بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

وانادیم چیست؟

وانادیوم یک عنصر فلزی با عدد اتمی 23 و نماد اتمی V می‌باشد. وانادیوم یک عنصر گذار است که در حالات اکسایشی متنوعی شامل 2+، 3+، 4+، 5+ وجود دارد. ترکیبات وانادیوم به علت رنگهای متنوع قابل توجه هستند و به همین دلیل وانادیوم در ابتدا پانکرومیوم نامیده میشد.

عنصر کروم که آن هم رنگی است، در جدول تناوبی عناصر بعد از وانادیوم و درسمت چپ آن می‌باشد. وانادیوم در طبعیت به طور وسیع به صورت مواد معدنی و نیز در مواد حیاتی نظیر بدن انسان یافت می‌شود. در مواد حیاتی، وانادیوم به طور عمده به شکل کاتیون چهار ظرفیتی وانادیل و پنج ظرفیتی وانادات می‌باشد.

ضرورت وجود وانادیوم در تغذیه انسان ثابت نشده است اما شرایطی از کمبود وانادیوم در برخی حیوانات گزارش شده است.

در بزهایی که رژیم حاوی وانادیوم کم دریافت می¬کردند، میزان سقط خود به خودی افزایش و تولید شیر کاهش یافته بود و در حدود40% بزغاله¬هایی که به دنیا آمدند بین روزهای 91-7 پس از تولد از بین رفتند که بعضی از مرگ‌ها پس از حملات تشنجی اتفاق افتاد. تنها 8% بزغاله¬هایی که مادرانشان مکمل وانادیوم دریافت کرده بودند در همان بازه زمانی از بین رفتند. موش‌های صحرایی که با رژیم¬های حاوی وانادیوم کم تغذیه می¬شدند، رشد کمی داشتند.

ترکیبات وانادیل و وانادات به عنوان مقلد انسولین عمل می‌کنند و تحت عنوان جایگزین بالقوه خوراکی برای انسولین در دست مطالعه می‌باشد. اما این مواد، جذب اندکی از مجرای گوارش دارند و برای تامین دوزهای خوراکی موثر، مقداری که مصرف می‌شود احتمالا سمی خواهد بود. استفاده از ترکیبات حاوی وانادیوم در درمان دیابت، با نسبت بالاتر درمان به سمیت در حال افزایش و پیشرفت است.

این ترکیبات شامل پروکسووانادیوم‌ها، بیس (پیکولیناتو) اوکسووانادیوم و وانادیوم لیگاند ال -گلوتامیک اسید گاما – مونوهیدروکسامات می‌باشد.

رژیم‌های غذایی معمول حاوی کمتر از 30 میکروگرم روزانه وانادیوم هستند. میزان متوسط دریافت رژیمی روزانه¬ی وانادیوم تقریبا 15 میکروگرم است. مواد غذایی غنی از وانادیوم شامل فلفل سیاه، قارچ، حلزون صدف دار، جعفری، تخم شوید و برخی غذاهای آماده می‌باشد. مواد غذایی که وانادیوم کمی دارند عبارتند از: میوه¬ها و سبزیجات تازه، روغن‌ها و نوشیدنی ها. ترکیبات چهار ظرفیتی وانادیوم گاهی به صورت وانادیوم (IV) و ترکیبات پنج ظرفیتی به صورت وانادیوم (V) نشان داده می‌شوند.

***********

منبع: سامانه مکمل شناسی 


بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد