بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

چالش های جدید در تشخیص کم خونی ناشی از کمبود آهن

چالش های جدید در تشخیص کم خونی ناشی از کمبود آهن
کم خونی ناشی از کمبود آهن یک اختلال نوظهور در میان افراد بزرگسال است. این کم خونی اغلب با خونریزی دستگاه گوارش که می تواند ناشی از ازوفاژیت، التهاب، زخم معده، سرطان و پولیپ روده ای باشد در ارتباط است.

اگرچه آزمایش مغز استخوان یک روش استاندارد طلایی برای ارزیابی وضعیت آهن است، اما این روش یک روش تخربی بوده و کاربرد عملی ندارد. یک مطالعه مروری نشان داد که تمامی دستورالعمل های جدید، اندازه گیری سطح فریتین سرم را برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود آهن توصیه می کنند.

 امروزه اندازه گیری سطح فریتین سرم به عنوان خط مقدم تشخیص کم خونی ناشی از کمبود آهن در نظر گرفته می شود نه تنها به دلیل در دسترس بودن این روش بلکه به این دلیل که سطح آن بطور دقیقی ذخیره کلی آهن را نشان می دهد، بطوری که 1 نانوگرم از فریتین در هر میلی لیتر نشانگر تقریبا 10 میلی گرم ذخیره کلی آهن در بدن است.

اما هنوز چالش هایی در این زمینه نیز وجود دارد. در حالی که فریتین سرم پایین تر از 10-15 نانوگرم بر میلی لیتر به احتمال 99 درصد به عنوان قطعیت کم خونی ناشی از کمبود آهن در نظر گرفته می شود، اگر سطح آن نرمال یا بالاتر باشد نمی توان با قطعیت در مورد کم خونی قضاوت کرد.

 این قضیه به این دلیل است که فریتین یک پروتئین فاز حاد است وممکن است در اثر التهاب، سرطان یا افزایش سن سطح آن افزایش یابد. بنابراین برخی مطالعات اشاره کرده اند که باید آستانه فریتین بالاتری مثل 30 یا 100 نانوگرم بر میلی لیتر برای تشخیص کم خونی بکار گرفته شود.

چالش دیگر در این زمینه در مورد افراد مسن است. افراد مسن اغلب دارای عوارض متعددی هستند که ممکن است برخی از آنها بطور بالقوره منجر به ایجاد کم خونی شوند. بنابراین تشخیص کم خونی در این افراد با توجه به این قضیه با چالش روبروست. علاوه بر این، در افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند، کم خونی ناشی از التهاب نیز می تواند با کمبود آهن مطلق، بویژه در مواردی که دچار خونریزی شده اند، در ارتباط باشد.

در این زمینه توصیه شده است که به استفاده از نشانگرهای بیوشیمیایی بیشتر توجه شود تا بتوان تفاوت بین کم خونی ناشی از التهاب و کم خونی ناشی از کمبود آهن را متوجه شد. این نشانگرها شامل متغیرهای گلبول های قرمز (مثل سلول های قرمز هیپوکروم، شاخص رتیکولوسیت و محتوای هموگلوبین)، ترانسفرین اشباع، گیرنده های ترانسفریین محلول و هپسیدین هستند. اما هر کدام از این روش ها نیز خود مزایا و نقاط ضعفی دارد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که تشخیص کم خونی ناشی از کمبود آهن همیشه ساده نیست و یکی از چالش های اصلی در این زمینه در مورد افراد مسن است که نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد آن احساس می شود.

این یافته ها بصورت مقاله ای در ماه آوریل 2017 در مجله Revista Brasileira de Hematologia e Hemoterapia به چاپ رسید.




منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Challenges in the diagnosis of iron deficiency anemia in aged people

Revista Brasileira de Hematologia e Hemoterapia, Available online 14 April 2017, In Press
...



مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد