بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تاثیر مکمل های فولیک اسید بر روماتیسم مفصلی: مقایسه دوز بالا و پایین

تاثیر مکمل های فولیک اسید بر روماتیسم مفصلی: مقایسه دوز بالا و پایین

 محققان نیوزیلندی در مطالعه ای جدید کارایی مکمل های فولیک اسید را به عنوان یک درمان جانبی در کنار داروی متوترکسات در درمان افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند ارزیابی کردند.

آنها تاثیر دوزهای مختلف فولیک اسید را بر کنترل این بیماری و عوارض جانبی داروی متوترکسات بررسی کردند. آرتریت روماتوئید (به انگلیسی: Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است.

شیوع این بیماری در جهان حدود یک درصد است و معمولاً در نوجوانان، سنین میانسالی و در دهه ‌های اول-سوم تا پنجم بروز می ‌نماید و در زنان شایع‌ تر است.

آرتریت روماتوئید مشخصاتی دارد که باعث تمایز آن با سایر انواع آرتریت ‌ها (التهاب و درد مفاصل) می‌ شود. بعنوان مثال آرتریت بصورت قرینه است یعنی اگر یک زانو یا دست درگیر باشد به احتمال زیاد طرف مقابل نیز درگیر است.

در مطالعه انجام شده دو دوز 5 و 0/8 میلی گرم در هفته از فولیک اسید بر روی بیماران فوق آزمایش شد. این بررسی بر روی بیمارانی که در آنها سه ماه یا بیشتر از زمان ابتلا به روماتیسم مفصلی گذشته بود و نیز به مدت بیش از یک ماه داروی متوترکسات مصرف می کردند، انجام شد.

پارامترهایی همچون فعالیت بیماری، شمارشگرهای کامل خون، آزمایش های عملکرد کبدی، فولات و گلبول قرمز (RBC) در هفته های 0، 4، 8، 16 و 24 همراه با گزارش های مربوط به عوارض جانبی در این بیماران اندازه گیری شد.

این بررسی بر روی 40 بیمار انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد میانگین تغییر فولات از هفته صفر تا 24 درمان، حدود 88+ نانومول بر لیتر در افرادی که با دوز بالای فولیک اسید درمان شده بودند و 113- نانومول بر لیتر در افرادی که با دوز پایین درمان شده بودند، است.

همچنین مشخص شد دوزهای بالا و پایین فولیک اسید تفاوت چندانی در عوارض جانبی داروی متوترکسات نداشته و هر دو مشابه هم عمل می کنند.

این نتایج نشان داد اگرچه مصرف دوز بالاتر فولیک اسید منجر به افزایش سطح فولات در بیماران روماتیسمی می شود اما دوز بالاتر تفاوت چشمگیری با دوز پایین در پیشگیری از عوارض جانبی داروی متوترکسات و کنترل فعالیت بیماری ندارد.

این محققان پیشنهاد کردند فولیک اسید همچنان می تواند به عنوان یک درمان جانبی همراه با متوترکسات برای پیشگیری از عوارض آن در بیماران روماتیسمی تجویز شود. نتایج این تحقیق در تاریخ 11 جولای 2018 در مجله Journal of Clinical Rheumatology به چاپ رسیده است.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

A Pilot Randomized Controlled Double-Blind Trial of High- Versus Low-Dose Weekly Folic Acid in People With Rheumatoid Arthritis Receiving Methotrexate Journal of Clinical Rheumatology: July 11, 2018 - Volume Publish Ahead of Print - Issue – p doi: 10.1097/RHU.0000000000000848 https://journals.lww.com/jclinrheum/Abstract/publishahead/A_Pilot_Randomized_Controlled_Double_Blind_Trial.99204.aspx

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد