بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

محبوب ترین انواع مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها، دسته ای از مکمل هایی هستند که دارای محبوبیت بسیار جدی در جهان هستند و هر روز بر تعداد مصرف کنندگان آن ها افزوده می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند باید درهر شرایطی حداقل یک مولتی ویتامین مصرف کنند، خصوصا زمانی که خستگی، بی خوابی یا استرس بر ایشان غلبه پیدا کرده است یا اینکه در معرض یک بیماری نظیر سرماخوردگی قرار گرفته اند و نگران هستند که این بیماری بر ایشان غلبه پیدا کند. چنین افرادی که اتفاق کم هم نیستند معتقداند مولتی ویتامین ها می تواند موجب افزایش ضریب سلامتی شود و یا اینکه مقاومت و استقامت بدن را در مقابله با پدیده های آزادهنده افزایش دهد. اگر از آن ها بپرسید چرا مولتی ویتامین مصرف می کنند می گویند حداقل مزیتی که از مصرف روزانه مولتی ویتامین ها دریافت می کنند این است که بدن خود را در مقابل بیماری های مزمن ایمن می سازند. با این همه وقتی از آن ها در مورد انواع مولتی ویتامین ها سوال می شود، جواب درستی ندارند و اطلاعات آن ها بسیار محدود و در حد آگاهی های شفاهی است


همانطور که اشاره شد بی شک باید مولتی ویتامین ها را جزء محبوب ترین مکمل هایی دنیا بدانیم که هر روز نیز بر محبوبیت آن ها افزوده می شود. این فراورده ها که محصول پیشرفت دانش بشری و ارتقاء تکنولوژی است می توانند حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف باشند که بدن انسان به آن نیاز دارد. برخی از ترکیبات آنها ممکن است در واکنش های آنزیمی بدن مشارکت داشته باشند یا اینکه همچون هورمون ها، در سیگنال مولکول ها و یا عناصر ساختاری آنها دخیل باشند.

در خصوص ترکیبات مولتی ویتامین ها، تنها چیزی که می شود با قاطعیت و بدون مطالعه برچسب راهنمای آن ها گفت، همین است که مولتی ویتامین ها حاوی انواع ویتامین ها و مینرال ها هستند، چرا که ترکیبات مولتی ویتامین ها با نام های تجاری متفاوت، بسیار مختلف است و شامل طیف وسیعی از فراوردهها می شود که ممکن است تفاوت آن ها در میزان هر ترکیب یا کم وزیاد بودن چند ترکیب مختصر باشد. یکی ممکن است حاوی آهن باشد و دیگری حاوی کلسیم. یکی ممکن است مس و منگنز هم اضافه کرده باشد و دیگری نه. یکی ممکن است ویتامین ث بیشتری داشته باشد و دیگری ویتامین آ.

خلاصه هر شرکت و کمپانی، به فراخور بازار مولتی ویتامین ها، ممکن است یک سری از ویتامین ها و مواد معدنی را در قالب یک قرص، کپسول یا شربت عرضه کرده باشد.

 گاهی اوقات نیز ممکن است مولتی ویتامین ها را بر اساس نیازهای پیش فرض بدن بیماران تهیه کرده باشند. مثلا برخی مولتی ویتامین ها را بر اساس احتمال کمبود ریزمغذی ها برای بیماران دیابتی تهیه کرده اند. یا اینکه بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، براوردی از کمبود مواد مغذی در بیماران سرطانی به دست آمده است و با توجه به نتایج این مطالعات، مولتی ویتامین هایی را برای چنین بیمارانی پیشنهاد کرده اند.

همچنین  برخی مولتی ویتامین ها، برای دوران های خاصی از زندگی تدارک دیده شده اند. به عوان مثال برخی مولتی ویتامین ها با تمرکز به بحث باروری و تولید مثل، ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که برای تقویت توانایی بدن در این حوزه موثر باشند. همچنین مولتی ویتامین های دوره بارداری و شیردهی نیز به همین صورت، حاوی ترکیباتی هستند که در شرایط اینچنین کاربرد دارند.

بهمین دلیل یکی از الزامات اولیه برای مصرف مکمل های غذایی و علی الخصوص مولتی ویتامین ها، مطالعه برچسب راهنمای روی بسته های مولتی ویتامین ها و توجه به تشخیص و مشورت پزشک معالج است.

ضمن اینکه توجه به اشکال آن ها نیز ضروری است. مولتی ویتامین ها در اشکال مختلف عرضه می شوند. قرص، کپسول، قرص های جویدنی، پودر و مایعات، ساشه و هر شکل از مولتی ویتامین ها کاملا دسترس هستند و ممکن است افراد را با خطر مواجهه کنند. بهمین دلیل باید در این رابطه با پزشک معالج مشورت کنید.

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد