بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

5 مکمل موثر در درمان افسردگی

5 مکمل موثر در درمان افسردگی
بیش از 2/3 از استرالیایی ها داروهای مکمل مصرف می نمایند، از مکمل های ویتامین و مواد معدنی گرفته تا گیاهان دارویی و محصولات آروماتراپی و هومیوپاتی. اختلالات سلامت ذهنی یکی از دلایلی است که باعث شده است مردم استرالیا این مکمل ها را مصرف نمایند. اما سوالی که وجود دارد این است آیا تمام این مکمل ها مناسب می باشند؟

تحقیقات نشان داده است هر چند بسیاری از این مکمل ها در درمان افسردگی موثر می باشند اما برخی دیگر هیچ تاثیری بر درمان افسردگی ندارند. کیفیت و هزینه محصولات غیر مجاز نیز می تواند مشکل ساز باشد.

از میان مکمل های مورد بررسی قرار گرفته در درمان افسردگی بالینی و حال کلی شخص می توان به موارد فوق اشاره کرد: اسیدهای چرب امگا 3، مخمر سنت جان، اس آدنوزیل ال متیونین (SAMe)، ان-استیل سیستئین(NAC) و روی (زینک).

اسید های چرب امگا 3: سه نوع اسید چرب امگا 3 در فیزیولوژی انسان وجود دارد. آن ها برای متابولیسم نرمال مهم می باشند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که مصرف کم روغن های امگا 3 ممکن است با افزایش خطر علائم افسردگی در ارتباط باشد.

 تحقیقات گسترده ای در این راستا انجام شده و از تاثیر موثر اسید های چرب امگا 3 در کاهش و درمان افسردگی پشتیبانی می نماید. اسید های چرب امگا 3 را می توان در مکمل های غذایی و مواد غذایی مثل ماهی یافت.

SAMe: اس آدنوزیل ال متیونین (SAMe) به طور طبیعی در بافت و جریان خون بدن یافت می شود، مخصوصا در طول روند تولید و تجزیه مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین، ملاتونین و دوپامین.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف بین 800 تا 1600 میلی گرم SAME به عنوان ضد افسردگی موثر است و عوارض جانبی نسبتا کمی به همراه دارد. SAME  همچنین واکنش به داروهای ضد افسردگی را نیز بهبود می بخشد.
SAME نسبتا گران است اما به نظر می رسد به خوبی در برابر عوارض جانبی مثل سردرد، بی قراری، بی خوابی و ناراحتی های دستگاه  گوارش تاب آورده و به درمان افسردگی کمک می نماید.

مخمر سنت جان: گیاه گلداری است که سابقه طولانی در مصرف پزشکی دارد. 40 آزمایش بالینی بر روی این گیاه انجام شده و تاثیر مثبت آن بر درمان افسردگی را نشان می دهد.  به علاوه، تحقیقات حاکی از آن است که مخمر سنت جان نقش داروهای ضد افسردگی را ایفا می نماید.
با توجه به خطر تداخل دارویی با یکدیگر، افرادی که داروهای دیگری مصرف می کنند تنها باید از مخمر سنت جانی استفاده نمایند که مقدار هایپرفورین شیمیایی آن پایین است.

این مکمل نباید به همراه داروهای ضد افسردگی مصرف شود، زیرا می تواند منجر به تولید سندرم سروتونین شده و در نهایت باعث از بین رفتن سیستم عصبی گردد.

NAC: ان-استیل سیستئین (NAC)، آمینو اسیدی است که خاصیت ضد افسردگی قوی داشته و برای مدت زمان زیادی برای کنترل مصرف بیش از حد پاراستامول به کار رفته است.  این مکمل در اختلال دو قطبی به طور چشم گیر از سطح افسردگی می کاهد.

زینک (روی): زینک ماده معدنی است که به طور طبیعی در مواد غذایی و مکمل های غذایی یافت می شود. شواهد نویدبخشی وجود دارد که نشان می دهد زینک حالت افسردگی شخص را درمان کرده و آن را بهبود می بخشد. مقدار دوز مصرفی زینک به طور مطلوب حدود 30 میلی گرم در روز توصیه می شود. هر چند مکمل زینک کاملا امن است، اما وقتی معده شخص خالی است مصرف آن ممکن است باعث تهوع شود.

بسیاری از استرالیایی ها مخصوصا زنان برای درمان اختلالات سلامت ذهنی شان مکمل های غذایی و گیاهان دارویی مصرف می نمایند. اما، مصرف کنندگان باید به عوارض این داروها و مکمل ها توجه کرده و تمایزی بین کیفیت و استاندارد مکمل ها و تداخل دارویی شان قائل شوند. توجه داشته باشید پیش از مصرف هر گونه مکمل غذایی یا داروی گیاهی  در درمان افسردگی حتما به پزشک خود مراجعه کرده و بعد از تایید مکمل غذایی و داروی گیاهی مصرف نمایید.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Health Check: five supplements that may help with depression
Published by Jerome Sarris , Senior Research Fellow, University of Melbourne  in August 25, 2014..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"فرزانه"
مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد