بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

موارد مصرف گزیلتول و کاربرد آن را بدانیم

برخی مطالعات، اما نه همه‌ی آنها، نشان می‌دهند گزیلیتول، قند الکلی موجود در تعدادی از میوه‌ها و سبزیجات، یک عامل ضد پوسیدگی مؤثر است. در این خصوص شواهدی نیز به نفع اثرات مهم ضد میکروبی گزیلیتول وجود دارد و ممکن است گزیلیتول در درمان و پیشگیری از اوتیت مدیا و برخی عفونت‌های ریه و نازوفارینکس مفید باشد. داده‌های اولیه و بررسی‌های آزمایشگاهی و حیوانی مطرح کننده مشارکت احتمالی گزیلیتول در سلامت استخوان، پوست و کولون می‌باشد.


موارد منع مصرف


مصرف گزیلیتول در افرادی که نسبت به هر جزء فرآورده‌های حاوی گزیلیتول حساسیت دارند، ممنوع است.

موارد احتیاط


افرادی که با مصرف گزیلیتول دچار علایم گوراشی (نفخ و اسهال) می‌شوند، باید مصرف را با دوزهای پایین آغاز کرده و به آرامی افزایش دهند. افرادی که تحت پرتوتابی کل بدن یا دستگاه گوارش قرار می‌گیرند باید از مصرف گزیلیتول تا کامل شدن دوره پرتوتابی اجتناب کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با فرم غالب اسهال، باید مصرف گزیلیتول را از کم آغاز کرده و برحسب تحمل دوز آن را افزایش دهند.

عوارض جانبی


دوز روزانه 30 تا 60 گرم گزیلیتول اغلب به خوبی تحمل می‌شود. مصرف مقادیر بالاتر ممکن است در افراد سازگار نشده سبب بروز علایم گوارشی مثل نفخ و اسهال گردد. مصرف‌کنندگان سازگار شده می‌توانند روزانه تا 400 گرم گزیلیتول را بدون بروز هیچ عارضه‌ای مصرف کنند. شایع‌ترین عارضه نفخ است.

برخی افراد از جمله افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با فرم غالبِ اسهال، عوارض را در دوزهای کمتر تجربه می‌کنند.

تعدادی گزارش از عوارض جدی متعاقب مصرف گزیلتول در سگ‌ها وجود دارد. در یک گزارش، هشت سگ بالغ جهت درمان لتارژی، استفراغ، پتشی گسترده، اکیموز یاخونریزی دستگاه گوارش، هایپرگلسیمی، هایپربیلی روبینمی وترومبوسیتوپنی ارزیابی شدند.

سه سگ اتانازی شدند، دو سگ مردند، دو سگ بهبود کامل پیدا کردند ویک سگ در حال بهبود، در پیگیری از دست رفت. در یک گزارش دیگر، یک توله تربیت شده 9 ماهه متعاقب خوردن مقادیر زیاد آدامس شیرین شده با گزیلیتول دچار هایپوگلایسمی و تشنج شد. گزارشات دیگری نیز از ایجاد عارضه هایپوگلایسمیک در سگ‌ها به دنبال مصرف گزیلیتول موجود است. چنین گزارشاتی درمورد انسان‌ها وجود ندارد.

تداخلات


داروها:تداخلی شناخته نشده است.

غذاها:تداخلی شناخته نشده است.

مکمل‌های غذایی: مشاهده شده است نعناع‌های حاوی آرژینین ثانویه به توانایی شان در بافر کردن اسید تولید شده توسط باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی، دارای عملکرد ضد پوسیدگی می‌باشد. نعناع‌های حاوی گزیلیتول و آرژینین ممکن است اثرات ضد پوسیدگی بهتری نسبت به مصرف مجزای هر یک از این دو، داشته باشند.

سایر موارد: ترکیب گزیلیتول واستفاده ازخمیر دندان حاوی فلوراید ممکن است نسبت به مصرف مجزای هر یک از این دو اثرات ضد پوسیدگی بهتری داشته باشد.

اوردوز


موردی گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف


گزیلیتول به صورت آدامس جویدنی، شستشو دهنده بینی و در شکل توده‌ای به عنوان جانشین قند در دسترس است.

برای فواید دندانی روزانه 4 تا 12 گرم گزیلیتول مصرف می‌شود.

آدامس جویدنی و نعناع به طور معمول در هر قطعه حاوی 1 گرم گزیلیتول هستند.

می‌توان در طور روز 4 بار از قطعه جویدنی برای رسیدن به دوز کلی 4 گرم استفاده کرد و آن را کم کم به 12 تا 15گرم در روز رساند.

برای پیشگری از اوتیت مدیا در یک مطالعه 5/8 تا 10 گرم از آدامس جویدنی یا شربت آن در 5 دوز منقسم، برای یک دوره دوماهه استفاده شد.

******

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از پی دی آر

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد