بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

بشقاب سبز سبزیجات

مصرف بیشتر سبزیجات احتمالا به سلامت قلب و کاهش خطر چاقی و دیابت کمک می کند
"سبزی بخور، واست خوبه". این جمله ای است که بسیاری از ما در کودکی از والدینمان شنیده ایم. به نظر می رسد حق با آن ها بوده است، به تازگی سه مطالعه نشان داده که ماده شیمیایی به نام نیترات که در سبزیجات سبز رنگی چون اسفناج، کاهو و کرفس وجود دارد ممکن است به سلامت قلب و کاهش خطر چاقی و دیابت کمک کند.
بشقاب سبز سبزیجات
براساس نتایج سه مطالعه که توسط محققین دانشگاه کمبریج و ساوت همپتون انگلستان انجام شد، مصرف سبزیجات سبزرنگ سبب کاهش خطر بیماری ها قلبی و دیابت شد.

در اولین مطالعه دکتر اندرو موری و همکاران دریافتند که سبزیجات غنی از نیترات ممکن است تولید هورمون اریتروپویتین از کبد و کلیه ها را کاهش دهند. این هورمون تنظیم کننده تعداد سلول ها خونی در بدن است. این گروه از محققین توضیح داده اند که در ارتفاعات زیاد و بیماری های قلبی و عروقی، بدن در خطر کمبود اکسیژن است. به منظور دریافت بیشتر اکسیژن، اریتروپویتین تولید سلول ها خونی را افزایش می دهد. با این حال، تعداد بالا سلول ها خونی منجر به غلیظ شدن خون می شود.

این به معنی قحطی اکسیژن برای اندام و بافت های بدن است زیرا خون نمی تواند در عروق بسیار ریز آن ها جریان پیدا کند. اما یافته ها حاصل از این مطالعه نشان داد مصرف بیشتر سبزیجات حاوی نیترات ممکن است با کاهش تولید سلول ها خونی سبب رقیق شدن خون که عامل مهمی در سلامت است شود. دکتر موری گفت:

" در این مطالعه ما نشان دادیم که نیترات دریافتی از غذا می تواند به تنظیم انتقال اکسیژن به سلول ها و بافت ها کمک کنند که سبب تامین اکسیژن مورد نیاز سلول ها و بافت های بدن بدون نیاز به تولید بیشتر سلول های خونی که عامل غلظت خون و اختلال در سلامت هستند می شود. کاهش غلظت خون بدون تداخل در اکسیژن رسانی احتمالا از ایجاد لخته نیز جلوگیری می کند و خطر سکته و حمله قلبی را کاهش می دهد."

در مطالعه ای دیگر، موش ها آزمایشگاهی را در ارتفاعات بالا قرار دادند تا تولید سلول ها خونی را افزایش دهند. آن ها دریافتند که موش هایی که رژیم غذایی با نیترات بالا در مقایسه با موش ها با رژیم کم نیترات بهتر در مقابل اختلالات قلبی و عروقی مقابله کردند. نیترات سبب افزایش تولید ترکیبی می شود که سبب گشادی عروق و درنتیجه بهبود جریان خون می شود. بر اساس پژوهش ها انجام شده نیترات از پروتئین ها موجود در سلول ها قلبی که برای سلامت قلب حیاتی هستند محافظت می کند.

نیترات سبب تبدیل سلول ها "بد" چربی به سلول ها "خوب" چربی می شود

در مطالعه سوم که توسط لی رابرتز و همکاران از دانشگاه کمبریج انجام شد، دریافتند که نیترات سبب فرایندی به نام قهوه ای شدن می شود که سلول "بد" سفید چربی به سلول ها زرد مایل به قهوه ایی تبدیل می شوند. محققین توضیح داده اند که سلول ها زرد مایل به قهوه ایی شبیه سلول ها "خوب" قهوه ای چربی می شوند که به منظور ایجاد گرما چربی می سوزانند. افزایش سطوح چربی قهوه ای با کاهش خطر چاقی و دیابت همراه است بنابراین این فرضیه مطرح می شود که نیترات موجود در برنامه غذایی می تواند از دیابت و چاقی جلوگیری کند.

بنابراین با استناد بر سه مطالعه انجام شده مصرف بیشتر سبزیجات سبزرنگ با کاهش خطر چاقی و دیابت همراه است.

*********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 


بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد