بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اثرات ممنوعیت ها و محدودیت های وارداتی در حوزه مکمل های غذایی در گفتگو با امیر قلن بر


به گزارش مکمل شناسی، مهندس امیر قلنبر، مدیرعامل شرکت لیوار و نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی در گفتگو با نشریه فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران طرح کرد :


 اثرات ممنوعیت ها و محدودیت های وارداتی در حوزه مکمل های رژیمی، غذایی، ویتامینی و گیاهی بر روی بازار مصرف داخلی چیست؟ آیا این آثار نمایان شده است؟ اگر نمایان نشده است، چه زمانی نمایان می‌شود؟  


قلنبر : نقش حضور و مصرف مکمل¬ها در سبد محصولات سلامت محور هموطنان به خوبی جا افتاده و مردم متوجه شده¬اند که پیشگیری کم هزینه¬تر از درمان می‌باشد. در ضمن همین پیشگیری به نفع بودجه¬های سلامت محور دولت نیز می‌باشد. متاسفانه موانع ایجاد شده در واردات، ضمن عدم دسترسی مصرف کننده به کالاهای عادت شده در سبد مصرفی سلامت محور خود، به نوعی باعث نگرانی شده، بطوریکه مراجعات به شرکت¬های واردکننده و همچنین اتحادیه رو به افزایش است. آثار تخریبی فقط به مسئله واردات محصول ختم نمی‌شود، بلکه آنچه مغفول مانده و بصورت ناخواسته و یا با کم توجهی، مواجه هستیم با از دست رفتن سرمایه¬گذاری بخش خصوصی در قسمت مکمل¬های کشور می¬باشد. و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان‌های انباشته این قسمت به فروشندگان خارجی، بانک¬ها و طرف حساب¬های داخلی می‌باشد. و در نهایت امر روشن نیست چه کسی مسئولیت بهم خوردن اشتغال موجود (که از حدود 2 سال گذشته روزانه در حال ریزش می‌باشد) و متاسفانه در کشور به امری امنیتی تبدیل شده است را به عهده می‌گیرد. نهایت اینکه تصمیم سازان و تصمیم گیران در این امر که حتماً از دلسوزان مردم و کشور هستند، انشاءا... توجه اساسی و اصولی خواهند داشت که هر گونه ممنوعیت غیرتعرفه¬ای و بدون رعایتهای همه جانبه، باعث افزایش قاچاق رسمی (از گمرکات کشور) و غیررسمی بوده و ضمن بی¬تاثیر بودن امر ممنوعیت¬ها، بی جهت کار اضافی برای نهادها و دولت محترم که در تلاش توقف قاچاق به کشور هستند، ایجاد و بودجه کشور به هدر میرود.

 اثرات مخرب ممنوعیتها و محدودیتهای داخلی چه اثری بر تعاملات آتی تجار در بازار بین¬المللی خواهد گذاشت و یا تاکنون گذاشته است؟


قلنبر: بخشی از تجارت بین¬المللی بر پایه اعتبار و اعتماد طرفین معامله است که متاسفانه این امر در همین شرایط که کشور زیر فشار تبلیغات منفی می¬باشد، به تجار شناسنامه¬دار فعلی در قسمت مکمل¬ها آسیب جدی وارد کرده است. علاوه بر ممنوعیت¬های اعلامی، مجوزات 4 ساله وارد کنندگان مکمل¬ها (شامل رژیمی،غذایی، گیاهی و......) به یکساله که آن هم با سیاست¬های تاخیری (خواسته یا ناخواسته) و درالویت¬های آخر صورت می¬گیرد که همین امر امکان برنامه ریزی را از شرکت¬های واردکننده سلب نموده و به قراردادهای جاری آسیب و زیان غیرقابل جبران وارد می¬نماید.


چند درصد محصولات به دلیل تحریم¬های خارجی وارد نمی‌شود و درصد آن در مقایسه با محدودیت-های داخلی چه میزان است؟


قلنبر: هم اکنون با جدیت سازمان غذا و داروی کشور و اداره کل محترم مکمل‌ها، ممنوعیت¬ها با توجه به نیاز کشور و رعایت فرمول¬های مشابه اعمال می¬شود. ولی انصافاً با توجه به ساختار فرمولی، تفکیک این امر خیلی کار ساده¬ای نیست و این طور به نظر می‌رسد که نقش واردات در حال حاضر بسیار کمتر از تولیدات در کشور است.

چند درصد محصولات محدود و ممنوع شده در جرگه محصولات مشابه تولید داخل است ؟ آیا توان تولید محصولات ممنوع شده در داخل کشور وجود دارد؟


قلنبر: خوشبختانه صنعت تولید مکمل¬ها در کشور رو به رشد است و واردکنندگان نیز با رفتن به سمت و سوی بالک و بعد premix  و یا API به این رشد کمک کرده¬اند. به همت سندیکای تولیدکنندگان و اتحادیه تولیدکنندگان مکمل¬ها و اتحادیه واردکننده¬های مکمل¬ها و همکاری اداره کل محترم، تمهیداتی در جهت تهیه و ارائه محدودیت-های فرمولی از قبل شروع شده که انشاءا... با همکاری¬های مشترک این عزیزان، بحث ممنوعیت¬ها به بحث همکاری-های دو طرفه در جهت حمایت همزمان از تولیدکننده و وارد کننده با الویت نیازهای مصرف کننده منجر شود. در همین مورد ضرورتاً یادآوری می¬کنم، که حمایت از تولید و بویژه تولیدات صادرات محور صرفاً جلوگیری از واردات، آن هم به صورت چکشی نیست و قطعاً تولیدکنندگان فعلی مکمل با همکاری شرکت¬های واردکننده و تعامل حرفه¬ای می¬توانند زمینه¬های همکاری برای واردات، تولید و صادرات را شکل و سازماندهی نمایند و این امر قطعاً می¬تواند به صورت فرصت برای کشور تلقی و در مقابل تحریم¬ها ایستادگی کند.

 

  آیا حجم واردات در حوزه مکمل¬های غذایی در سال جاری کاهش یافته است؟

قلنبر: آمار موجود نشان می‌دهد که حجم واردات مکمل¬ها از حدود 150 میلیون یورو در سال 96 به 80 میلیون یورو در 97رسید و در سال 98 کمتر از 30 میلیون یورو خواهد بود. روند کاهشی فعلی نشان می¬دهد که صنعت واردات در وضعیت بحرانی و موضوع تعطیلی باقی مانده شرکت¬ها قطعی به نظر می¬رسد و این همان آسیب¬های ناخواسته¬ای است که با تصمیم گیری¬های شتاب زده بوجود می¬آید.



پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد