بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

باشگاه‌های ورزشی هیچ گونه حقی بر خرید و توزیع مکمل‌های ورزشی ندارند

باشگاه‌های ورزشی هیچ گونه حقی بر خرید و توزیع مکمل‌های ورزشی ندارند

مکمل‌های ورزشی به دو صورت وارداتی و تولید داخلی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مکمل‌های ورزشی وارداتی مسیر مشخصی دارند، به این صورت که به محض ورود به کشور، در سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود.

براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر امیرحسین جمشیدی، مدیرکل اداره مکمل‌های غذایی و رژیمی سازمان غذا و دارو با بیان مطلب فوق، گفت: این سازمان برای صدرو مجوز ورود و فروش این مکمل‌ها در داخل کشور، همواره نگران سلامت و دارا بودن سه ویژگی اصلی کارایی، کیفیت و بی‌خطری کالا و فرآورده‌های ورزشی است.

دکتر جمشیدی با تأکید بر این که هر محصولی که وارد کشور می‌شود باید سه ویژگی فوق‌الذکر را داشته باشد، افزود: در واقع کارآیی، کیفیت و بی‌خطری فرآورده‌های ورزشی دربردارنده مدارکی است که اثبات می‌کند، وضعیت محصول فعلی در حد مطلوب است یا نه.

وی با بیان این که فرآورده‌های مکمل ورزشی باید مشمول گواهی خاصی باشند،تصریح کرد: این فرآورده‌ها در کشور مبدأ یا سازنده، حتماً مورد آزمایش قرار گرفته و مصرف شده، یعنی در کشور خود اجازه فروش داشته باشند، کمپانی معتبری بوده و خطوط تولید آن کیفیت بالایی داشته باشد.

دکتر جمشیدی افزود: گروه دیگری از فرآورده‌ها تولید داخل هستند که شرکت‌های تولیدکننده نیز مدارک و نمونه‌های آزمایش شده‌ای را باید ارائه دهند تا پروانه تولید و تزریق به بازار را دریافت نمایند.

وی تصریح کرد: در هر دو حالت با یک سری فرآورده‌هایی روبرو هستیم که باید کیفیت و کارایی و بی‌خطر بودن آنها اثبات شده باشد، به عبارتی، فرآورده‌هایی که از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده‌اند، این سه خصوصیت را دارا هستند.

مدیرکل اداره مکمل‌های غذایی و رژیمی سازمان غذا و دارو با تأکید بر این که مصرف خودسرانه مکمل‌ها مفهومی ندارد و فرد طبق یک برنامه رژیمی خاص زیر نظر متخصص یا کارشناس تغذیه می بایست به مصرف آنها مبادرت ورزد، گفت: مکمل‌ها چه از نوع ورزشی و چه از نوع ویتامینی آن، فقط و فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شوند و فضاهای دیگر اعم از فروشگاه‌های سلامت، باشگاه‌های ورزشی یا عطاری مجاز به فروش و عرضه مکمل‌ها نیستند و تأکید می‌شود که باشگاه‌های ورزشی هیچ‌گونه حقی بر خرید و توزیع مکمل‌های ورزشی ندارند.

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد