بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

خواص دارویی و بالینی گل راعی

خواص دارویی و بالینی گل راعی
گل راعی یا گل شهناز (نام علمی: Hypericum perforatum)، گیاهی علفی و پایا از تیره هیپریکاسه (Hypericaceae) است که معمولاً به صورت خودرو در میان کشتزارهای گندم و ذرت یافت می‌ شود.

 در ایران در دامنه کوه ‌های البرز، چالوس، مازندران و نقاط غرب ایران و در مسیر قله چین کلاغ به حد زیادی می ‌روید. این گیاه یک گیاه دارویی نیرومند و یکی از گیاهان پرفروش در ایالات متّحده آمریکا است. این گیاه، به طور گسترده در مناطق معتدل اروپا (اوکراین و روسیه)، آسیا (ترکیه، هند و چین)، شمال آفریقا و ایالات متّحده آمریکا پراکنده شده است. در هند، بر ارتفاعات بلندتر رشته کوه هیمالیا و در تپّه ‌های بخش ‌های مرکزی کشور می ‌روید.

ترکیب شیمیایی این گیاه بخوبی توسط دانشمندان مطالعه شده است. فعالیت های دارویی مستند و علمی این گیاه از جمله خواص ضدافسردگی، ضد ویروسی و اثرات ضدباکتریایی آن می تواند شواهد حمایت کننده از کسانی باشد که هنوز از گل راعی به عنوان یک درمان سنتی استفاده می کنند.

بسیاری از فعالیت های دارویی این گیاه به اجزایی هیپریسین و فلاوانویید موجود در آن نسبت داده می شود. همچنین گزارش شده است که مسئول واکنش های حساس به نور تایید شده در گیاه گل راعی همین جزء هیپریسین آن است.

در مورد خواص ضدافسردگی این گیاه، تصورات علمی بر این است که جزء هایپرفورین در ساختار آن نقشی بیشتر از هیپریسین در فعالیت ضدافسردگی این گیاه دارد. اما تحقیقات بیشتر در این راستا ادامه دارد تا مشخص شود کدام اجزای این گیاه نقش بیشتری در خواص ضدافسردگی آن دارند.

شواهد علمی استنتاج شده از آزمایش های بالینی که از ناشی از آزمایش این گیاه بر روی برخی افراد و مقایسه آنها با گروه کنترل بوده است تایید می کند که این گیاهی درمانی ملایم تا متوسط برای افسردگی شدید است. همچنین برخی مطالعات دیگر نشان داده اند خواص ضدافسردگی آن با برخی داروهای ضدافسردگی استاندارد برابری می کند.

اما در کنار خواص دارویی مفید فوق نگرانی هایی در مورد تداخل های دارویی این گیاه نیز وجود دارد. توصیه شده است افرادی که داروهایی همچون وارفارین، سیکلوسپورین، تئوفیلین، دیگوکسین، مهار کننده های پروتئاز HIV، ضدتشنج ها، مهارکننده های انتخابی سروتونین، تریپتان ها و قرص های ضد بارداری را مصرف می کنند، مصرف گیاه گل راعی را متوقف کنند.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


St John's wort (Hypericum perforatum L.): a review of its chemistry, pharmacology and clinical properties

Journal of Pharmacy and Pharmacology, Volume 53, Issue 5, May 2001, Pages 583–600...


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد