بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نگاهی بر تبلیغات اغواگر محصولات کازمتیک در رسانه های دیداری ، شنیداری و مجازی

"نگاهی بر تبلیغات اغواگر محصولات کازمتیک در رسانه های دیداری ، شنیداری و مجازی "

این روزها  مخاطبان مدیا اعم از رسانه های دیداری و شنیداری واقعی و مجازی در معرض تبلیغات رگباری و مسلسل وار اغواگرانه ایی قرار می کیرند ، تبلیغاتی که یا صد درصد منطبق بر نیازهای واقعی افراد است و یا منجر به ایجاد نیازهای القایی می گردد ، توجه فرمایید : رویش یکماهه موی سر ، ترک یک هفته ایی اعتیاد بدون بازگشت ، لاغری در ده روز ، ... اینها نیازهایی واقعی است که فرد میخواهد آنها را به واقعیت برساند اما برخی از نیازها القایی است من و شماکخ احتمالا  ٣٥ سال سن داریم و به قد خود عادت نموده ایم وهیچ مشکلی هم نداریم ، انقدر تبلیغ می کنند که ما فکر میکنیم چرا تا بحال بفکر رفع این مشکل مهم نبوده ایم. موهایمان مجعد است و مشکللی هم نداشته ایم اما با دیدن موهای اخت و بلند کالیفرنیایی با خود می اندیشیم چه موهای زشت و بد حالتی داریم.
هدف نهایی این تبلیغات چیزی جز سوداگری و کسب درآمدهای بادآورده نیست و مبلغان تنها و تنها به فکر تبدیل این نیازها به تقاضا و نهایتا خرید ما و فروش محصولات خود هستند.
مطلع هستم که فقط یکی از این محصولات که از بازی تبلیغاتی و حتی فروش حذف شده است با ورود به فضای تبلیغی ماهواره ایی با سرمایه گذاری ١.٢ میلیارد تومانی ١٣ میلیارد تومان منفعت در طی ٦ ماه برده است !!!!
اما تکنیک این محصولات در تبلیغ نسبت به قبل تغییر ویژه ایی نموده است آنهم اینکه بسیار تاکیدی و با بهره گیری از اصطلاحات علمی و تکنیکال که برای مصرف کننده عام تداعی گر سخنان پزشک و داروساز است وارد عمل میشوند و از این طریق سعی در جلب توجه مردم دارند. در این رابطه از تکنیک دروغ بزرگ را با شاهدی دروغین  واقعی جلوه دهید نیز بهره می برند و افرادی را به عنوان مصرف کننده راضی وارد بازی تبلیغات می نمایند. و اخیرا از وجود سلبریتی ها وافرد مشهور هم بهره جسته اند ،افرادی که شاید به واسطه اصول حرفه ایشان به عنوان هنرپیشه با عقد قراردادهایی به ایفای
نقش می پردازند .ما باید بدانیم این افراد کارشان ایفای نقشهای متفاوت است در فیلمی قهرمان خوش نام و در فیلمی دیگر تبهکاری غیر خوش نام میشوند ولی شخصیت واقعیشان چیز دیگری است .

 عزیزان اجازه فرمایید به یکی از این تبلیغات توجه خاص نماییم :

با مصرف کرم .... تنها پس از چند دقیقه تمامی خطوط و چین و چروکهای خود را از بین ببرید...
چین و چروک حاصل پروسه ایی پیچیده است که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارد عواملی خارجی همانند آفتاب ، آلودگی هوا ... و عوامل داخلی همانند پیری طبیعی ، هورمونی ...


هورمونهای متعددی در ایجاد چروک نقش دارند انزیمهای متعددی در ایجاد آن درگیرند ژنهای زیادی در این پروسه ایفای نقش میکنند . بافتهای متعددی  تخریب میشوند و ذخایر خود را از دست میدهند ، آسیبهای فراوانی در طول مدت زمان نسبتا طولانی ایجاد می گردد . این روند ایجادی مگر یک روزه بوجود آمده که یک لحظه ایی از بین برود؟


در این روند ذخایر کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید ... کاهش می یابد و بتدریج از بین می رود. در تبلیغ می کویند به پوست کلاژن ... می دهیم ، این سه ماده مولکولهایی با سایز بزرگند که توان ورود به داخل پوست را ندارند پس این امر محال است . می گویند دو سه دقیقه ایی چروک را از بین می برند این امر کاملا نادرست است چون نمیتوان با کرم این ذخایر از دست رفته را جبران نمود ، می گویندبا فلان کرم  آنی خطوط را باز میکنند  ، این امر نادرست است در این تبلیغ نیاز شما را با شاهد دروغ  یا هنرپیشه میخواهند تبدیل به تقاضا و خرید نمایند .لذا تنها به فکر سوداگریند.


در حقیقت در  این گونه تبلیغات با بهره گیری از سطح پایین اطلاعات عمومی به اهداف خود دست می یابند


اما ایا محصولاتی هستند که بتوانند موثر باشند ؟
پاسخ مثبت است محصولاتی مبتنی بر فرمولاسیونهای درست و طراحی های درست می توانند در طولانی مدت کلاژن سازی و الاستین سازی را تحریک نمایند و از ازدست رفت این ذخایر جلوگیری نمایند. این محصولات هرگز ادعای آنی نداشته و نخواهند داشت .

دکتر محمد بقایی
داروساز و پژوهشگر کازمتیک/کارشناس  تبلیغات در حوزه پزشکی

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد