بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی و استرس

مکمل های غذایی و استرس

- واقعیت غیر قابل اتکار این است که استرس بر اشتهای افراد اثرگذار است. این موضوع هم در خصوص کودکان صادق است و هم در رابطه با بزرگسالان

- به صورت تجربی می توان گفت که برخی افراد در مواجهه با استرس دچار پرخوری می شوند و برخی دیگر دچار کم خوری.

- از سوی دیگر، استرس بر سیستم ایمنی بدن نیز اثر می گذارد و ممکن است آن را مختل کند.

-.اثرات استرس از طریق اعصاب سمپاتیک و شاخه عصب هیپوتالاموس غده هیپوفیز غده فوق کلیوی را تحریک نموده و منجر به افزایش ترشح هورمونهای گلوکوکورتیکوستروئیدها می شود .این هورمونها نقش مهمی در کاهش پاسخهای سیستم ایمنی بدن دارند.

-به طور کلی باید گفت که استرس تحمیل شده، انرژی بدنی و ذهنی را تحت تأثیر قرار می دهد. به دنبال استرس، کاهش انرژی ذهنی و بدنی، خستگی، بی خوابی، تحریک پذیری و احساس افسردگی، افزایش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون، افت قندخون، آسیب پذیری سیستم ایمنی و تغییر در وضعیت اشتها ایجاد می شود.

تحمل افراد در مواجهه با استرس و فشارهای روحی و روانی متفاوت است و به دنبال آن واکنش های مختلفی نیز از خود نشان می دهند. اما آنچه مشخص است آن است که  در صورت تداوم استرس، این موضوع می‌تواندبرای سلامت افراد مشکل ساز باشد.


یکی از گزینه های مناسب برای مدیریت کردن استرس، ورزش است. ورزش می تواند علاوه بر تقویت قوای فیزیکی افراد، قوای روحی و روانی افراد را برای چیره شدن بر مشکلات افزایش دهد. ضمن اینکه به مدیریت اشتها نیز کمک شایانی می کند.


توجه به این نکته ضروری است که دستاوردهای علمی نشان از آن دارد که ورزش مناسب به رشد، سلامت و محکم شدن استخوان‌ها کمک قابل توجهی می کند. ولی باید در خصوص کودکان پیش از سن بلوغ ، نسبت به مدت زمان ورزش توجه داشت. چرا که ورزش های سنگین بیشتر از یک ساعت در روز برای آنها پیشنهاد نمی شود.

از سوی دیگر ارتباط میان چاقی و سرطان ها از جمله سرطان کبد نیز موضوع کاملا شناخته شده ای است. محققان دریافتند که به ازای افزایش هر پنج سانتیمتر به اندازه دور کمر، ریسک ابتلا به سرطان کبد هشت درصد افزایش می یابد.


در کنار ورزش، موضوع تغذیه نیز حائز اهمیت است. بهره مندی از غذای سالم که دارای ارزش تغذیه ای باشد، در کنار ورزش می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.


استفاده از مکمل های غذایی و رژیمی، در صورتی که میزان دریافتی ریز مغذی ها و درشت مغذی ها کفایت نیاز روزانه را نکند، نیز می تواند مفید باشد.

در خصوص مکمل های غذایی، آنچه که ضرورت دارد، توجه به این نکته است که بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه هستند. ضمن اینکه تبلیغات ماهواره ای بهیچ وجه نمی تواند منبع مستندی برای دریافت اطلاعات در خصوص مکمل های غذایی باشد

 گفتنی است برخی تحقیقات نشان از ان دارد که مکمل ویتامین C باعث بهبود عملکرد فیزیکی افرادی که فاقد ویتامین C هستند، می‌شود .

همچنین یکی از مکمل هایی که نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی دارد، آنتی اکسیدان ها و نیز روی یا همان زینک است.

منبع: سایت مکمل نشاسی



بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

اصول استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای بیماران دیابتی مشاهده
اصول استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای بیماران دیابتی