بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آیا می دانستید قسمت های زائد مرکبات نیز غنی از ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی است؟

آیا می دانستید قسمت های زائد مرکبات نیز غنی از ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی است؟

در صنایع غذایی، مرکبات به طور عمده برای تولید آب میوه تازه یا نوشیدنی های برپایه مرکب استفاده می شوند.  بنابراین مقدار زیادی از زباله های ناشی از این نوع استفاده از مرکبات مثل پوست، پالپ و دانه ها بطور سالانه تولید می شود. این در حالی است که مقدار زیادی از ترکیبات زیست فعال ممکن است در پالپ، دانه و پوست بسیاری از سبزیجات و میوه ها وجود داشته باشد.

از این رو، در دهه گذشته، مطالعات متعدد نشان داد که زباله های ناشی از مرکبات می توانند بعنوان منبع طبیعی آنتی اکسیدان ها برای استفاده بهینه از این ضایعات بکار روند. این قضیه می تواند به استفاده این ترکیبات در صنایع مختلف به عنوان منبع ویتامین C کمک کند.

در مطالعه ای جالب که به تازگی انجام شد، محققان محتوای ویتامین C، محتوای فنولی و ظرفیت آنتی اکسیدانی قسمت های به ظاهر زائد انواع مرکبات را ارزیابی کردند.

آنها این مطالعه را بر روی هر سه میوه پرتقال، لیمو و گریپ فروت انجام داده و آنها را با یکدیگر مقایسه کردند. برای این کار عصاره های اتانولی از میوه کامل، پوست آن و پالپ حاوی دانه های هر نوع مرکبات تهیه شد و آنالیز شد.

نتایج بدست آمده نشان داد در هر نوع از مرکبات، پوست حاوی مقادیر بالاتری از ترکیبات فنولی، فلاونوئیدها، ویتامین C و فعالیت آنتی اکسیدانی نسبت به قطعات جدا شده درونی آنها (پالپ و دانه) می باشد.

بیشترین میزان محتوای فنولی در پوست گریپ فروت و پس از آن در پوست لیمو و پرتقال بود که به ترتیب 77/3، 49/8 و 35/6 میلی گرم اسید گالیک اسید به ازای هر گرم پوست میوه بود.

در مقابل، پوست پرتقال حاوی بیشترین مقدار فلاونوئیدها (83/3 میلی گرم کاتچین در هر گرم آن) و ویتامین C (110/4  میلی گرم در 100 گرم) در مقایسه با پوست مرکبات دیگر مورد استفاده در این مطالعه بود.

به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد  محتوای بالایی از ظرفیت آنتی اکسیدان و محتوای ویتامین C در قسمت های زائد مرکبات به ویژه در پوست وجود دارد.

 این محتوای بالا ریزمغذی ها ممکن است در هنگام استفاده از این قسمت های مرکبات در صنایع غذایی به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی، سودمند باشد.

نتایج این مطالعه در 8  می در مجله Food Science & Nutrition منتشر شده است.

 منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


Contribution of instant amaranth (Amaranthus hypochondriacus L.)‐based vegetable soup to nourishment of boarding school adolescents

Food Science & Nutrition, First published:  6 June 2018.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fsn3.660

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد