بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نقش وین پوستین چیست و مکانیسم عمل آن به چه صورت است ؟

 این ماده دارای اثرات مختلفی می‌باشد نظیر: افزایش جریان خون مغزی و متابولیسم این بافت، اثرات ضدتشنج، تقویت کننده¬ی قدرت شناختی، محافظت از سیستم عصبی و خاصیت آنتی اکسیدانی. به نظر می‌رسد که که وینکامین، ترکیب مولد وین پوستین، یک وازودیلاتور(گشاد کننده عروق) عروق مغزی است.

مکانیسم عمل

برای اثرات وین پوستین چندین مکانیسم مختلف پیشنهاد شده است. گفته شده که این ماده اثر مسدود کننده¬ی کانال کلسیم و همچنین مسدود کننده کانال سدیم وابسته به ولتاژ دارد. علاوه بر این گزارش شده که وین پوستین آزاد سازی استیل کولین را در پاسخ به اسیدهای آمینه¬ی محرک (نظیر گلوتامات) مهار می¬کند و نیز از نورون‌ها در برابر عوامل سمی حاصل از تحریک محافظت می-نماید.

همچنین مشاهده شده است که وین پوستین، فسفودی استرازGMP حلقوی را مهار می¬کند. به نظر می¬رسد این اثر مهاری، سطح GMP حلقوی را در سلول‌های عضله¬ی صاف عروق افزایش می‌دهد که منجر به کاهش مقاومت عروق مغزی و افزایش جریان خون مغز می‌شود. در بعضی مطالعات نشان داده شده که وین پوستین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی معادل با ویتامین E می‌باشد.


فارماکوکینتیک

وین پوستین از روده¬ی باریک جذب می‌شود و از آنجا از طریق جریان خون وریدی به کبد منتقل می¬گردد. سپس از کبد، توسط جریان خون سیستمیک در بافت‌های مختلف بدن نظیر مغز توزیع می‌شود. جذب وین پوستین، اگر به همراه غذا مصرف شود، به طور قابل توجهی بالاتر است و تا 60% دوز دریافتی می¬رسد. در معده¬ی خالی جذب دوز مصرف شده می¬تواند تا 7% کاهش پیدا کند.

حداکثر سطح پلاسمایی، 5/1-1 ساعت پس از دریافت حاصل می‌شود. متابولیسم گسترده آپووینکامینیک اسید غیرفعال، در کبد انجام می‌شود. تنها مقادیر کمی از وین پوستین¬ متابولیزه نشده در ادرار ترشح می¬گردد که این مسیر، 

جریان اصلی ترشح آپووینکامینیک اسید می‌باشد. بیشترین مقدار یک دوز در طی 24 ساعت به صورت این متابولیت ترشح می‌شود. نیمه عمر حذف وین پوستین متعاقب مصرف 2-1 ساعت است.

اندیکاسیون و کاربرد
اولین مطلب مطرح شده در مورد وین پوستین اثر آن در کاهش مرگ و میر در سکته‌های ایسکمیک است.
وین پوستین در درمان بیماری آلزایمر تاثیری ندارد، ولی پیشنهاد می‌شود که این ماده می¬تواند در درمان مبتلایان به سایر دمانس¬ها و اختلال عملکرد مغزی مفید باشد. علاوه بر این تحقیقات بسیار ابتدایی نشان می‌دهند این ماده در مقابل صدمات حاصل از ضربه (و در مورد چشم، صدمات عفونی) از چشم و گوش محافظت می¬کند. همچنین ممکن است یک عامل محافظت کننده از سیستم گوارش باشد، علایم بیماری مسافرت (motion sickness) را بهبود بخشد و در پیشگیری از آترواسکلروز مفید باشد. 

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد