بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نقش ویتامین دی در سلامتی/ گذری بر ترکیبات مولتی ویتامین ها

 مکمل شناسی قصد دارد کاربرد انواع ویتامین ها و مولتی ویتامین ها را به صورت تک به تک مورد توجه قرار داده و مستندات علمی در خصوص ویتامین ها، مینرال ها و مولتی ویتامین را منتشر سازد. آنچه در ذیل می اید بخشی از ترجمه کتاب پی دی آر نوتریشن در خصوص ویتامین دی است.

در سال‌های اخیر گفته می‌شود هیچ یک از مواد مغذی اصلی به اندازه ویتامین D توجه پژوهش‌ها را به خود جلب ننموده است و نیز هیچ یک تا این اندازه نتایج مثبت چشمگیر نداشته است. این ویتامین در بازار فروش مکمل‌های غذایی بی اهمیت و نادیده انگاشته می¬شد اما امروزه ویتامین D از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که تا حدی که به دلیل این است که یافته¬ها نشان می¬دهند بیشتر انسان‌ها مقادیر کافی این ویتامین حیاتی را چه از مواد غذایی و چه از نور خورشید دریافت نمی¬کنند و این کمبود می¬تواند منجر به عواقب جدی منفی بر سلامتی شود.
از نخستین ویرایش این کتاب ( پی دی آر نوتریشن ) شواهدی مبنی بر فواید ویتامین D در سلامتی استخوان گسترش و به اثبات رسیده است. این ویتامین فرآیند تحلیل استخوان را در مردان سالمند و زنان یائسه کم می¬کند و به طور چشمگیری خطرات زمین خوردن را در انسان‌های سالخورده کاهش می‌دهد. بعضی محاسبات نشان می¬دهند که تنها در صورت افزایش دریافت ویتامین D میلیون‌ها دلار در سال از هزینه¬های پزشکی، ذخیره می‌شود. همچنین این ویتامین تکامل طبیعی استخوان‌ها را در نوزادان و نوپایان تضمین می¬کند. شواهد بر پایه¬ی اثرات ضد سرطانی و محافظت از قلب ویتامین D بنا شده است. بعضی محققان معتقدند که نیمی از تمامی موارد سرطان کولورکتال در ایالات متحده را می-توان با افزایش دریافت ویتامین D پیشگیری نمود.

گفته می‌شود تعدادی از 28000 مرگ که عامل آنها فقط این سرطان بود را می¬شد پیشگیری کرد. طبق پژوهش دیگری ویتامین D در سرطان‌های سینه، پروستات و تخمدان نیز موثر است. پژوهش‌ها نقش ویتامین D در سلامت قلب را تاحدی به دلیل اینکه میزان ویتامین D با مرگ به هر دلیلی و به علل قلبی مرتبط است، تایید می¬کنند. در حقیقت، بعضی پژوهش‌های اخیر پیشنهاد می¬کنند که
مکمل ویتامین D در حالت عمومی اثر ضد مرگ و میر دارد. ویتامین D اثر تنظیم کننده سیستم ایمنی دارد و می¬تواند در بعضی اختلالات خود ایمنی نظیر مولتیپل اسکلروزیس مفید باشد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد و می¬تواند برای مثال در بیماری سل مفید باشد. همچنین اثرات مطلوبی در زمینه دیابت نوع I , II نشان داده است.

این ماده احتمالا دارای اثر حفاظتی بر روی سیستم عصبی است و اثرات مطلوب بسیار ابتدایی در کاهش قوای شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر داشته است. همچنین در پیشگیری از افسردگی نقش داشته و همچنین می¬تواند یک رادیوپروتکتیو باشد. علاوه بر این، می¬تواند در تشنج، حملات عصبی کری حلزونی دو طرفه، سندرم sick sinus و بعضی انواع ناباروری سودمند باشد. سودمندی آن در بیماری‌های مزمن کلیه اثبات نشده است.

منبع: کتاب پی دی آر نوتریشن

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد