بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

فواید و مضرات مکمل های غذایی

فواید و مضرات مکمل های غذایی

امروزه مغازه ها پر شده اند از داروهای جایگزین، از مولتی ویتامین ها گرفته تا مکمل های غذایی که برای کمک به هر چیزی از افسردگی تا درمان پای ورزشکاران استفاده می شوند. با تعداد بسیار زیاد انتخاب هایی که وجود دارد واقعا برای بیماران مشکل است که بدانند چه چیزی سودمند است و یا حتی از کجا باید شروع کرد.

آرون میشلفلدر، پزشک طب خانواده در سیستم بهداشت و درمان دانشگاه لویولا، گفت: امروزه مشورت کردن بیماران با متخصصان تغذیه یا پزشکان در هنگام مصرف مکمل های غذایی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

 بعضی از این مکمل ها سودمند هستند اما برخی دیگر ممکن است خطرناک باشند بویژه اگر با مکمل ها یا داروهای دیگر تداخل داشته باشند. بطور کلی مصرف یک مکمل فقط با این هدف که مکملی مصرف کرده باشید سودمند نخواهد بود. بنابراین بهتر است با دکتر خود مشورت کنید که چه چیزی برای شما سودمند است و دقیقا همان را مصرف کنید.

به عنوان مثال، میشلفلدر می گوید مردم عادی نمی دانند مکمل های کلسیم می تواند با جذب تیروئید تداخل داشته باشد. اگر یک بیمار در حال درمان تیروئید بوده و در همان حال یک مکمل کلسیم مصرف کند دچار اثرات جانبی خواهد شد.

او اضافه کرد: تداخل های بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از بیماران از آنها آگاه نیستند. اگر شما با متخصص خود مشورت کنید می توانید بهترین و ایمن ترین تلفیق از مکمل ها را که براساس پیشینه سلامتی شما و نیازهای شماست دریافت کنید. حتی اگر پزشک مراقبت های اولیه شما تمایلی به مکمل های غذایی نداشت شما هنوز باید با یک پزشک حرفه ای موضوع خود را در میان بگذارید.

ویتامین C یکی دیگر از مکمل های غذایی است که اغلب مردم معمولا آن را در مسیر نادرستی مصرف می کنند. بر اساس گفته های میشلفلدر هیچ شواهدی وجود ندارد که ویتامین C می تواندسرماخوردگی را دفع کند. اما این ویتامین به جذب آهن کمک کرده و می تواند برای افرادی که دچار کم خونی هستند سودمند باشد.

میشلفلدر در این باره گفت: افراد نباید بیش از 2000 میلی گرم در روز ویتامین C مصرف کنند چرا که می تواند منجر به مشکلاتی برای کلیه شود. همچنین این ویتامین یک اسید است و مصرف زیاد آن می تواند برای افرادی که مشکل معده دارند بد باشد. بنابراین بسیار سخت است که تمام آنچه در ذهن افراد معمولی در مورد این مکمل ها شکل گرفته را تغییر داد. مهمترین نکته مشورت با متخصصان حرفه ای در این زمینه است.

خود میشلفلدر زمانی مکمل های غذایی را برای یک بیمار تجویز می کند که او کمبود یک ریزمغذی را داشته باشد و یا روی هم رفته احساس کند که مکمل تجویز شده برای بیمار سودمند است.

او می گوید اگر یک فرد دارای مقدار ملایمی از فشار خون زیاد باشد او ممکن است یک مکمل و تغییر در سبک زندگی را برای 6 ماه تجویز کند و پس از آن بررسی کند که آیا یک دارو لازم است یا خیر.

موضوعات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال مسئله خواب. در این مورد نیز او تجویز مکمل های غذایی را بر تجویز داروهای خواب آور ترجیح می دهد. او در این باره گفت: داروهای خواب آور باعث ایجاد عادتهایی می شوند و روز بعد افراد را خراب می کنند. من به شدت ترجیح می دهم که بیماران ملاتونین مصرف کنند یا تلاشهایی کنند که برنامه خواب خود را بهتر کنند مثلا کمتر تلویزیون نگاه کنند یا بیشتر ورزش کنند تا اینکه قرص خواب آور بخورند.

بدلیل اینکه تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات مکمل ها بر روی جنین وجود دارد، میشلفلدر توصیه می کند بهتر است زنان باردار از مصرف هر نوع مکملی بجز یک ویتامین بارداری خودداری کنند.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

 www.sciencedaily.com

The benefits and dangers of supplements

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140916111743.htm



مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد