بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل شناسی:یافته های جدید در مورد چگونگی حمل و نقل روی (زینک) در بدن

مکمل شناسی:یافته های جدید در مورد چگونگی حمل و نقل روی (زینک) در بدن

روی یک عنصر ضروری برای التیام زخم، برای دید، برای تولید DNA، برای حس های چشایی و بویایی ما و حتی برای سلامتی جنسی ماست. اما با وجود اهمیت آن، دانشمندان تاکنون هرگز مکانیسم جابجایی این ماده معدنی در بدن را بطور کامل درک نکرده اند.

محققان، برای اولین بار، نقشه دقیقی برای مولکول های حامل طراحی کردند که می تواند این ماده معدنی مهم را از طریق خون به هر جایی که مورد نیاز است جابجا کنند. این یافته می تواند دید جدیدی در مورد فرایند جابجایی روی به دانشمندان داده و به درک عمیق تر نقش حیاتی آن در حفظ سلامتی کمک کند.

روی توسط پروتئینی بنام آلبومین سرم در بدن حمل و نقل می شود. دانشمندان توقع داشتند که یک محل پیوند اصلی در آلبومین وجود داشته باشد که به اتصال روی به آلبومین منجر شود.

حتی محققانی موقعیت چنین محلی را شناسایی کرده بودند. اما تیم تحقیقاتی حاضر، محل های پیوندی ثانویه بیشتری پیدا کردند و نشان دادند که برهمکنش روی با آلبومین بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که پیش بینی می شد.

در حالی که قبلا از مدل های کامپیوتری برای پیش بینی اینکه آلبومین چطور روی را جابجا می کند استفاده می شد، این تیم تحقیقاتی از یک تکنیک علمی بنام کریستالوگرافی اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر رنگی از زینکی که واقعا به آلبومین متصل شده است استفاده کردند.

این تکنیک به آنها این امکان را داد که با دقت موقعیت هر اتم روی را پیش بینی کنند. این یک یافته پرچالش بود، اما تصاویر شماتیکی به دانشمندان این امکان را می داد که برای اولین بار و بصورت دقیق مشاهده کنند که روی و آلبومین چطور کنار هم قرار گرفته اند.

با توجه به این یافته، دانشمندان فهم بهتری بر روی این موضوع خواهند داشت که بدن چگونه تعادل بسیار دقیق مورد نیاز برای سلامتی را، که به هموستاز معروف است، برقرار می کند.

این قضیه وقتی مهم تر و پیچیده تر می شود که بدانیم آلبومین مواد دیگری را نیز مثل هورمون ها و اسیدهای چرب در بدن جابجا می کند.

هموستاز موضوع بسیار مهمی برای بدن است و می تواند تحت تاثیر مقدار روی مصرف شده توسط هر فردی باشد. همچنین هموستاز می تواند تحت تاثیر مصرف سایر عناصر نیز باشد.

به عنوان مثال اگر فردی سطح بالایی از اسید چرب را به عنوان نتیجه ای از دیابت یا چاقی داشته باشد، هموستاز روی در او دچار اختلال خواهد شد.

این تحقیق که بصورت مشترک توسط دانشمندان کشورهای مختلف انجام شد در سال 2016 در مجله Chemical Science به چاپ رسید.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Circulatory zinc transport is controlled by distinct interdomain sites on mammalian albumins

Chem. Sci., 2016,7, 6635-6648
..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



  • کلید واژه ها:

روی (زینک)، مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری


  • توصیه مهم مکمل شناسی:

به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی ای نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد