بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اتخاذ راهبرد ملی

اتخاذ راهبرد ملی

مصاحبه اختصاصی دکتر سید محمد ناصری، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران در مورد چالش های حوزه مکمل های غذایی


مهمترین چالش هایی که در  مسیر تولید و عرضه مکمل ها وجود دارد، کدام است؟

عدم ثبات جایگاه مکمل ها، یکی از مهمترین چالش هایی که است که در این صنعت وجود دارد. این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در همه دنیا وجود دارد. در واقع به دلیل اینکه حوزه مکمل های غذایی، تا حدودی جوان تر و جدید تر از حوزه هایی نظیر داروسازی است، طبیعی است که تغییرات در آن بیشتر باشد. ولی به هرحال، این عدم ثبات و ناپایداری سبب می شود فضای این صنعت، همواره همراه با یک احساس تزلزل باشد.
این موضوع را به روشنی می توانیم در کشورمان در عدم ثبات و تفکیک کامل در قوانین و مقررات و همچنین مبهم بودن و  نامشخص بودن برخی از ضوابط مشاهده کنیم. علاوه بر این حتی ما در برخی موارد در زمینه نحوه تقسیم بندی و شناسایی مکمل ها و افتراق این اقلام از سایر محصولات دارویی ، فرآورده های طبیعی و گیاهی و حتی محصولات غذایی نیز دچار مشکل هستیم.

چه مشکلاتی در زمینه تولید محصولات ایرانی وجود دارد که سبب ایجاد محدودیت شده است؟

در حال حاضر تامین مواد اولیه مورد نیاز و تامین نقدیندگی لازم برای خرید مواد و ماشین آلات از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت می باشد. نامشخص بودن نرخ ارز و عدم امکان تامین به موقع و به مقدار کافی ارز برای خریدهای خارجی از دیگر مشکلات می باشد. از دیگر موارد می توان به طولانی بودن روند صدور مجوزها و وجود ضوابط نانوشته در رسیدگی به پرونده ها اشاره کرد.


تمامی موارد فوق عملا با طولانی تر کردن فاصله زمانی بین پردازش ایده محصول جدید در یک شرکت با ورود محصول به بازار و همچنین ایجاد بار اضافی برای شرکت ها در تکرار چند باره برخی فرآیندها، سبب هدر رفتن سرمایه شرکت ها می شود. در این خصوص نباید فراموش کنیم که به هرحال سرمایه شرکت های تولیدی، در واقع سرمایه ملی کشور است و تلف شدن توان، وقت، انرژی و سرمایه نقدی شرکت ها، به نوعی لطمه زدن به اقتصاد ملی کشور است.
موضوع وجود محصولات تقلبی و قاچاق در بازار نیز معضل دیگری است که به عنوان یک چالش بسیار جدی، پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد و متاسفانه علی رغم همه تلاش هایی که در این خصوص صورت گرفته، هنوز به نقطه مطلوب و بازدارنده دست پیدا نکرده ایم.


کمبود گاه به گاه مواد اولیه تولید داخل، مشکل بودن فرآیند تامین مواد و ملزومات و برنامه ریزی برای تولید با توجه به تعداد و مقادیر اجزا نیز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان فرآورده های مکمل می باشد.


چه پیشنهادهایی برای رفع این چالش ها دارید؟

در گام نخست، اقتصاد ایران باید به پتانسیل فعالیت های جمعی و تشکلی باور پیدا کند. بهره مندی از ظرفیت تشکل ها و نهادهای غیر دولتی یک پیام کلیدی است که از تجربیات سایر کشورها می توان دریافت کرد.
آموزش مسئولین فنی صنایع و تفویض اختیار به آنها یکی از شروط اصلی جهش صنعت مکمل های تغذیه ای است، البته بی شک همگام با آن باید تغییر نوع نظارت از نظارت بر مستندات به ارزیابی کالا در بازار، اتفاق بیافتد.
موضوع آموزش نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متاسفانه علی رغم اینکه همه به این موضوع اذعان دارند، اما در گام اجرایی، نتوانسته اند به میزانی که این صنعت نیاز دارد، آموزش را نهادینه کنند.
به وجود آمدن شرکت های تخصصی برای تولید مکمل ها نیز  می تواند تمرکزها را برای تولید این محصولات افزایش دهد که در نهایت به بهبود فضای صنعت کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: نشریه درمانیاب


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد