بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ضرورت افزایش دانش ورزشی جوانان

 دکتر جعفر میرفخرایی در خصوص مصرف مکمل های قاچاق و تقلبی در باشگاه های بدنسازی می گوید: امکان ندارد که مسئول باشگاه از عملکرد مربی بدنسازی خود خبر نداشته باشد. مربی و باشگاه‌دار روابط علت و معلولی باهم دارند. در اصل مسئولان باشگاه مکمل‌ها و فرآورده‌های مکملی را به صورت قاچاق خریداری می‌کنند و در اختیار جوانان ناآگاه قرار می‌دهند.

وی معتقد است برخی از باشگاه‌داران برای اینکه مکمل‌های غیرمجاز در محل باشگاه کشف نشود، آنها را در اتومبیل خود نگه می‌دارند.

او می گوید: سال گذشته با مراجع قضایی و نیروی انتظامی هماهنگ کردیم تا به باشگاه‌ها بروند و مکمل‌های تقلبی را کشف کنند. سابقه ذهنی آنها از این موضوع باعث شده است دیگر مکمل‌ و فرآورده‌های مکملی قاچاق را در باشگاه نگه ندارند. انبار کردن محصول تقلبی درجایی به‌جز باشگاه، امکان پیگیری را از مراجع دارای صلاحیت می‌گیرد. جوانان بی‌تجربه امروزی برای رسیدن به عضله‌های ورزشکاری و خوش‌تیپ شدن از مربیان خود کورکورانه اطاعت می‌کنند.

وی معتقد است: همه افراد از تخصص برخوردار نیستند. فردی که قصد دارد از طریق تغذیه و مکمل‌های غذایی و ورزشی به اندام دلخواه خود برسد، باید دانش لازم در این زمینه را کسب کند. دانستن فیزیولوژی ورزشی برای یک ورزشکار ضروری است. یک شبه نمی‌توان بساط تخلف را برچید. به تدریج و با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها باید جلو رفت. برچسب اصالت سازمان غذا و دارو یکی از نشانه‌هایی است که محصول اصلی و بازرسی شده را از فرآورده‌های تقلبی متمایز می‌کند.

میرفخرایی تاکید کرد:‌ دارو نباید به عطاری‌ها برود. بعضی عطاری‌ها داروهای تقلبی را با نام اصلی می‌فروشند. یعنی معضل تنها به باشگاه‌ها ختم نمی‌شود. عطاری‌های متخلف محصولاتی اعم از مکمل و قرص ورزشی، مواد مخدر و… را به‌راحتی عرضه می‌کنند. بر فرض که شناسایی و پلمپ شدند، چهار خیابان آن طرف‌تر دوباره عطاری دیگری راه می‌اندازند. وقتی وزرات بهداشت و درمان برای نظارت باشگاه‌ها اقدام کرد، تعدادی از این باشگاه‌ها پلمپ شدن، اما نتیجه چه بود؟

وی ادامه می دهد: اکنون در پاساژ معظم، ناصرخسرو و بازار آهنگرها کالای خوراکی بدنسازی تقلبی وجود دارد که به صورت قاچاق وارد می‌شود. به صراحت می‌گویم که نیروی انتظامی از این جریانات خبر دارد. اگر مراجع قضایی چند مورد از این قاچاقچیان و افرادی که محصول تقلبی به دست جوانان می‌دهند را مجازات کند، تخلف کمتر می‌شود، اما هیچ‌‎گاه ریشه آن کنده نمی‌شود. زیرا افراد متخلف از بین نمی‌روند. میل به داشتن زندگی مرفه و پولدار بودن چشم‌ها را کور کرده است. اینها سلامت انسان ها را می‌دزدند.

میرفخرایی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی در ایران هم تولید می‌شود، ادامه داد: همه ما وقتی برای خرید دارو به داروخانه می‌رویم، دوست داریم نوع خارجی را خریداری کنیم. فرهنگ جامعه در این خصوص باید اصلاح شود. داروی ایرانی به مراتب بهتر از داروی خارجی است. بنده از نزدیک شاهد هستم که سازمان غذا و دارو چه نظارت‌هایی بر روی ساخت داروها، مکمل‌ها و داروهای گیاهی می‌کند. آیا داروی خارجی که هیچ نظارتی برآن نداشته‌ایم، بهتر است؟ شسازمان غذا و دارو روی سلامتی افراد مملکت تعارف ندارد! با اینکه تلاش داریم تا از واردات مکمل‌های ورزشی به ایران آماری به‌دست بیاوریم، اما عده‌ای آمار نمی‌دهند. به‌جز برخی واردکنندگان که از مبادی قانونی محصول را وارد می‌کنند و جزو آمار می‌آید، بخش اعظم واردات مکمل‌ها از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق از جزیره کیش وارد و به بازار تزریق می‌شود.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد