بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

شش علامتی که نشان می دهد شما پتاسیم کافی مصرف نمی کنید

شش علامتی که نشان می دهد شما پتاسیم کافی مصرف نمی کنید

هنگامی که شما به مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود فکر می کنید، ذهن شما احتمالا به سمت پتاسیم نمی رود، اما باید به آن فکر کنید. اکثر پتاسیم موجود در بدن شما در سلول های بدن معلق است، و از این طریق پتاسیم هماهنگی اعصاب و ماهیچه ها را برقرار می کند، مواد مغذی دیگر را حمل می کند، عملکرد کلیه های شما را تنظیم می کند، و سطح سدیم را در بدن شما کنترل می کند.


در این مقاله شش نشانه مهم از کمبود پتاسیم در بدن تشریح می شود.



1-شما دارای ضربان قلب نامنظم هستید

کمبود متوسط و شدید پتاسیم می تواند سبب ایجاد آریتمی های قلب یا ضربان قلب غیر طبیعی شود، به ویژه اگر شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستید. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که 7 تا 17 درصد بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی از هیپوکالمی رنج می برند. این به خاطر تأثیر آن بر انقباض عضلانی و در نتیجه عملکرد قلب است.

بنابراین اگر احساس میکنید که قلب شما دچار تپش، لرزیدن یا تکان خوردن است، باید در اسرع وقت به پزشک سر بزنید. ضربان قلب نامنظم می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به ایست قلبی شود که می تواند مرگبار باشد.


2-شما کمبود منیزیم دارید

تمام ریزمغذی هایی که شما بطور روزانه دریافت می کنید، در مجموع بصورت یک کار تیمی به عملکرد طبیعی بدن شما کمک می کنند. بنابراین ممکن است اگر شما یک ریزمغذی را کم دریافت کنید در سطح یا عملکرد سایر ریزمغذی ها نیز اختلال ایجاد شود.

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در صدها واکنش شیمیایی در بدن شما فعال است و به طور فعال پتاسیم را در سلول های شما حمل می کند. بنابراین وقتی سطح منیزیم در بدن شما افت کند سطح پتاسیم شما نیز می تواند از آن رنج ببرد. براساس آمارها، بیش از 50 درصد افراد مبتلا به کمبود پتاسیم شدید ممکن است کمبود منیزیم نیز داشته باشند. شما می توانید منیزیم را در اسفناج، آجیل، شیر سویا، لوبیا سیاه، آووکادو و کرم بادام زمینی پیدا کنید.


3-فشار خون شما بالا می رود

پتاسیم و سدیم در بدن تعادل دارند. شواهدی وجود دارد که اگر سطح سدیم خیلی زیاد باشد و سطح پتاسیم بسیار کم، این امر می تواند منجر به فشار خون  بالا شودکه می تواند منجر به سکته مغزی شود.


4-دچار سنگ کلیه هستید

سنگ کلیه توده های سنگین ساخته شده از مواد معدنی هستند که درون کلیه شما شکل می گیرند. عبور آنها از طریق ادرار شما می تواند بسیار دردناک باشد، اما اگر زود متوجه آنها شوید، معمولا آسیب نمی بینند.

محققان در بررسی بیشتر از 90000 خانم 34 تا 59 ساله ای که سابقه سنگ کلیه ندارند، پس از یک پیگیری 12 ساله مشاهده کردند که اگر روزانه بیش از  4099 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند  35 درصد احتمال ابتلا به سنگ کلیه در آنها در مقایسه با زنانی که کمتر از 2407 میلی گرم پتاسیم مصرف کرده اند، کاهش می یابد.

سنگهای حاوی کلسیم شایع ترین نوع سنگهای کلیه هستند و به این علت که پتاسیم می تواندکلسیم بیش از حد را از طریق ادرار دفع کند، می تواند به کلیه ها کمک می کند.


5-احساس ضعف و خستگی دارید

موضوعات زیادی وجود دارد که میتواند انرژی شما را کم کند، مانند کمبود آب، برخی داروها یا حتی شرایط خاصی از سلامتی. اما اگر شما به اندازه کافی خواب دارید و در طول روز احساس ضعف و کندی می کنید، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را دوباره ارزیابی کنید تا ببینید آیا پتاسیم کافی دریافت می کنید.


6-عضلات شما درد می کند

اگر اسپاسم عضلانی دردناک در پاهای شما یک مسئله ثابت است، احتمالا برخی الکترولیت ها (از جمله پتاسیم) را از دست می دهید.

برای ورزشکاران، کمبود پتاسیم می تواند منجر به عوارض عضلانی شود، از جمله مشکلات انقباض و کاهش جریان خون، که می تواند منجر به رابدومیولیز خطرناک شود. پتاسیم پایین در ورزشکاران می تواند منجر به ضعف عضلانی، خستگی و گرفتگی عضلات شود.


حال سوال اینجاست که چطور پتاسیم کافی دریافت کنیم؟


بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده 4700 میلی گرم پتاسیم در روز، این است که رژیم غذایی خود را با میوه ها و سبزیجات غنی کنید. بر اساس آمارها فقط یک نفر از هر 10 فرد بالغ مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات در روز را مصرف می کنند.

شما می توانید پتاسیم را در مواد غذایی کاملی مانند سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، خیار، کدو سبز، بادمجان، آووکادو، کدو تنبل، سیب زمینی، هویج، کشمش، هویج، لوبیا، محصولات لبنی مانند شیر و ماست، گوشت، مرغ، ماهی و آجیل پیدا کنید.

اگر فردی وضعیت پزشکی یا داروهای خاصی داشته باشد ممکن است مکمل های پتاسیم توسط پزشک نیز تجویز شود.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:



6 Signs You're Not Eating Enough Potassium

www.prevention.com , By Alisa Hrustic, May 24, 2018


https://www.prevention.com/food-nutrition/g20899721/potassium-deficiency-symptoms/

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

مروری بر تاثیرات مثبت ویتامین E بر انواع بیماری ها مشاهده
مروری بر تاثیرات مثبت ویتامین E بر انواع بیماری ها