بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مروری بر خواص بیولوژیکی و درمانی گیاه پنجه شیطان

مروری بر خواص بیولوژیکی و درمانی گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان گیاهی دارویی با نام علمی Harpagophytum procumbens از تیره کنجد یا Pedaliaceae است. این گیاه از گیاهان بومی جنوب و جنوب غربی آفریقا به خصوص صحرای نامیبیا و ماداگاسکار است. پنجه شیطان یک گیاه پربرگ بادوام با ریشه‌ ها و جوانه ‌های شاخ دار است. گل ‌های صورتی و بنفش رنگ دارد و دارای ریشه ‌ها یا پوششهای ثانوی نیز است که از ریشه ‌های اصلی یا جانبی آن رشد می‌ کنند. این گیاه یک گیاه چندساله است که در شرایط گرم و خشک رشد می کند.

مواد مؤثره گیاه پنجه‌ شیطان عبارتند از هارپاگوزید، هارپاگید، فلاونوئیدها (لوتئولین، کامفرول) اسیدهای فنولیک، اسید سینامیک، اسید کافئیک، اسید کلروژنیک، کینونون‌ها و فیتواسترول.

از قرن ها پیش این گیاه به عنوان یک روش سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله تب، اختلالات پوستی، ورم مفاصل و بیماری های لوله گوارشی و همچنین به عنوان یک محرک اشتها استفاده شده است.

از اوایل قرن بیستم که این گیاه راهی به اروپا پیدا کرد، پنجه شیطان تبدیل به یک ترکیب پرکاربرد به عنوان ضدالتهاب و ضد درد در بین متخصصان گیاهان دارویی شد. این متخصصان از پنجه شیطان به عنوان درمان کمکی یا حمایتی برای امراضی چون بیماری های تحلیل برنده مفاصل، التهاب تاندون، سردرد، کمر درد و درد قاعدگی استفاده کرده اند.

کارایی و تاثیرگذاری گیاه پنجه شیطان به عنوان یک ترکیب ضددرد و ضدالتهاب موثر، بویژه در تسکین علائم ورم مفاصل، در مطالعات متعدد حیوانی، بالینی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.

اگرچه مشاهده نتایج متناقض در برخی موارد اجتناب ناپذیر است، اکثریت تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات تایید کرده اند که گیاه پنجه شیطان یک ترکیب ضددرد و ضدالتهاب موثر در درمان التهاب حاد و غیر حاد است.

همچنین مطالعات بالینی نیز از این قضیه حمایت کرده اند که گیاه پنجه شیطان یک درمان موثر برای کاهش درد و ترکیبی مفید برای بهبود پویایی در محدوده ای از اختلالات اسکلتی عضلانی است.

علاوه بر این، آنالیزهای انجام شده در شرایط آزمایشگاهی نشان داده اند که گیاه پنجه شیطان تاثیرات بسیار چشمگیری بر روی چندین نشانگر پیش التهابی دارد.

تمام این مشاهدات به عنوان یک تاییدیه علمی قوی می تواند از خواص دارویی و بیولوژیکی این گیاه حمایت کند.

اما همچنان مکانیسم دقیقی که از طریق آن گیاه پنجه شیطان می تواند درد و التهاب را کاهش دهد ناشناخته باقی مانده است.

در مقاله ای مروری که در سال 2007 در مجله Phytotherapy Research به چاپ رسید بررسی کاملی بر روی خواص بیولوژیکی و درمانی گیاه پنجه شیطان انجام شد.





منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

A review of the biological and potential therapeutic actions of Harpagophytum procumbens

Phytotherapy Research, Volume 21, Issue 3, March 2007 , Pages 199–209
...


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد