بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

هشدار های دکتر شانه ساز و خانم دکتر فرجادمند راجع به مکملهای تقلبی

هشدار های دکتر شانه ساز و خانم دکتر فرجادمند راجع به مکملهای تقلبی

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدرضا شانه ساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران درباره هشدار تولید مکمل های غذایی با نشان تقلبی گفت: شرایط تولید مکمل ها در مقایسه با دارو در همه دنیا و استانداردهای بین المللی سهل تر است و نظارت ها نیز به همین میزان با سهولت بیشتری انجام می شود.

مردم برچسب اصالت مکمل ها را جدی بگیرند او افزود: بعضی از کشورها بر اساس اینکه کدام ارگان بر تولید و عرضه مکمل ها نظارت دارد شرایطی را برای تولید کننده فراهم می کنند که بعضا اجازه مصرف در کشور تولید کننده را ندارد و فقط برای صادرات تولید می شود که نمونه هایی فراوانی در کشور ما نیز وجود دارد و مصرف می شود.

عمده این اقلام در سالن های ورزشی، اماکنی مثل سوپرمارکت ها، سالن های زیبایی و آرایشگاه های زنانه استفاده می شوند که حلقه نظارت دارویی وزارت بهداشت قطع شده است.

اما وزارت بهداشت همیشه توصیه کرده که مکمل ها فقط از داروخانه ها تهیه شود. وقتی فروش این اقلام در غیر داروخانه صورت گیرد هیچ تضمینی بر استاندارد و اصالت دارو وجود ندارد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: به دلیل نظارت مکرر بازرسین غذا و دارو در داروخانه ها، مسئول فنی داروخانه بدلیل شناخت عوارض داروهای مکمل تقلبی ترجیح می دهد از داروهای مکمل تقلبی استفاده نکند.

او افزود: وزارت بهداشت همواره هشدار داده که مکمل ها فقط از داروخانه ها خریداری شود اما نظارت بیشتری را در اماکن می طلبد و برخوردها باید جدی تر باشد. چراکه علی رغم نظارت بعد از بازداشت افراد، بازدارنده عمل نمی شود.

او در ادامه افزود: یکی از عوامل ناباروری در بین خانم ها و آقایان استفاده از مکمل های بدنسازی در سالن های بدنسازی بوده است بنابراین مصرف مکمل ها باید به صورت علمی و زیر نظر متخصص تغذیه باشد.

او درباره دستگاه متولی نظارت بر مکمل ها گفت: در داروخانه ها معاونت غذا و دارو نظارت اصلی را به عهده دارد اما در اماکن غیر دارخانه و غیره مثل صنوف کارشناس های معاونت های بهداشتی نظارت بر فروشگاه ها، آرایشگاه ها و سالن های بدنسازی را به عهده دارند که البته در سالن های بدنسازی سازمان تربیت بدنی هم بعنوان متولیان امر برای رسیدگی حضور دارند.

او افزود: برخی کمپانی ها در خارج کارخانه تولید ندارند و از ظرفیت خالی تولیدکنندگان دیگر کشورها استفاده می کنند. ما در مورد اصالت و توانمندی شرکت برای تولید در ایران باید اطمینان لازم و کافی داشته باشیم.4

بخش بزرگی از مکمل ها به صورت غیرقانونی و قاچاق در کشور استفاده می شود و برچسب اصالت هنوز بین مصرف کننده جانیفتاده است، اما نکته اصلی این است که در مورد مکمل ها نظارت ها باید جدی تر باشد.

او افزود: ما به لحاظ ارتباطات بین صنفی و بین بخشی مشکل داریم. معاونت های غذا و دارو در دانشگاه ها، سالهاست درخصوص اجازه نظارت بیشتر بر اماکن و سالن های بدنسازی اختیارات بیشتری برای نظارت طلب کرده اند اما به دلیل خلاء قانونی که وجود دارد ورود به اماکنی به غیر داروخانه همیشه با مشکل و چالش مواجه بوده است.

مشکلی اصلی هم صنوفی هستند که بدون مجوز فعالیت می کنند و حتی صنف مربوطه هم برای برخورد نیاز به احکام قضایی برای نظارت جدی تر دارد.

او گفت: یکی از عوامل مهم در مقابله با مکمل های تقلبی کاهش تقاضاست. تبلیغات از شبکه های ماهواره ای و مجازی برای اقلام بدون شناسنامه انجام می شود. تبلیغات در این شبکه ها فقط جنبه اقتصادی داردو به هیچ عنوان درباره اصالت دارو مطلبی عنوان نمی شود.

توصیه ما این است؛ برچسب اصالت باید حتما مد نظر قرار گیرد و از طریق شماره زیربرچسب اصالت استعلام شود که درصورت تقلبی بودن و نداشتن اصالت محصول باید به وزارت معاونت غذا و دارو اطلاع داده شود.

فرجادمند معاون اداره کل مکمل های غذاودارو در ارتباط تلفنی درباره تولید مکمل های غذایی با نشان های تقلبی و نظارت ها گفت: واقعیت این است که کم کاری از طرف سازمان غذا و دارو بعنوان متولی صورت نگرفته اما نظارت بر عرضه کنندگان مکمل و فرهنگ سازی مهم است.

مردم برچسب اصالت مکمل ها را جدی بگیرند او افزود: توصیه ما این بوده که خرید مکمل فقط باید از طریق داروخانه باشد و برای محصولات استاندارد از برچسب اصالت استفاده کرده ایم که از طریق برچسب اصالت می توان تقلبی بودن دارو را بررسی کرد.

تولیدکنندگان و واردکنندگان فقط از طریق سیستم پخش دارو را توزیع می کنند و به دلیل نظارت های مکرر نمی توانند تخلفی داشته باشند. در زیر برچسب اصالت می توان کد 16 رقمی را مشاهده کرد که یکی از راهها برای استعلام ورود به سایت برای تطابق مکمل و یا دارو با استاندارد است.

راه دیگر از طریق سامانه پیامکی است که اصالت را می توان بررسی کرد. مسئله مهم دیگر این است که باید سطح اطلاعات مردم را ارتقا دهیم که سعی ما بر این است که دانش عموم جامعه را از طریق چاپ انیمیشن و بروشورها و غیره افزایش دهیم.

فرجادمند گفت: تولیدکنندگان داخل از استاندارهای فنی ساخت در تولید مکمل ها استفاده می کنند. در واردات نیز تمام مدارک بررسی می شود و نهاد نظارتی خارجی گواهی فروش مبدا به کشور ما ارائه می کند که اصالت گواهی ها بررسی می شود.

فرجادمند درباره نظارت جدی بر استفاده از مکمل ها گفت: برخی صنوف صنف خاص نیستند بنابراین اجازه مستقیم برای نظارت را نداریم. در آرایشگاه ها نظارت ها بر اساس صنف آرایشگری انجام می شود.

در تمام سالن های بدنسازی نیز نظارت ها انجام می شود. فروشگاههایی که به صورت غیرمجاز و بدون مجوز مکمل های تقلبی عرضه می کردند، پلمپ شده اند.

معاون اداره کل مکمل های غذاودارو گفت: مردم نباید مکمل ها را از غیرداروخانه ها خریداری کنند اما با اطلاع رسانی می توانند به ما در نظارت بیشتر کمک کنند.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد