آیا این نکته خیلی مهمی نیست که یک ویتامین بتواند استخوان های قوی تری بسازد?

آیا این نکته خیلی مهمی نیست که یک ویتامین بتواند استخوان های قوی تری بسازد?

 صحبت کردن درمورد ویتامین دی و ضرورت استفاده منطقی از آن در کشور ما به یک موضوع فراگیر تبدیل شده است. خصوصا اینکه در تعدادی از مولتی ویتامین ها هم شاهد ترکیباتی هستیم که ویتامین دی را در کنار سایر ریزمغذی ها گنجانده است.

وجود ویتامین دی در مولتی ویتامین ها از انجایی حائز اهمیت است که امروزه مصرف مولتی ویتامین ها خیلی معمول تر از مصرف ویتامین های مختلف به صورت مجزا است و مردم ترجیح می دهند که یک قرص محتوی طیف وسیعی از ویتامین ها و  مواد معدنی را مصرف کنند تا اینکه روزی چند قرص، را میل کنند.

به طور کلی باید گفت یکی از مزایای مولتی ویتامین ها نیز همین موضوع است.

دراین جا یک مطلب در خصوص اهمیت ویتامین دی از سایت webmd ترجمه شده و تقدیم می  گردد

خطرات کمبود ویتامین D

آیا این نکته خیلی مهمی نیست که یک ویتامین بتواند استخوان های قوی تری بسازد و از انسان در برابر دیابت، MS، سرطان، بیماری های قلبی و افسردگی محافظت کند؟ یا حتی به فرد برای کاهش وزن کمک کند؟
محققان امید زیادی به ویتامین D دارند. ویتامینی که از واکنش پوست با نور آفتاب، از تعداد کمی از مواد غذایی و از مکمل های غذایی می تواند تامین شود. در ادامه نکاتی حیاتی در مورد این ویتامین و خطراتی که از کمبود آن وجود دارد آورده شده است.

1-ویتامین D و افزایش سلامت استخوان ها

ویتامین Dعنصری ضروری برای داشتن استخوان های قوی، از دوران طفولیت تا پیری، است. این ویتامین کمک می کندکه بدن بتواند کلسیم را از غذاها جذب کند. در افراد بزرگسال مصرف روزانه و دوز مشخصی از ویتامین D و کلسیم از ترک خوردگی و شکننده شدن استخوان جلوگیری می کند. کودکان نیز برای ساخت استخوان های قوی به آن نیاز دارند.

2-ویتامین D و بیماری MS

بیماری MS برای افرادی که از استوا خیلی دور هستند بسیار شایع است. برای سالهای طولانی متخصصان نسبت به ارتباط بین نور خورشید، ویتامین D و این اختلال خودایمنی (MS) که به اعصاب صدمه می زند شک داشتند. اما امروزه سرنخ هایی در مورد این ارتباط بدست آورده اند. اما با وجود این سرنخ ها هنوز با قطعیت کامل نمی توان به مصرف ویتامین D برای پیشگیری یا درمان MS توصیه کرد.

3-ویتامین D و دیابت

تحقیقات ارتباط بین کمبود ویتامین D و دیابت های نوع یک و دو را تایید کرده اند.پس آیا می توان با افزایش سطح ویتامین D از انواع دیابت ها فرار کرد؟ در این زمینه هنوز مدرک کافی برای پزشکان برای توصیه به مصرف این مکمل به جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت وجود ندارد بجز اینکه چربی می تواند نقش مهمی در دیابت نوع دو و سطح پایین ویتامین D داشته باشد.

4-ویتامین D و کاهش وزن

مطالعات نشان داده است که افراد چاق اغلب سطح ویتامین D خونشان پایین است. چربی ویتامین D را به دام انداخته و آن را از دسترس بدن خارج می کند. بطور واضح مشخص نیست که آیا چاقی می تواند به تنهایی سطح ویتامین D را کم کند یا داستان جور دیگری است. مطالعات متخصصان تغذیه نشان می دهد که افزایش ویتامین D به وعده غذایی ای که از لحاظ کالری محدود شده است ممکن است به افراد چاق دارای کمبود ویتامین D کمک کند که وزن خود را راحت تر کم کنند.

5-کمبود ویتامین D و افسردگی

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد مغز دارد و در افراد افسرده سطح پایین ویتامین D مشاهده شده است. اما تحقیقات نشان نداده اند که مکمل های ویتامین D بتواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. بهترین روش برای کاهش افسردگی و ارتباط آن با کمبود ویتامین D مشورت با پزشک است.

6-ویتامین D و سرطان

هنوز خیلی زود است که از ویتامین D به عنوان یک مبارز قوی در مقابل سرطان نام ببریم. اما تحقیقات نشان داده اند افرادی که سطح ویتامین D در خون آنها بالاست خطر کمتری به ابتلا به سرطان روده آنها را تهدید می کند. همچنین سرنخ ها نشان داده اند که ویتامین D راهی برای جلوگیری از سرطان های پروستات و سینه است. اما محققان هنوز شواهد کافی برای این قضیه ندارند.علاوه بر این ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را بالا ببرد.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

www.webmd.com

..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی




مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود 
داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب 
بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای 
بیماران داشته باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.
3- توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟