بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تامین آهن با کمک غذا یا مکمل غذایی

تامین آهن با کمک غذا یا مکمل غذایی
انواع مختلف مکمل های آهن، کدام در افزایش سطح آهن موثرتر است؟

غنی کردن پودر حبوبات با انواع مختلفی از مکمل های آهن کم خونی، کم خونی ناشی از آهن و کمبود عمومی آهن در کودکان را در کشورهای در حال توسعه کاهش می دهد و میزان سه شناساگر اصلی وضعیت آهن را ارتقا می دهد.

براساس نتایج یک تحقیق مشخص شد که سدیم آهن EDTA موثرتر از آهن الکترولیتی است اگرچه آهن الکترولیتی پرکاربردترین مکمل آهن استفاده شده در آرد است.


در این تحقیق، محققان 516 کودک در سنین 3-8 سال از 4 مدرسه در مارافا درکنیا را مورد  بررسی قرار دارند که 10 درصد آنها از کم خونی رنج می بردند.

کم خونی یا آنمی بصورت کمبود سلول های قرمز خونی و/یا هموگلوبین (کمپلکس آهن حامل اکسیژن) در خون تعریف می شود و یکی از دلایل آن کمبود آهن است.

نویسندگان این مقاله اعتقاد دارند غنی کردن مواد خام آردهای حبوبات می تواند یک روش مقرون به صرفه و بادوام برای بهبود وضعیت آهن در کشورهای در حال توسعه باشد.


کودکان مطالعه شده در چهار دسته طبقه بندی شدند و به هر کدام از آنها بصورت روزانه، 5 بار در هفته، فرنی داده شد. به گروه دارونما نیز فرنی ای داده شد که از آرد ذرت کامل غنی نشده تهیه شده بود. در سه گروه دیگر فرنی با یکی از موارد زیر غنی شد: سدیم آهن EDTA با دوز بالا (56 میلی گرم بر کیلوگرم)،سدیم آهن EDTA با دوز پایین (28 میلی گرم بر کیلوگرم) و آهن الکترولیتی (56 میلی گرم بر کیلوگرم).

محققان یافتند که در مقایسه با گروه دارونما، شیوع کم خونی ناشی از کمبود آهن به میزان 89 درصد برای گروهی که سدیم آهن EDTA با دوز بالا دریافت کردند،و به میزان 48 درصد برای گروهی که سدیم آهن EDTA با دوز پایین دریافت کردند، کاهش پیدا کرد. اما هیچ شواهدی مبنی بر کاهش آن در گروهی که آهن الکترولیتی دریافت کردند مشاهده نشد.

همچنین در گروهی که از آرد غنی شده با سدیم آهن EDTA با دوز بالا استفاده شده بود سه شناساگر اصلی وضعیت آهن از جمله غلظت های هموگلوبین و فریتین در پلاسما و مقدار گیرنده ترانس فرین محلول در پلاسما نیز بهبود پیدا کرد. سدیم آهن EDTA با دوز پایین نیز این پارامترها را با اثر کمتر بهبود بخشید اما آهن الکترولیتی اثر کمی بر روی این شناساگرها داشت.

آهن می تواند با موادی که بصورت طبیعی در پودر حبوبات وجود دارد پیوند برقرار کند که این باعث جلوگیری از جذب آهن در روده می شود. اما مولکول EDTA از این اتفاق جلوگیری کرده و جذب آهن را تسهیل می کند.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

 Different Type Of Iron Supplement Is Better At Boosting Iron Levels

 www.sciencedaily.com




مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد