بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مولتی ویتامین های حاوی کلسیم، چه مزایا و منافعی دارند

برخی مولتی ویتامین هایی که در داروخانه ها عرضه می شوند حاوی انواع مواد معدنی هستند. به عنوان نمونه کلسیم، منیزیوم، زینک و سایر املاح ممکن است در طیف وسیعی از مولتی ویتامین-مینرال ها موجود باشد

به این دلیل باید در این خصوص آگاهی مناسب داشته و نسبت به میزان املاح و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین ها توجه داشته باشید.

.............................

همانطور که از نام مولتی ویتامین بر می آید، مولتی ویتامین ها فراورده هایی هستند که محتوی انواع و اقسام ویتامین های مختلف هستند. برخی مولتی ویتامین ها با عنوان از«ای» تا«زد» معروف شده اند. این ها مولتی ویتامین هایی هستند که اغلب ویتامین ها را با درصد های متفاوت در بردارند.

ضمن اینکه ممکن است همانطور که اشاره شد، شامل برخی مینرال ها و مواد معدنی نیز باشند

.............................

کلسیم از جمله مواد معدنی ای است که در سال های اخیر کانون توجهات مختلف بوده است و نقش های گوناگون آن در تامین سلامت آدمی مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته است.

آنچه که در کتاب پی دی آر نوتریشن به آن اشاره شده آن است که

1- کلسیم دارای فعالیت ضد پوکی استخوان می‌باشد. همچنین ممکن است فعالیت ضد سرطانی، ضد فشار خون و هیپوکلسترولمیک داشته باشد.

2- باید دقت داشت که مکمل یاری با کلسیم، تکثیر مخاط کولون را کاهش می‏دهد. تکثیر مخاط کولون بیشتر در زمانی که فرد در معرض ریسک بالایی برای سرطان کولون، در مقایسه با افراد با ریسک پایین قرار دارد، مشاهده می‌شود. یون‏های کلسیم ممکن است اسید‏های صفراوی و اسیدهای چرب را به تحریک سلول‏های کلونی مستعد کنند.

3- مکمل کلسیم دارای بیشترین اثر در کاهش فشار خون سیستولیک، در افراد دچار افزایش فشار خون می‌باشد. به نظر نمی‌رسد فشار خون دیاستولیک تحت تاثیر کلسیم باشد. این عنصر فشار خون را در افراد با فشار خون طبیعی متاثر نمی‌سازد. مکانیزم احتمالی اثر کاهش فشار خون سیستولیک مکمل کلسیم، نامشخص است.

4- نکته حائز اهمیت آن است که مصرف مکمل کلسیم بدون غذا، ممکن است خطر ایجاد سنگ‏های کلیوی را در زنان و احتمالا در مردان افزایش دهد. دریافت مکمل کلسیم بدون غذا، شانس اثرات مفیدی را که ممکن است کلسیم در اتصال با اگزالات در روده داشته باشد را محدود می‌نماید. بنابراین، بهتر است که مکمل کلسیم همراه غذا مصرف شود.

......................

به هر حال نباید از این مقوله غفلت کرد که استفاده از مکمل های غذایی اعم از مولتی ویتامین ها یا غیر مولتی ویتامین ها، باید تحت نظر پزشک یا مشاور تغذیه صورت گیرد. مصرف منطقی مکمل های غذایی باید بر اساس ارزیابی صحیح از وضعیت سلامت افراد تدارک دیده شود. و هیچ نوشته یا سخن اینترنتی نمی تواند جایگزین مشاوره پزشک باشد

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد