بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

پرخوری، اضافه وزن و چاقی


استفاده از روش های نادرست کنترل وزن:

رفتارهای غذایی نادرست مانند رژیم های سخت غذایی و استفاده از روش های غیرعلمی کنترل وزن به خصوص در دختران نوجوان شایع است. دختران به ویژه در سنین 14 تا 20 سالگی به علت توجه خاص به تناسب اندام و ترس از چاقی سعی در محدود کردن غذای مصرفی خود می کنند. در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران که با جهش رشد همراه است، تامین نشده و در نهایت، سوءتغذیه به صورت اختلال در رشد قدی، کاهش یادگیری و کاهش تمرکز حواس، کمبودهای ویتامینی و املاح به ویژه آهن، روی و کلسیم بروز می کند.

رژیم های غذائی باید با نظارت و به توصیه متخصص تغذیه، گرفته شود. در سنین نوجوانی (قبل از 18 سالگی) توصیه های تغذیه ای برای حفظ وزن بوده و معمولاً در این سنین رژیم هایی که در آن وزن نوجوان کاهش یابد کاربردی نداشته و تنها با حفظ وزن و افزایش قد سعی در تصحیح اضافه وزن و یا چاقی فرد می شود.

توصیه های کاربردی برای کاهش وزن:

رژیم های علمی کاهش وزن، موجب کم کردن وزن به میزان 1-5/0 کیلو گرم در طول یک هفته می باشد کاهش وزن بیش از یک کیلو گرم در هفته خطر کمبود ریز مغذی ها را به دنبال دارد.

کاهش مصرف مواد چرب، سرخ کردنی ها، مواد قندی مثل کیک انواع شیرینی های خامه ای، مصرف انواع سبزی و میوه و افزایش تحرک بدنی و ورزش مانند پیاده روی تند، دویدن، دوچرخه و شنا نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند.
پرخوری، اضافه وزن و چاقی:

عوامل متعددی در بروز اضافه وزن و چاقی نقـش دارند که شامل عوامل ژنتیکی، فیزیولوژیکی، محیطی و عاطفی- روانی است. عادات غذایی خاص از جمله افراط در مصرف مواد چرب، شکلات، نوشابه های گازدار، چیپس و عدم تحرک از عوامل موثر در بروز اضافه وزن و چاقــی نوجوانان است. مطالعات انجام شده در امریکا نشان داده اسـت که خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی در مردان و زنانی که در دوره نوجوانی اضافه وزن داشته اند افزایش می یابد.

همچنین شانس ابتلا به سرطان کولون و روده در مردانی و ابتلا به آرتریت  در زنانی که در نوجوانی اضافه وزن داشته اند بیشتر است. با توجه به اینکه چاقی زمینه ساز انواع بیماری های متابولیک ماننــد بیماریهای قلبی -عروقی، دیابت، افزایش فشار خون وانواع سرطان ها می باشد، باید به دانش آموزان توصیه شود که در برنامه غذایی روزانه از پنج گروه غذایی اصلی و گروه متفرقه در حد تعادل استفاده نمایند.

تشویق به ورزش و تحرک بدنی و محدود کردن مصرف مواد قندی (مثل شکلات، شیرینی) وکم کردن مصرف چربی ها در نوجوانانی که اضافه وزن دارند مفید است.
باید به نوجوانان تذکر داد که داشتن رژیم کاهش وزن در سنین مدرسه و بلوغ که بدن در حال رشد است، موجب بروز کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن برای رشد می شود. کاهش سرعت رشد، کم خونی فقر آهن، تاخیر در بلوغ جنسی، کمبود کلسیم و متعاقب آن پوکی استخوان در بزرگسالی، کاهش قدرت یادگیری، کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری ها از جمله عوارضی است که به دنبال رژیم های نادرست غذایی و کمبود ریزمغذی ها ایجاد می شود.

***********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد