌کنند.»

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی مکمل‌ها شامل مواد غیرطبیعی هستند که اگر مورد نیاز بدن نباشد ضررهای زیادی به آن وارد می‌کند، درباره مکمل‌های ورزشی تصریح کرد: «در بین تعداد بی‌شمار مکمل‌های غذایی که در بازار ایران وجود دارد، تنها استفاده از تعداد محدودی از آنها برای ورزشکاران حرفه‌ای بی‌خطر و مجاز عنوان شده است این مکمل‌ها که شامل انواع قرص، ژل، محلول، پودر و ویتامین و پروتئین است، حتما باید به تائید سازمان غذا و دارو و به تبع آن فدراسیون پزشکی ورزشی رسیده باشد.»

رستگار مشروط به مشورت با پزشک و کارشناسان معتبر تغذیه، استفاده از مکمل‏ را در سطوح مختلف ورزش‌های همگانی، قهرمانی، حرفه‎ای و حتی برای ورزشکاران المپیکی مجاز دانست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از مکمل‎های دارای مجوز نیز ممکن است برای برای ورزشکاران حرفه‌ای غیرمجاز باشد، خاطرنشان کرد: «همان‌طور که در مواردی نیز مشاهده شده است مصرف خودسرانه آنها علاوه بر آسیب‌هایی که بر بدن ورزشکاران حرفه‌ای وارد می‌آورد، می‌تواند محرومیت‌هایی نیز برای آنها در بر داشته باشد که این موضوع قطعا نمی‌تواند زیبنده ورزش اخلاق‌مدار کشور ما باشد.»

همچنین قابل ذکر است در همین راستا طرح ویژه مبارزه با قاچاق دارو، مکمل دارویی، لوازم بهداشتی و مواد غذایی از دیروز آغاز شده است.

 جلسه هماهنگی برگزاری طرح ویژه مبارزه با قاچاق دارو، مکمل دارویی، لوازم آرایشی و مواد غذایی به ریاست رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل و سیاست‌گذاری اجرای این طرح انجام شد.

در تهران آگاهی بخشی به کسبه برای رعایت قانون و هشدار برای پاکسازی واحدهای صنفی از عرضه کالای قاچاق از طریق نصب بنر در بازار و برگزاری جلسات متعدد با کسبه خیابان ناصر خسرو انجام و این طرح از فردا آغاز می شود.

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از روزنامه سپید 


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد