بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ارتباط بین مکمل های ویتامین و خطر سرطان تیرویید

ارتباط بین مکمل های ویتامین و خطر سرطان تیرویید
برخی از محققان اعتقاد دارند مکمل های غذایی یا ریزمغذی های خاصی می توانند خطر ابتلا به سرطان ها را افزایش دهند. اما بیش از نیمی از جمعیت کشورهای پیشرفته (مثل امریکا) بصورت منظم از مکمل های غذایی استفاده می کنند. این موضوع باعث نگرانی محققان شده است و بررسی ارتباط بین انواع سرطان ها و مصرف مکمل های غذایی موضوع تحقیق بسیاری از دانشمندان است.

سرطان تیرویید از سرطان هایی است که در چند دهه گذشته از لحاظ آماری بسیار افزایش یافته است. این سرطان در سنین جوانی و میانسالی شیوع دارد و در خانم‌ ها شایع‌ تر است. در اکثر مواقع این سرطان بطور کامل از بین می ‌رود.

مطالعات بسیار کمی وجود دارد که ارتباط بین مصرف مکمل های غذایی و سرطان تیرویید را بررسی کرده و ایمنی این مکمل ها در مورد این سرطان را آزمایش کنند. در مطالعه ای که اخیرا انجام شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق 462 فرد که در آنها سرطان تیرویید تشخیص داده شده بود و نیز 498 نفر به عنوان گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفتند.اطلاعات در مورد  مصرف مکمل های غذایی توسط این افراد بصورت جضوری و نیز با پر کردن پرسشنامه توسط آنها گردآوری شد.

نتایج بدست آمده نشان داد که نه تنها هیچ ارتباطی بین مصرف مکمل های غذایی و خطر افزایش ابتلا به سرطان تیرویید مشاهده نمی شود بلکه در برخی موارد همچون مصرف بلند مدت مکمل های مولتی ویتامین و مکمل های کلسیم (بیش از 10 سال)، این مکمل ها حتی از ابتلا به نوع خاصی از سرطان تیرویید محافظت نیز می کنند.

اما مکمل های کلسیم وقتی بصورت کوتاه مدت (کمتر از 5 سال) استفاده می شدند منجر به افزایش خطر سرطان پاپیلری تیروئید می شدند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد، در مجموع مصرف مکمل های غذایی تاثیر منفی بر سرطان تیرویید نداشته و هیچ ارتباطی با خطر افزایش این سرطان ندارند. اما تحقیقات بیشتر در مورد مکمل های کلسیم نیاز است انجام شود تا از تاثیرات مثبت یا منفی آن بر روی این سرطان آگاهی کامل تری حاصل شود.

نتایج این تحقیق در تاریخ 24 آوریل 2017 در مجله International Journal for Vitamin and Nutrition Research به چاپ رسید.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Use of Dietary Vitamin Supplements and Risk of Thyroid Cancer: A Population-Based Case-Control Study in Connecticut

International Journal for Vitamin and Nutrition Research. DOI: 10.1024/0300-9831/a000403, Published online April 24, 2017...

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

  "منصور"
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد