بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آیا تجویز مکمل کوکیوتن Coq10 در درمان نارسایی قلبی توصیه میشود؟

✅  آیا تجویز مکمل ( Coq10 ) در درمان نارسایی قلبی توصیه میشود؟

 ترکیب Q10 یا یوبی کینون یک شبه ویتامین محلول در چربی می باشد که با غلظت بالا در میتوکندری قلب، کبد، کلیه و پانکراس وجود دارد که بعنوان بخشی از سیستم زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری، بعنوان کوفاکتور در مسیرهای متابولیک، افزایش تولید ATP و در نتیجه افزایش آزاد شدن انرژی و فسفریلاسیون اکسیداتیو نقش دارد. همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی و تثبیت کننده غشا نیز می باشد.

 مطالعات و کارازمایی هایی وجود دارند که از مزایای این مکمل در نارسایی قلبی حمایت میکنند. از جمله کارازمایی Q-SYMBIO شامل ۴۲۰ بیمار با نارسایی قلبی کلاس ۳ و‌۴ انجمن قلب نیویورک که بطور تصادفی شده به گروه های دریافت کننده ‌Coq10 با دوز ۱۰۰ سه بار در روز و دارونما تقسیم شدند. در نهایت، گروه های دریافت کننده این مکمل، میزان کمتری از مرگ و میر قلبی عروقی ( ۹٪ در مقابل ۱۶٪ )، مرگ و میر به همه دلیل ( ۱۰٪ در مقابل ۱۸٪ ) و میزان بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی را گزارش کردند.

 هرچند برخی کارازمایی ها و فرابررسیها نشان دادند که تجویز این مکمل در نارسایی قلبی موثر هست ولی ما استفاده از این مکمل را برای درمان نارسایی قلبی توصیه نمیکنیم؛ به دلیل عدم وجود شواهد کافی و معتبر در حمایت از تجویز این مکمل در نارسایی قلبی.

 یک مرور نظام مند شامل هفت کارازمایی تصادفی شده شاهددار و ۹۱۴ بیمار، درنهایت نشان داد که شواهد به نفع مزایای بالینی این مکمل کافی نیست و طبق مشاهدات و مطالعات اخیر ما، تجویز این مکمل و سایر مکملهای دیگر را برای درمان نارسایی قلبی توصیه نمیکنیم.

 یک آنالیز شناور ( pooled ) نشان داد که تجویز مکمل Coq10 هیچ اثر قابل توجه و معناداری برروی ظرفیت تمرین و ورزش و نیز کسر تخلیه بطن چپ* ندارد ولی داده های این آنالیز محدود بود.
*LVEF.

 همچنین دستورالعمل های مربوط به انجمن قلب امریکا/ کالج کاردیولوژی آمریکا، کالج پزشکان آمریکا*  استفاده از این مکمل و سایر مکمل های تغذیه ای را در درمان بیماری های ایسکمیک قلبی پایدار و نارسایی قلبی توصیه نمیکنند و بنابراین این مکمل در گایدلاینهای مربوطه وارد نشده و حمایت نمی شود ( توصیه قوی بر پایه شواهد کم کیفیت ).
*AHA/ACC.
**ACP.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا ( aafp ) نیز توصیه می کند:

شواهد متناقض و نامنسجم بسیاری به منظور توصیه مکمل Coq10 در درمان نارسایی قلبی وجود دارد ( درجه شواهد: B ).

 نکته کلیدی:


 شواهد کافی در حمایت از تجویز مکمل Coq10 یا سایر مکمل های تغذیه ای در درمان نارسایی قلبی وجود ندارد. شواهد موجود در حمایت از تجویز این مکمل در نارسایی قلبی،  ناامید کننده بوده و نتوانستند کاهش میزان مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی را نشان دهند.

 به افراد توصیه کنید که به منظور سلامت قلب و عروق بجای مصرف مکمل، Coq10 را از طریق منابع غذایی تامین کنند. مهمترین غذاهایی که حاوی یوبی کینون هستند:

✔ گوشت
✔ ماهی های چرب
✔ سبزیجات: اسفناج، گل کلم، بروکلی
✔ میوه ها: پرتقال، توت فرنگی
✔ لوبیا، عدس، بادام زمینی، سویا
✔ مغزها و دانه ها
✔ روغن ها: روغن سویا، روغن کانولا

 Uptodate 2018.

 Professional's Handbook of Complementary & Alternative Medicine 3rd Edition.

 دکتر مهدی شاهمیرانی


بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد