بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های آمینو اسید و اهمیتشان در دیابت

مکمل های آمینو اسید و اهمیتشان  در دیابت

مکمل آرژنین می تواند از مقاومت به انسولین بکاهد: بیماران دیابتی نمی توانند از کربوهیدرات هایی مثل قند که منبع مهم انرژی است به طور مطلوب استفاده نمایند. انسولین نقش مهمی در اینجا ایفا می نماید، زیرا انسولین با انتقال قند موجود در خون به داخل سلول ها باعث کاهش قند خون  می شود. اما تولید انسولین در این افراد کم است.



 به علاوه، سلول های بدن این افراد قادر به جذب انسولین قابل دسترس نیست. در نتیجه، انرژی کافی در سلول بدن تولید نمی شود. از طرفی، قند نمی تواند به طور مناسب در خون کاهش یافته و در بدن جمع می شود، طوریکه سطح قند خون بالا می رود. قند خون بالا می تواند به رگ ها آسیب رسانده، موجب انباشته‌ شدن‌ توده‌ هاى کلسیم‌ در بافت‌هاى بدن‌ شده و در نهایت منجر به بروز بیماری هایی مثل حمله قلبی یا سکته شود.



دیابت نوع 2 اساسا با افراد مسن تر در ارتباط است، زیرا حساسیت به انسولین در سلول این افراد به مرور با کهولت سن کاهش می یابد. تحقیقات انجام شده  از سال 1998 به بعد نشان می دهد: آرژنین می تواند از مقاومت به انسولین بکاهد. این بدین معنا است که می تواند بر سطح حساسیت به انسولین افزوده و آن را بالا برد.



مکمل آرژنین، آمینو اسید مهم برای جذب انسولین:
تحقیق دیگر انجام شده از سوی محققان اروپایی نشان می دهد که آمینو اسید آرژنین، یکی از مهمترین عوامل حساسیت سلول های بدن به انسولین می باشد. آرژنین، پیش ماده اکسید نیتروژن است که موادی را منتقل می نماید که مستقیما بر روی حساسیت انسولین تاثیر می گذارد.  تمام تحقیقات صورت گرفته در این راستا حاکی از آن است که آرژنین نقش مهمی در درمان بیماری های دیابتی ایفا می نماید.



کارنیتین، مکملی  مفید در درمان دیابت:
تحقیقات انجام شده در سال 2007 اثبات می نماید که آمینو اسید ال-کارنیتین می تواند حساسیت به انسولین در درمان دیابت را بهبود بخشد، مخصوصا به هنگام مصرف مکمل های غذایی. مصرف اضافی ال-کارنیتین می تواند فواید دیگری برای بیماران دیابتی داشته باشد. تحقیقات انجام شده در سال 2009 نشان می دهد، این مکمل توانسته است به طور چشم گیر از سطوح کلسترول بیماران دیابتی بکاهد.



ال-کارنیتین همچنین می تواند از سلول های بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت نماید. بیماران دیابتی ممکن است بیشتر در معرض خطر  ابتلاء به بیماری های قلبی-عروقی، کلیوی و چشمی قرار گیرند، زیرا قند خون بالای آن ها ممکن است به رگ های خونی شان آسیب رساند. استرس اکسیداتیو این عوارض را تشدید می نماید. ال-کارنیتین می تواند رادیکال های آزاد بی خطری ایجاد کرده و به موجب آن از قلب،کلیه و چشم محافظت نماید.



مکمل کارنیتین می تواند مقادیر ارزش چربی خون را بهبود بخشد: لیپوپروتئین A، جزء اصلی چربی خون است. با افزایش غلظت این ماده در پلاسمای خون، خطر ابتلاء به بیماری های قلبی- عروقی و اختلالات گردش خون تشدید می شود. یک تحقیق نشان داد که مصرف  کارنیتین توانسته است از سطح این خطر بکاهد.



مکمل زینک، ترشح انسولین را تنظیم می نماید: زینک (روی) نقش مهمی در چرخه انسولین ایفا می نماید. زینک(روی)، جزء اصلی انسولین است و برای ذخیره و اثربخشی هورمون ضروری است. به علاوه، زینک جزء اصلی آنزیم هایی است که در تنظیم تعادل قند خون بدن نقش دارند.  زینک پس از مصرف سریعا انسولین آزاد می نماید. بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد از کمبود زینک رنج می برند. از طریق مکمل  ها و مواد غذایی می توان زینک مورد نیاز را تهیه نمود.



زینک (روی)، قند خون را تثبیت می نماید:
مصرف منظیم زینک برای چند هفته در بیماران دیابتی باعث افزایش تولید انسولین و تثبیت سطوح قندشان می شود. به علاوه، زینک همزمان باعث کاهش سطوح قند خونی می شود که توسط گلیکوهموگلوبین مشخص شده است. زینک تاثیر مثبت و موثری در درمان زخم ها نیز دارد. از اینرو، مکمل زینک (روی) در درمان زخم پای دیابتی(گانگرن دیابتی) بسیار مفید است.



لوتئین و زیگزانتین، بینایی بیماران دیابتی را تقویت می نماید:
افزایش تجمع توده های کلسیم در شریان ها اساسا بر روی چشم تاثیر می گذارد، مخصوصا در بیماران دیابتی. در نتیجه، مصرف مکمل گیاهی ثانویه متابولیت لوتئین به بیماران دیابتی توصیه می شود. تحقیقات انجام شده در USA نشان داد که لوتئین می تواند به سادگی علائم دژنراسیون ماکولا را در مراحل اولیه مشخص کرده و از بین برد.



برای بیماران دیابتی مهم است از وارد آوردن فشار به چشم جلوگیری کرده و از تامین کافی ریزمغذی های مورد نیاز اطمینان حاصل نمایند. آن ها باید مخصوصا از مواد مغذی استفاده نمایند که در بدنشان تولید نمی شود، به طور مثال لوتئین و زیگزانتین.



توجه داشته باشید که این آمینو اسید ها را می توانید به طور طبیعی از مواد غذایی و نیز مکمل های غذایی تهیه نمایید. پیش از مصرف هر گونه مکمل غذایی نخست به پزشک مراجعه کرده و پس از تایید مکمل غذایی مصرف نمایید.


منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Amino acids and their significance for diabetes

aminoacid-studies..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، مکمل های آمینو اسید، دیابت، انسولین، سطح قند خون، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"فرزانه"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد