بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

امگا 3 در کوتاه مدت باعث کاهش پرخاشگری در کودکان می شود

امگا 3 در کوتاه مدت باعث کاهش پرخاشگری در کودکان می شود

طبق تحقیق  انجام شده از سوی محققان دانشگاه پنسیلوانیا که در مجله روانشناسی و روانپزشکی کودک منتشر شده است: مصرف مکمل های امگا 3، ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی کودکانی که پرخاشگری شدید دارند در کوتاه مدت از مشکلات رفتاری شان می  کاهد.

آدریان راین، استاد جرم شناسی، روانشناسی و روانپزشکی دانشگاه ریچارد پری از همکارانش خواست تا به بررسی این موضوع بپردازند که چه طور عملکرد بیولوژیکی مغز بر روی رفتار ضد اجتماعی تاثیر می گذارد.

 او اساسا تمرکزش را بر روی فهم این موضوع معطوف کرد که چه طور این اقدامات و یادگیری بر روی رفتار اشخاص تاثیر گذاشته و آیا جامعه ستیزی با چیزهایی مثل پرخاشگری کودک آغاز شده و همین طور شدت یافته و در برخی موارد منجر به قتل و  و آدم کشی می شود.   

او سوال کرد: شما چه طور می توانید مغز و جهت فکری تان را تغییر داده تا مردم احساس بهتری نمایند؟ ما چه طور می توانیم عملکرد مغز را بهبود بخشیده و رفتار خود را بهتر نماییم؟


سوالات مذکور باعث شد تا تحقیقات گسترده ای بر روی نوجوانان  جزیره آفریقایی موریس  انجام شود. آزمایش کنترل تصادفی صورت گرفته نشان داد که یک گروه برای 6 ماه مکمل امگا 3 دریافت کرده اما سایر گروه ها هیچ مکملی دریافت ننموده اند. مصرف روغن ماهی باعث کاهش رفتار جامعه ستیز و پرخاشگرانه آن ها شده بود.


اگرچه تحقیقات دیگری جهت دست یابی به نتایج مطلوب تر در  فیلادلفیا انجام شد. او با مشارکت و همکاری با ترزا ریچموند ، آندریا ب لاپورته و سایر محققان به نتایج مهمی دست یافت. این تحقیق بر روی 290 کودک 11 و 12 ساله ای که سابقه پرخاشگری داشتند صورت گرفت.


کودکان به 4 گروه تقسیم شدند: گروه نخست برای  3 ماه مکمل  امگا 3 را به شکل شربت و مکمل های دیگری چون مولتی ویتامین و کلسیم دریافت نمود. در مدت زمان مشابه، گروه دوم در روش رفتار درمانی شناختی یا CBT شرکت کرد که در جلسات یک ساعته به طور هفتگی برگزار شد. زمان بین کودکان، والدین و هر دو  گروه تقسیم گشت.

ریچموند اظهار داشت: جلسات اساسا تمرکزش بر روی ارتباط میان افکار، احساسات، رفتار ها و اقدامات صورت گرفته از سوی کودکان بود. محققان در طول جلسات به جای بررسی به واکنش کودکان به شرایط به ارزیابی موقعیت های دشوار و سخت پرداختند.


او در ادامه افزود: ما فورا پس از سه ماه بررسی امگا 3 دریافتیم که این مکمل به طور چشم گیر از رفتار پرخاشگرانه کودکان کاسته است. البته تیم تحقیق به مدت 3 و 6 ماه بعد نیز آزمایشات را  ادامه داد.


شرکت کنندگانی که اولین دوره کنترلشان بود نسبت به گروه کنترل و گروه درمانی ترکیبی از CBT و امگا 3 را دریافت کرده و پرخاشگری شان نسبت به دو گروه دیگر کمتر شده بود، اگرچه، اثرات مثبت پراکنده شده بود. هنوز مشخص نیست که مصرف متوالی امگا 3 در دراز مدت از رفتار جامعه ستیزی و پرخاشگرانه می کاهد یا خیر.


محدودیت های دیگری نیز در راستای تحقیق وجود داشت. طبق گزارشات ارائه شده، والدین و کودکان با هم هماهنگ نبوده و نظراتشان با یکدیگر مغایرت داشت.

گروهی  که مکمل CBT دریافت کرده و کودکان 11 و 12 ساله ای که امگا 3 مصرف کرده بودند رفتار پرخاشگرانه کمتری از خود نشان دادند، اما والدینشان اظهار داشتند که چنین گرایش هایی در آن ها تغییر نکرده است. به علاوه، برخی شرکت کنندگان قبل از اتمام تحقیق کنار کشیدند.

با وجود این چالش ها، راین، ریچموند و همکارانش اظهار داشتند که یافته ها برخی نگرش های مهم را فراهم نموده است.
راین اظهار داشت: مهم نیست شما از چه برنامه ای استفاده می کنید، سوال این است که آیا افزودن امگا 3 به رژیم غذایی به درمان شما کمک می نماید. به نظر می رسد که این روش موثر است.

هر چند مقاله به برخی سوالات پاسخ داده  است،  اما هنوز سوال جدیدی به چشم می خورد  که ارتباط بین فکر و عمل را نشان می دهد. این بسیار پیچیده است. ما نمی توانیم پیچیدگی رفتار ضد اجتماعی و جامعه ستیزی را نادیده گرفته و ساده از کنار آن عبور نماییم.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Omega-3 lowers childhood aggression in short term

Published in: May 13, 2016

University of Pennsylvania..


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد