بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ارتباط ویتامین D با بیماری های آلرژیک

ارتباط ویتامین D با بیماری های آلرژیک
در طول دو دهه گذشته علاقمندی محققان برای بررسی نقش ویتامین D در بیماری های آلرژیک افزایش یافته است. جدا از نقش های شناخته شده ویتامین D در متابولیسم استخوان، مطالعات اخیر نشان دادند که این ویتامین احتمالا کاربردهایی به عنوان تنظیم کننده ایمنی در آلرژی ها نیز دارد.

در مطالعه ای که اخیرا محققان ایتالیایی انجام دادند، ارتباط بین سطح ویتامین D سرم و بیماری های آلرژیک تشخیص داده شده از جمله رینیت/ آسم، آلرژی غذایی و ورم پوستی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این کار سطح ویتامین D در افراد مبتلا به این بیماری های آلرژیک ارزیابی شد.

در این مطالعه 309 بیمار ثبت نام شدند که 132 نفر از آنها مرد بودند. میانگین سنی این بیماران 37 سال بود. 40 درصد از این بیماران دارای سابقه خانوادگی ابتلا به آسم/رینیت بودند. رینیت بعلاوه آسم در 47 درصد بیماران، ورم پوستی در 15 درصد آنها و آلرژی های غذایی در 25 درصد از این افراد مشاهده شد.

نتایج بررسی ها نشان داد که بطور کلی سطح ویتامین D در بیماران مبتلا به آسم یا رینیت کمتر بود اما این اختلاف از لحاظ آماری چندان چشمگیر نبود. اما سطح ویتامین D در بین بیمارانی که مبتلا به حساسیت پوستی بودند یا نبودند به مقدار قابل توجهی متفاوت بود.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که ویتامین D با حساسیت های فصلی ارتباطی ندارد اگرچه ارتباط معکوسی با برخی از حساسیت های نادر و خاص داشت.

نتایج این مطالعه نشان داد ارتباطی بین بیماری های آلرژیک و سطح ویتامین D وجود دارد و نیاز است بررسی های دقیق تر در این مورد بویژه بصورت تخصصی در مورد هر کدام از آلرژی ها انجام شود.

این مطالعه در ماه مارس 2017 در مجله Eur Ann Allergy Clin Immunol به چاپ رسید.




منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Vitamin D levels and allergic diseases. An italian cross-sectional multicenter survey.

Eur Ann Allergy Clin Immunol. 2017 Mar;49(2):75-79...

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین،  ویتامین ها، کمبود ویتامین، ویتامین D، بیماری های آلرژیک، آسم، ورم پوستی، حساسیت فصلی، متابولیسم استخوان، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد