بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

درباره ی مصرف مکمل های حاوی سلنیوم بیشتر بدانیم+ عوراض و خواص

موارد منع مصرف 
مصرف سلنیوم در افراد مبتلا به حساسیت نسبت به هریک از اجزای محصولات حاوی سلنیوم، ممنوع است.

موارد احتیاط
زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف سلنیوم بیش از حد RDA (60 و 70 میکروگرم روزانه، به‌ترتیب) اجتناب کنند.

عوارض جانبی

دریافت سلنیوم به میزان کمتر از 900 میکروگرم روزانه (برای بالغین) بعید است که باعث بروز عوارض جانبی شود. مصرف طولانی‌مدت سلنیوم با مقادیر 1000 میکروگرم (یا 1 میلی‌گرم) یا بیشتر در روز می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی گردد.

شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده از سلنوزیس یا مسمومیت مزمن سلنیوم، شکنندگی و از دست رفتن مو و ناخن می‌باشد. علایم دیگر شامل راش پوستی، بویی شبیه به سیر در تنفس، خستگی مفرط، تحریک ‌پذیری، تهوع و استفراغ هستند.

شاید مشهورترین مثال مسمومیت با سلنیوم در سال 1984 گزارش شده باشد. حدود 11 روز بعد از شروع مصرف مکمل سلنیوم، یک زن 57 ساله که در وضعیت سلامتی خوبی هم قرار داشت، متوجه ریزش مویی شد که در طول دو ماه تبدیل به تقریباً کچلی کامل گردید.

او همچنین وجود رگه‌های عرضی بر روی یکی از ناخن‌های دست، همین‌طور تندرنس و تورم نوک انگشتان و ترشح چرکی از بستر ناخن‌ها را ذکر می‌کرد. تمام ناخن‌های دست وی درگیر شدند و او کل ناخن انگشت اول خود را از دست داد.

وی هم‌چنین دفعاتی از تهوع، استفراغ، بوی تنفس شبیه شیر ترش شده و افزایش خستگی مفرط را نیز تجربه کرد. او کمی بعد از گذشت سه ماه از مصرف قرص‌های سلنیوم، دریافت که قرص‌هایی که او مصرف می‌کرده توسط توزیع ‌کننده آن جمع‌آوری شده است چرا که این قرص‌ها به اشتباه حاوی 27 میلی‌گرم سلنیوم در هر قرص بودند که 182 بار بیش‌تر از میزان ذکر شده در برچسب محصول بود.

افراد دیگری که این محصول را مصرف کرده بودند، مبتلا به علایم مشابهی شدند.
ریزش مو و تغییرات ناخن‌های دست (رگه‌های افقی، سیاه‌ شدن، فقدان ناخن) شایع‌ترین علایم بودند. 
مصرف روزانه‌ی 20/3 تا 69/6 میلی‌گرم از سلنیوم (میانگین‌ mg4) توسط بیماران چینی در چین باعث ریزش مو و ناخن، راش پوستی، تنفس با بوی سیر، خستگی مفرط، تحریک‌پذیری و افزایش رفلکس‌ها شد. گزارش مشابهی نشان می‌دهد که یک مرد 62 ساله که مکمل سلنیوم را به فرم سدیم سلنیت دریافت می‌کرده است، بعد از 2 سال دچار ناخن‌های ضخیم و شکننده و یک بوی شبیه به سیر در پوست خود شده است.

تداخلات
داروها
در مطالعات بالینی هیچ تداخل شناخته شده‌ای با هیچ دارویی وجود ندارد.

مکمل‌های غذایی
ید: دریافت سلنیوم و یدید می‌تواند اثر سینرژیکی در درمان بیماری کاشین ـ بک داشته باشد.
ویتامین C: مصرف هم‌زمان سلنیوم و شکل سلنیت سلنیوم می‌تواند جذب سلنیوم را کاهش دهد.
ویتامین E: مصرف ویتامین E و سلنیوم می‌تواند باعث اثرات مفید سینرژیکی شود.

اوردوز
اوردوز سلنیوم در مقالات عنوان شده است. (عوارض جانبی را ببینید).

دوز و نحوه مصرف
اشکال در دسترس مکمل‌های سلنیوم شامل مخمر با سلنیوم بالا، ال ـ سلنومتیونین، سدیم سلنات و سدیم سلنیت می‌باشد. مقدار معمول دوز مصرفی بین 50 تا 200 میکروگرم (به‌صورت سلنیوم المنتال) در روز می‌باشد.

Seـ متیل سلنوسیستئین یک فرم عمده از سلنیوم است که در سیر یافت می‌شود. میانگین دریافت روزانه‌ی سلنیوم در ایالات متحده درحدود 100 میکروگرم است.

**********

منبع: سامانه مکمل شناسی 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد