بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل یاری در زنان مبتلا به کبد چرب

 حسین ایمانی

دکترای تخصصی علوم تغذیه گرایش بالینی از دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی

 *****************************************

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) علت اصلی بیماری کبدی مزمن در کشورهای توسعه‌یافته است و بروز آن با افزایش سندرم متابولیک (چاقی و مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی) افزایش می‌یابد. علاوه بر چاقی و سن، جنسیت نیز ممکن است، شیوع شدت کبد چرب غیرالکلی را تحت تاثیر قرار دهد. تغییرات در ترکیب بدن، توزیع چربی و یا تغییرات هورمونی یا متابولیکی که به دنبال یائسگی در زنان رخ می‌‌دهد و همچنین ایجاد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است، بر پیشرفت کبد چرب غیرالکلی موثر باشد.

 درحال حاضر، هیچ دارویی که به طور موثر برای درمان بیماری کبد چرب باشد، وجود ندارد. درمان بیماری کبد چرب وابسته به علت بروز آن است و بر پایه اصلاح شیوه زندگی، کاهش وزن و فعالیت بدنی به منظور کاهش میزان چربی در کبد استوار است. 


هیچ اجماعی در مورد بهترین رویکرد به عنوان رژیم غذایی و یا شیوه زندگی برای بیماران کبد چرب غیرالکلی وجود ندارد. با این حال، برنامه زندگی با هدف کاهش وزن تدریجی و ورزش فیزیکی به عنوان استاندارد طلایی درمان برای تمام اشکال NAFLD درنظر گرفته می‌شود. بیماران مبتلا به کبدچرب غیرالکلی ممکن است، از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط تا کم (40 درصد تا 45 درصد از کل کالری) بهره‌مند شوند.

گنجاندن اسیدهای چرب امگا3، غذاهای حاوی MUFA بالا، میوه، سبزیجات و GI پایین، غذاهای پرفیبر و کاهش مصرف چربی‌های اشباع، کربوهیدرات‌های ساده و نوشیدنی‌های شیرین به بیماران کبدچرب غیرالکلی توصیه می‌شود. به زنانی که چاق هستند، توصیه می‌شود، وزن خود را به صورت تدریجی و پایدار از طریق تغذیه مناسب و ورزش کاهش دهند. کاهش وزن باید در حد 5 تا 10 درصد وزن بدن برای کاهش استئاتوز و بالاتر از 10 درصد به منظور بهبود التهاب در بیماران مبتلا به NASH باشد. 


برای بیماران مبتلا به NASH که اضافه وزن نداشته و دیابتی نیستند، یک رژیم غذایی کم چربی توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود، از نوشیدن الکل پرهیز کنند، چراکه منجر به بروز عارضه کبد چرب در بیمار می‌شود. 

       رژیم غذایی خوراکی باید مقادیر کافی ویتامین‌های C، K، E، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، روی و کلسیم را فراهم کند. ارائه وعده‌های غذایی کوچک و مکرر برای جلوگیری از هیپوگلیسمی ناشی از ذخیره گلیکوژن محدود سودمند است. بسیاری از روش‌های رژیم غذایی برای پیدا کردن بهترین راه‌حل برای درمان و پیشگیری از کبد چرب غیرالکلی مورد بررسی قرار گرفته است و بسیاری از موارد هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. مکمل‌های مورد استفاده در زنان مبتلا به کبد چرب، در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند.

مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی، مکمل‌‌های التهابی و مکمل‌های تحریک کننده انسولین که در مطالعات حیوانی و انسانی اثرات مفیدی بر بهبود کبد چرب غیرالکلی نشان داده‌اند. آنتی اکسیدان‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ویتامین E، ویتامین C، رزوراترول، آنتوسیانین، قهوه، عصاره چای سبز، زنجبیل، سیر، اس.آدنوزیل متیونین و ان.استیل سیستئین (NAC) است. مکمل های ضدالتهابی شامل اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین D، پروبیوتیک، پری‌بیوتیک و سین‌بیوتیک است.

مکمل‌های تحریک کننده انسولین شامل دارچین، زردچوبه، کوئرستین و کارنیتین هستند. از مصرف خوراکی آلوئه‌ورا باید اجتناب شود و همچنین ویتامین A ممکن است، به خوبی تحمل نشود، بنابراین گیاهان و مکمل‌ها نباید بدون مشاوره با متخصصان تغذیه استفاده شوند. آزمایشات بالینی بیشتری برای حمایت از استفاده از رژیم‌های درمانی خاص و مکمل‌ها، به عنوان عامل پیشگیرانه یا درمانی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی موردنیاز است.




بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد