بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

دانش عمومی، میزان استفاده و گرایش ها در مورد مکمل های مولتی ویتامین

دانش عمومی، میزان استفاده و گرایش ها در مورد مکمل های مولتی ویتامین
استفاده از مکمل های غذایی در چند دهه گذشته به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در مطالعه ای که در سال 2014 توسط محققان هندی انجام شد الگوی استفاده، دانش عمومی و گرایش ها در مورد مصرف مکمل های مولتی ویتامین در بین افراد عمومی مورد سنجش قرار گرفت.

در این مطالعه 120 فرد بالغ که از افراد عمومی جامعه محسوب می شدند انتخاب شده و با آنها مصاحبه شد. اطلاعات جمع آوری شده از آنها در پرسشنامه هایی جمع آوری و سپس تحلیل شد. در بین 120 نفر مشارکت کننده، 66 نفر مرد و 54 نفر زن بودند.

نتایج بررسی ها نشان داد که در بین کل افراد مشارکت کننده 82  نفر یعنی 33/68 درصد آنها از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کرده اند. در بین افرادی که این مکمل ها را مصرف می کردند، 5/69 درصد از آنها (57 نفر) این مکمل ها را براساس توصیه پزشک خود، 2/18 درصد (15 نفر) با نظر شخصی خود و 1/12 درصد (10 نفر) براساس توصیه خانواده یا دوستان مولتی ویتامین مصرف کرده بودند.

همچنین حدود 71 درصد از افرادی که این مکمل ها را مصرف کرده بودند آنها را کاملا سودمند می دانستند.

افرادی که این مکمل ها را با نظر شخصی خود مصرف کرده بودند دلایل متعددی برای این کار داشتند. به عنوان مثال، 55 درصد از افراد برای حفظ سلامتی عمومی، 20 درصد از آنها برای رفع ضعف و خستگی و 15 درصد افراد برای افزایش اشتها این مکمل ها را مصرف کرده بودند.

اما اکثر مشارکت کنندگان در این تحقیق اطلاعی در مورد موارد مصرف درست مکمل های مولتی ویتامین نداشتند. همچنین 76 درصد از مشارکت کنندگان اطلاعی از منابع طبیعی ای که می توانند حاوی این ویتامین ها باشند نداشتند.

یافته های این تحقیق نشان داد استفاده از مولتی ویتامین ها در بین عموم افراد جامعه بسیار شایع است اما اکثر افراد هیچ دانشی در مورد عوارض احتمالی یا تداخل های دارویی این مکمل ها ندارند. بنابراین لازم است آگاهی های لازم در این زمینه به افراد عمومی جامعه بویژه افرادی که با نظر شخصی خود این مکمل ها را مصرف می کنند داده شود تا این مکمل ها در مسیر درست تری توسط این افراد مصرف شود.

نتایج این مطالعه در سال 2014 در مجلهInternational Journal of Applied and Basic Medical Research  منتشر شد.




منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Public knowledge, use and attitude toward multivitamin supplementation: A cross-sectional study among general public

Int J Appl Basic Med Res. 2014 Jul-Dec; 4(2): 77–80...

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد