بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

بهترین مولتی ویتامین ها حاوی چه ترکیباتی هستند و چه کاربردی دارند

در جهان امروز که همه ما صبح تا شب به دنبال انجام امور روزانه هستیم و شاید فرصتی برای صرف غذا و انتخاب میان وعده ها نداشته باشیم، علوم مختلف راهکاری های متفاوتی را پیش پای بشر برای حفظ و تامین سلامت ش قرار داده است. از وسایل ورزشی خانگی تا مکمل های غذایی و رژیمی و ده ها محصول دیگر که در واقع ناشی از رشد تکنولوژی است.

یکی از محبوبترین فراورده هایی که در این خصوص عرضه شده اند، مولتی ویتامین ها هستند. اغلب مولتی ویتامین ها به گونه ای تولید شده اند که حداقل باید یک بار تا دو بار در روز خورده شوند. تعداد دفعات مصرف مولتی ویتامین ها بستگی تام به وضعیت سلامت افراد، وضعیت سنی و جنسی افراد و میزان و نوع ترکیبات مولتی ویتامین ها دارد

مولتی ویتامین ها ممکن است علاوه بر ویتامین ها و مینرال ها حاوی مواد تشکیل دهنده دیگر مانند گیاهان، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب باشند. یک مولتی ویتامین ممکن است حاوی موادی باشد که برای برخی بیماران محدودیت مصرف داشته باشد.

اغلب مولتی ویتامین ها حاوی طیف وسیعی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در  تنظیم فرآیندهای بدن مورد نیاز هستند. اما به صورت پیش فرض نمی توان به دقت از ترکیب مولتی ویتامین ها آگاهی داشت، مگر اینکه برچسب راهنمای آن ها مورد مطالعه قرار گیرد.

به همین دلیل مهمترین توصیه در هنگام تهیه مولتی ویتامین ها ای است که اولا از برچسب و دستورالعمل مصرف آن ها آگاهی صحیح و مناسب داشته باشید و ثانیا اینکه در این خصوص حتما با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید

باید دقت داشته باشید که مولتی ویتامین ها برای اهداف مختلف تولید و عرضه می شوند. برخی از آن ها برای تقویت عمومی بدن استفاده می شوند و برخی دیگر ممکن است عملکرد مغز یا قلب یا سلامت چشم ها را مورد توجه قرارداده باشند. کانون توجه برخی مولتی ویتامین ها ممکن است تقویت حافظه در افراد مسن یا بهبود قدرت یادگیری در دانش آموزان باشد. هرچند که ادعای درمانی یا پیشگیری از سوی مکمل های غذایی، یک تخلف آشکار از موازین پزشکی و استانداردهای مربوطه است ولی به هرحال هر مولتی ویتامین، ممکن است با کنار هم قرار دادن طیفی از ویتامین ها و مواد معدنی، کمک به تامین سلامت اندام خاصی از بدن را در صدر اهداف خود تعریف کرده باشد

کما اینکه برخی مولتی ویتامین ها حتی برای تامین ریز مغذی های مورد نیاز برای کمک به بهبود خلق و خوی یا رهایی از استرس و اضطراب و بهبود خواب را هدف خود معرفی کرده باشد. همچنین کاهش علائم افسردگی هم ممکن است مورد توجه قرار گرفته باشد.

به بسیاری از افراد سیگاری که وارد فاز ترک سیگار می شوند، توصیه می شود که روزانه از مزایای یک مولتی ویتامین بهره مند شوند. البته این که کدام مولتی ویتامین برای این افراد مناسب است، بستگی به شرایط سنی و وضعیت سلامت افراد دارد که باید با تشخیص پزشک صورت بگیرد.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که در خصوص ویتامین های محلول در چربی نظیر ویتامین های A، D، E و K  دریافت مقادیر بیش از اندازه آن ها می تواند برای سلامت مخاطره آمیز باشد. این موضوع در خصوص برخی مواد معدنی نیز صادق است. مثلا دریافت آهن به صورت دوز بالا یک حرکت غیر اصولی و خطرناک است.

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد