بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

درباره ی چگونگی مصرف ویتامین D بیشتر بدانیم

موارد منع مصرف ویتامین دی
 مصرف ویتامین D برای افرادی که دچار هایپرکلسمی هستند و نیز در مواردی که علایمی از مسمومیت با ویتامین D وجود دارد منع مصرف دارد. همچنین افرادی که حساسیت به هر گونه ترکیبات حاوی ویتامین D دارند، نباید آنرا مصرف نمایند.

موارد احتیاط در مصرف ویتامین دی

زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل ویتامین D بیش از مقادیر RDA آمریکا جز زمانی که توسط پزشک تجویز شده باشد، اجتناب کنند. RDA آمریکا برای ویتامین D، IU400 یا 10 میکرو¬گرم روزانه است.

استفاده دارویی ویتامین D باید تنها تحت نظارت پزشکی صورت گیرد.

مکمل ویتامین D در افرادی که دیگوکسین یا هر یک از گلیکوریدهای قلبی را مصرف می¬کنند باید با احتیاط باشد. هایپرکلسمی در افرادی که دیگوکسین مصرف می‌کنند، می¬تواند پیش درآمدی بر ایجاد آریتمی باشد. دوزهای مکمل ویتامین D که بیشتر از بالاترین حد دریافت (UL) باشد تنها در صورتی که با تجویز پزشک باشد باید استفاده شود و افرادی که دیگوکسین یا هر گلیکوزید قلبی دیگری مصرف می¬کنند باید از مصرف آن پرهیز نمایند. UL برای بالغین IU2000 یا 50 میکروگرم روزانه است.

مصرف هم زمان تیازیدها و دوزهای فارماکولوژیک ویتامین D می¬تواند در بعضی افراد سبب ایجاد هایپرکلسمی گردد. 

عوارض جانبی مصرف ویتامین دی

 دوز ویتامین D تا 60 میکروگرم (2400IU) در روز در افراد سالم به ندرت ایجاد عوارض ناخواسته می¬کند. مصرف طولانی مدت 95 میکروگرم IU)3800) در روز یا بالاتر از آن در افراد سالم ممکن است منجر به هاپیرکلسمی شود.

علایم اولیه¬ی هایپرکلسمی عبارتند از تهوع و استفراغ، ضعف، سردرد، خواب آلودگی، خشکی دهان، یبوست، احساس مزه فلزی، درد عضلانی و استخوانی. علایم تاخیری و نشانه¬های هایپرکلسمی شامل پرادراری، پرنوشی، بی اشتهایی عصبی، کاهش وزن، شب ادراری، التهاب ملتحمه، پانکراتیت، ترس از نور، خارش، آبریزش بینی، کاهش قدرت جنسی، افزایش BUN،آلبومینوری، هایپرکلسترولمی، افزایش آنزیم‌های کبدی ALT (SGPT) و AST (SGOT)، کلسیفیکاسیون اکتوپیک، نفروکلسینوزیس، پرفشاری خون و آریتمی¬ قلبی است.


تداخلات با مصرف ویتامین دی
داروها
Cholestyramine: دریافت هم زمان کلستیرامین و ویتامین D ممکن است باعث کاهش جذب ویتامین D شود.

Colestipol: مصرف هم زمان کلستیپول و ویتامین D ممکن است باعث کاهش جذب ویتامین D شود.

Protease inhibitors HIV: ریتوناویر، ایندیناویر، نلفیناویر ممکن است سبب اختلال در فعال شدن بیولوژیک ویتامین D و تبدیل شدن آن به 1و25 دی هیدروکسی ویتامین D شوند. این مطلب از مطالعات in vitro که بر روی رده‌های هپاتوسیت و مونوسیت انسانی صورت گرفته به دست آمده است. ریتوناویر بیشترین اثر مهاری بالقوه را دارد.

Ketoconazole: کتوکونازول ممکن است بیوسنتز و کاتابولیسم 1و25 دی هیدروکسی ویتامین D را مهار کند. کاهش سرمی غلظت این شکل ویتامین متعاقب تجویز 1200-300 میلی‌گرم روزانه¬ی کتوکوناوزل برای 7 روز در مردان سالم مشاهده شده است.

Mineral Oil: مصرف هم زمان این روغن و ویتامین D ممکن است باعث کاهش جذب ویتامین D شود. 

Orlistat: ارلیستات ممکن است جذب ویتامین D را کاهش دهد.

Phenobarbital and Phenytoin: فنوباربیتال و فنی توئین ممکن است سطح پلاسمایی 25 هیدروکسی ویتامین D را با مهار عمل ویتامین D 25- هیدروکسیلاز در کبد کاهش دهند.


مکمل‌های غذایی
کلسیم: مصرف هم زمان کلسیم و ویتامین D در افراد مبتلا به استئوپورز القا شده با کورتیکو استروئیدها اثر بخش تر از درمان تنها با کلسیم یا عدم اقدام درمانی بوده است. 

غذاها
Olestra: جزء چربی اولسترا جذب ویتامین D و دیگر ویتامین‌های محلول در چربی A,E,K را مهار می¬کند. 
ویتامین‌های) E,D,Aآلفا – توکوفرول) و K برای جبران این مسئله به اولسترا اضافه شده است.
اولسترا IU12 (3/0 میکروگرم) ویتامین D در هر گرم دارد.

اوردوز مصرف ویتامین دی

 هایپرکلسمی هم به دلیل دریافت بیش از حد اشکال تجویزی ویتامین D و هم به دلیل مصرف میزان زیاد ویتامین D2 یا D3 ایجاد می‌شود. هایپرکلسمی همراه با هایپرویتامینوز D منجر به اثرات ناتوان کننده¬ی متعددی می‌شود. بی اشتهایی عصبی، تهوع و استفراغ در افراد دچار هایپرکلسمی که با 1250 تا 5000 میکروگرم (50000 تا 200000 واحد بین المللی) در روز ویتامین D درمان می¬شدند، مشاهده شده است.

هایپرکلسمی می¬تواند منجر به ناتوانی در تغلیظ ادرار توسط توبول‌های کلیوی شود که منجر به پلی اوری و پلی دیپسی خواهد شد. مصرف طولانی مدت مقادیر بسیار زیاد ویتامین D و هایپرکلسمی همراه آن می¬توانند سبب کلسفیکاسیون متاستاتیک بافت‌های نرم نظیر کلیه، عروق خونی، قلب و ریه¬ها شوند.

معمولا مصرف طولانی مدت 50000 تا IU 100000 در روز ویتامین D برای ایجاد هایپرکلسمی نیاز است. از آنجا که ویتامین D در چربی ذخیره می‌شود مسمومیت زدایی در رابطه با ویتامین D ممکن است هفته‌ها پس از پایان دریافت ویتامین D به طول بیانجامد. نیمه عمر حذف ویتامین D تقریبا 29-20 روز است.


دوز و نحوه مصرف ویتامین دی

مکمل ویتامین D به شکل D2 (ارگوکلسیفرول) یا D3 (کوله کلسیفرول) می‌باشد. دوز معمول آن 200 تا 400واحد (10-5 میکروگرم) در روز است. مکمل‌های مولتی ویتامین، مولتی مینرال پیش و پس از بارداری معمولاً روزانه 400واحد برای مصرف کننده فراهم می¬کنند. ویتامین D2 که با تابش فرابنفش بر ارگوسترول مخمر فراهم می‌شود، بیش از 80 سال است که در پیشگیری و درمان کمبود ویتامین D در کودکان و بالغین استفاده می‌شود و به اندازه فرم D3 در سلامتی استخوان‌ها تاثیر گذار است.

اما طبق چندین گزارش ویتامینD2 نسبت به شکل D3 در نگهداری تعادل ویتامین D اثر کمتری دارد. با این وجود در یک پژوهش اخیر مشخص شد که دوزIU 1000 ویتامین D2 روزانه به اندازه¬ی دوز IU 1000 ویتامین D3در نگهداری میزان 25-هیدروکسی ویتامین D سرم موثر است.

گر چه این امر به طور معمول انجام نمی‌شود اما پیشنهاد می‌شود که میزان ویتامین D سرم توسط پزشک کنترل گردد. در واقع با توجه به اینکه میزان کافی ویتامین D می¬تواند میلیون‌ها دلار در زمینه مراقبت‌های بهداشتی صرفه جویی اقتصادی به همراه داشته باشد، این که میزان ویتامین D به عنوان جزیی از آزمایش خون معمولی در نظر گرفته شود ایده خوبی است. 

25- هیدروکسی ویتامین D3 سرم، اصلی‌ترین شکل در گردش ویتامین D است. بعضی از محققان صاحب نظر در مطالعات مربوط به این ویتامین پیشنهاد می¬کنند که میزان سودمند سرمی 25- هیدروکسی ویتامین D3 باید حداقل 30 نانو گرم در هر میلی لیتر بوده و نباید بیش از 150 نانوگرم در هر میلی لیتر باشد. 

برای بعضی افراد رسیدن به این مقدار نیازمند دریافت IU2000 تا IU3000 در روز و یا بیشتر است. قبل از دریافت مقادیر بیش از IU 2000 در روز با پزشک خود مشورت کنید.

ترکیبات دارویی حاوی 50000 واحد (1250 میکروگرم) ویتامین D2 در درمان کمبود ویتامین D در سالمندان و افراد مبتلا به سندرم سوءجذب، سندرم نفروتیک و نارسایی کبدی به کار می‌رود. دوز مورد استفاده 50000 واحد یک بار در هفته و به مدت 8 هفته می‌باشد. این ترکیب می‌بایست تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار گیرد.


منبع: سامانه مکمل شناسی 


بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد