بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

با کاهش مصرف چربی وروغن از بیماری های قلبی –عروقی پیشگیری کنیم؟

بیماری های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است. 40 درصد از مرگ و میرها در کشورهای پیشرفته و 25% در کشورهای در حال توسعه ناشی از بیماری های قلبی عروقی است. در کشور ما نیز بیماری های قلبی عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر است.

عوامل زیادی در بروز بیماری های قلبی عروقی موثرند که از مهم ترین آن ها می توان اختلال در چربی های خون، فشار خون بالا، چاقی، کم تحرکی، استرس، فشارهای روحی، روانی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب ومصرف زیاد روغن وچربی  را نام برد.

مصرف زیاد  روغن و چربی  دربرنامه غذایی روزانه علاوه براینکه خطر بروز بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می دهد با افزایش دریافت کالری که در بدن بصورت چربی ذخیره می شود ، درنهایت اضافه وزن وچاقی را بدنبال دارد. ااضافه وزن و چاقی زمینه را برای  ابتلا به سایر بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت و انواع سرطان ها ا فراهم می شود.

 کاهش مصرف  روغن وچربی  واستفاده درست از روغن ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها دارد.

با رعایت نکات  زیر درمصرف چربی وروغن  می توانید از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنید :
مصرف غذا های چرب وسرخ شده را که حاوی مقدارزیادی روغن هستند  مصرف نکنید  . بجای سرخ کردن غذا بهتر است آن را بصورت آب پز ، تنوری ، بخارپز ویا کبابی مصرف شوند ویا در صورت تمایل به سرخ کردن ، به تفت دادن ان با مقدار کم روغن ودر زمان کوتاه اکتفا شود.  حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.
شیر و  ماست کم چرب ( کمتر از 5/2 درصد چربی)  را جایگزین  انواع پر چرب  آن کنید.  شیر وماست پرچرب دارای مقادیر زیادی اسید های چرب اشباع است که تنگی وانسداد عروق  ودرنهایت سکته قلبی را بدنبالد داردو ضمن اینکه بدلیل بالابودن میزان کالری آن موجب اضافه وزن وچاقی نیز می شود.
ازکره ،  سرشیر و خامه کمتر استفاده کنید. این موادغذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی هستند  و می توانند موجب اضافه وزن وچاقی و هم چنین  افزایش کلسترول خون بشوند.    
بجای گوشت های پر چرب از گوشتهای کم چرب استفاده کنیدوچربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت تا آنجا که ممکن است جدا کنید. قبل از طبخ مرغ  نیز پوست آنرا جدا کنید.
-    مصرف روغن را به حداقل برسانید و غذاها را با روغن کم بپزید. مصرف زیاده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقی شده و امکان افزایش کلسترول بد (LDL)، افزایش فشارخون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می آورد. حداکثر 30-25% انرژی دریافتی روزانه باید از چربی ها تامین شود.
-    روغن زیتون از منابع خوب روغن  و حاوی اسید اولئیک فراوان دارند که مصرف متعادل آن با تاثیر بر کاهش کلسترول خون برای سلامت قلب و عروق مفید است.

-    مصرف روغن زیتون برای مصارف مختلف پخت مناسب است ولی همانند سایر روغن های مایع به حرارت بالا حساس است. مصرف روغن زیتون به عنوان جایگزین سس های سالاد توصیه می شود. 

روغن نباتی جامد را حذف کنید وبجای آن  از انواع روغن مایع  از جمله کلزا ، آفتابگردان ، ذرت ،  روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.
غذاهای آماده مثل  پیتزا ، سوسیس ،کالبلس  ، همبرگر ،غذاهای سرخ کرده (سیب زمینی سرخ کرده ،چیپس و ...) حاوی مقادیر زیادی چربی هسنتد. مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید.

 از شیرینی های خامه ایی ، سس های چرب مثل سس مایونز کمتر استفاده کنید. بجای ان می توانید با مخلوط کردن ماست کم چربی ، آبلیمو  ،سرکه ویا آب نارنج ،کمی نمک وفلفل وسبزی های معطر وروغن زیتون یک سس سالاد سالم درمنزل تهیه ومصرف کنید.

*********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد