بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تغذیه مناسب برای رشد قد/ اثر کلسیم، فسفر، منیزیم، روی

 به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر صنم غیبی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مولفه های موثر بر رشد قدی اظهار داشت: با توجه به جهش رشد قدی و رشد وزنی در دوران بلوغ ، توجه به مشکلات مرتبط با تغذیه در این دوران ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: نکته نخست در این رابطه آن است که بیشتر رشد قدی با افزایش طول استخوان‌های بدن صورت می‌گیرد. بدین ترتیب که در سنین کودکی در دو انتهای استخوان‌های دراز بدن منطقه‌ای به نام اپی فیز از جنس غضروف موجود است که با تحریک هورمون رشد و با تکثیر سلولی در اپی فیز قد استخوان‌ها افزایش می‌یابد و در انتهای سنین بلوغ (حداکثر تا اوایل 20 سالگی)، این بخش استخوانی شده و رشد قدی فرد متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه قد بلند مشخصه بسیار خوبی از رشد است و امروزه بلند شدن قد کودکان کم کم جای خود را به عنوان یک شاخص توسعه باز کرده است گفت: اما بلند قد شدن به عوامل متعددی از تداخل عوامل ژنتیکی و محیطی در طول دوران رشد بستگی دارد. عوامل ژنتیکی را فرد از والدینش دریافت می‌کند و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار عبارتند از: تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری‌ها و ... مثلا شواهد موجود نشان می‌دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.

غیبی تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین‌های گوناگون این نتیجه به دست می‌آید که عوامل محیطی بسیار مهم‌اند. با مقایسه ستون مهره‌ها در سنگواره‌های به دست آمده مشخص شده که انسان کنونی از انسان اولیه بسیار بلند قامت‌تر است؛ در میان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد قدی، مصرف به اندازه پروتئین‌ها و املاح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مثلا مصرف کم روی موجب کوتاه قدی مردان جوان می‌شود.

وی ادامه داد: یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص در چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابعی پروتئین حیوانی مثل گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم مرغ و شیر باشد.

بهگفته دکتر غیبی، در میان املاحی که برای رشد قدی لازم‌اند کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور از اهمیت ویژه‌ برخوردار هستند.

منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر خامه و بستنی است و فسفر و منیزیم و روی در گوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان افزایش وزن در دوره بلوغ به موازات افزایش قد است عنوان کرد: از سن 10 تا 17 سالگی دخترها به طور متوسط 15 کیلوگرم و پسرها به طول متوسط حدود 20 کیلوگرم افزایش وزن دارند در دوران بلوغ توده عضلانی افزایش می‌یابد اما در پسرها به علت طولانی بودن دوره جهش رشد افزایش توده عضلانی بیشتر از دختران است. در دختران افزایش توده چربی بیشتر از پسران است. 

بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

مروری بر تاثیرات مثبت ویتامین E بر انواع بیماری ها مشاهده
مروری بر تاثیرات مثبت ویتامین E بر انواع بیماری ها