بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اندیکاسیون و کاربرد سلنیوم در سلامت انسان


دریافت کم سلنیوم از رژیم غذایی با افزایش خطر بعضی کاردیومیوپاتی‌ها، بیماری ایسکمیک قلب و در کل بیماری قلبی -عروقی مرتبط است. جذب کم همچنین با افزایش بروز بعضی سرطان‌ها شامل سرطان پروستات، ریه، کولورکتال، معده و پوست مرتبط است. مکمل سلنیوم این خطرات را در بعضی جوامع کاهش می‌دهد. نظر مخالفی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل سلنیوم می‌تواند در بعضی افراد، بروز بعضی ازسرطان‌ها را افزایش دهد. سطوح بالای سلنیوم در این اواخر با افزایش خطر دیابت و مرگ و میر بالاتر همراه بوده است.

طیف باریک درمانی سلنیوم، مسمومیت را به احتمالی واضح در بعضی افراد تبدیل کرده است. گفته می‌شود سلنیوم اثرات مفیدی در افزایش ایمنی در شرایط in vitro، در مطالعات حیوانی و انسانی دارد. این ماده برای عملکرد سالم ایمنی بدن لازم است. همچنین می‌تواند فواید ضدالتهابی داشته باشد و در بعضی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد. سلنیوم توانایی سم‌زدایی بعضی فلزات و زنوبیوتیک‌ها را داراست. به نظر می‌رسد سلنیوم نقش مهمی در حفظ بقای سلول‌های اسپرم دارد، بنابراین مکمل سلنیوم می‌تواند در مردان نابارور کمک‌کننده باشد.

شواهد بسیار مقدماتی وجود دارند که نشان می‌دهند، دوزهای بالای سلنیوم ممکن است به میزان نسبتا کمی باعث افزایش وزن شوند. این‌که سلنیوم مانع سفید شدن مو می‌شود فقط در حد بیان است.

************

منبع: سامانه مکمل شناسی 


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد