بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های مورد نیاز زنان در دوره بارداری/ مصرف اسید فولیک و ید در دوره بارداری را جدی بگیرید

مکمل های مورد نیاز زنان در دوره بارداری/ مصرف اسید فولیک و ید در دوره بارداری را جدی بگیرید
مکمل های مورد نیاز زنان در دوره بارداری/ مصرف اسید فولیک و ید در دوره بارداری را جدی بگیرید

دکتر مریم کاشانیان، نائب رئیس انجمن متخصصین زنان ایران در حاشیه بازدید از خطوط تولید مکمل های دارویی داروسازی خوارزمی درگفتگو با خبرنگاران با تاکید بر کیفیت مکمل های غذایی دارویی تولید داخل اظهار داشت:


مصرف برخی ریز مغذی ها در دوره بارداری حائز اهمیت بسیار زیاد است و به صراحت می توان گفت که تامین آن ها سرنوشت ساز است و بهمین دلیل برای اطمینان از تامین آن ها توصیه می شود که از مکمل های دارویی و غذایی استفاده شود. از مهمترین مکمل هایی که برای سلامت زنان حائز اهمیت است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولیک اسید

فولیک اسید که متاسفانه گاهی اوقات مردم آن را با آهن اشتباه می گیرند یک ترکیب حائز اهمیت است که در خونسازی بسیار نقش دارد. شاید به این دلیل است که مردم آن را با آهن اشتباه می گیرند. ضمن اینکه ثابت شده که تجویز فولیک اسید برای یک خانم در قبل از بارداری، در زمان تشکیل سلول تخم، ضروری است تا جلوی ناهنجاری های لوله عصبی جنین گرفته شود و بهمین دلیل اکنون برای تمامی خانم هایی که قصد بارداری دارند، باید حداقل یک تا سه ماه قبل از بارداری، مصرف اسیدفولیک آغاز شود و در مدت بارداری هم مصرف آن را ادامه دهند. حال اگر کسی در سابقه خود، ناهنجاری لوله عصبی داشته باشد، باید دوزی که از این دارو استفاده می کند بالاتر باشد ولی افرادی که سابقه ناهنجاری ندارند یا در مرتبه اول بارداری هستند، نیازی که مصرف فولیک اسید با دوز بالاتر نیست

یُد

علاوه بر اسید فولیک، با توجه به کمبود ید در اکثر زنان ایرانی، مصرف مکمل ید برای خانم ها خصوصا برای زنان باردار ضروری است و در این رابطه توصیه های زیادی وجود دارد.

آهن

یکی از مکمل های دیگری که در بارداری بسیار حائز اهمیت است، مکمل آهن است و بدلیل اینکه خونسازی جنین در حاملگی اتفاق می افتد، نیاز بدن به مصرف آهن بسیار خواهد بود. همچنین برای افزایش تعداد گولبول های قرمز در یک خانم باردار نیز به آهن نیاز است و این آهن با خوراک غذایی به اندازه کافی تامین نمی شود.
در سرتاسر دوران بارداری، 1000 میلی گرم آهن برای بدن مادر و جنین مورد نیاز است. بنابراین در حاملگی باید همه خانم ها در سراسر این دوران مصرف آن را با دوز پایه ادامه دهند که در خانم های کم خون، میزان دوز مورد استفاده افزایش خواهد یافت.
مصرف آن عمدتا از ماه چهارم بارداری آغاز می شود و دلیل آن این است که ممکن است در ماههای ابتدایی، سیستم گوارشی نسبت به مصرف مکمل آهن عوارض و حساسیت نشان دهد و علاوه بر آن خونسازی جنین از ماه چهارم به بعد اتفاق می افتد. البته سازمان بهداشت جهانی مصرف آهن در بارداری را از ابتدای این دوره مورد تاکید قرار داده است. توصیه می شود تمامی خانم هایی که در سنین باروری ( از زمان آغاز قائدگی تا زمان یائسگی ) قرار دارند مصرف آهن را جدی بگیرند.

ویتامین D

مکمل ویتامین دی در دوران کرونا هم سروصدای زیادی بهمراه داشته و برخی مطالعات نشان داد که  کمبود ویتامین D می تواند افراد را مستعد ابتلا به کووید19 کند، در متابولیک بدن بطور جدی دخالت دارد و بهمین دلیل روزبروز نقش آن در پیشگیری از بیماری ها پررنگ تر می شود. مطالعات درباره ویتامین D در دنیا بسیار گسترده است و نتایج بدست آمده از این مطالعات حاکی از نقش بسیار پررنگ این نوع از ویتامین در بدن دارد. اما با توجه به آمارها، حدود 80 درصد خانم های ایرانی دچار کمبود ویتامینD  هستند و باید این کمبود جدی گرفته شود.

کلسیم

کمبود کلسیم در شکل گیری برخی از بیماری ها نقش موثر دارد و بهمین دلیل مصرف آن برای خانم ها توصیه می شود ، خصوصا برای خانم هایی که مصرف لبنیات آنها کم است. این موضوع در خصوص زنان باردار نیز صادق است. بنابراین برای پیشگیری از مسمومیت دوران بارداری، مصرف کلسیم در بسیاری از مطالعات و دستورالعمل ها پیشنهاد شده است و خود این کلسیم بهم همراه ویتامین D  برای خانم ها در بعد از یائسگی جزو مکمل های اجباری برای بدن است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد