بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل آهن و روی شاخص های وضعیت ویتامین A پیش دبستانی های مکزیک را بالا می برد.

مکمل آهن و روی شاخص های وضعیت ویتامین A پیش دبستانی های مکزیک را بالا می برد.
زمینه: کمبود ریزمغذی های مختلف از  مشکلات عدیده نواحی اقساء نقاط جهان به شمار می رود. هر چند، ارتباط بین کمبود زینک(روی) و متابولیسم ویتامین A نشان داده شده است اما تحقیقات طولانی در راستای ارزیابی کمبود آهن و تاثیرات آن بر روی ویتامین A صورت نگرفته است.  

هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر مکمل روی (زینک)، آهن یا هر دو بر روی ویتامین A و ارتباط آن با پروتئین، رتینول و ترانستیرتین می باشد.

تحقیق انجام شده بر روی کودکان پیش دبستانی مکزیک نشان داد: میزان رتینول پلاسمای آن ها 6 ماه پس از مصرف مکمل افزایش یافته است. مکمل روی (زینک) به طور چشم گیر با رتینول و ترانستیرتین بالاتر در ارتباط است اما افزایش RBP چندان حائز اهمیت نیست. مکمل آهن نیز به طور چشم گیر بر رتینول، RBP و ترانستیرتین افزوده است.

مکمل آهن و روی به همراه یکدیگر بر سطح ریتنول پلاسما افزوده است اما بر سطح RBP و ترانستیرتین خیر. کودکانی که در آغاز تحقیق با کمبود زینک(روی)، آهن یا ویتامین A مواجه بودند در مقایسه با کودکانی که وضعیت آهن، روی یا ویتامین A آن ها کافی بود از رتینول بیشتری برخوردار بودند.

نتایج: مکمل روی (زینک)، آهن یا هر دو مکمل شاخص وضعیت ویتامین A را بهبود بخشیده و آن را بالا می برد. نتایج این تحقیق منطبق با سایر تحقیقات انجام شده بر روی ارتباط متابولیکی زینک و ویتامین A بوده و نشان می دهد ارتباطی بین آهن و متابولیسم ویتامین A نیز وجود دارد.

به علاوه، نتایج حاکی از آن است کمبود آهن و زینک بر روی ویتامین A تاثیرمی گذارد، هر چند تحقیقات بیشتری در این راستا لازم است.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Iron and zinc supplementation improves indicators of vitamin A status of Mexican preschoolers1,2
Received January 7, 1999, Accepted August 23, 1999
American Society for Clinical Nutrition..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ویتامین A، رتینول، کمبود آهن ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"فرزانه"

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد