بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کوآنزیم Q10 و سلامت آقایان

کوآنزیم Q10 آنتی اکسیدانی است که در بدن انسان در کبد ساخته می‌شود و برای فعالیتهای اساسی سلول مورد نیاز است. سطح این ماده با افزایش سن کاهش می‌یابد و حتی ممکن است میزان آن در افراد مبتلا به سرطان، اختلالات ژنتیکی، دیابت، ایدز، دیستروفی عضلانی و بیماری پارکینسون و بیماریهای قلبی بسیار کاهش ‌یابد.


نشانه‌های کمبود کوآنزیم Q10:
نارسایی قلبی،
فشار خون بالا،
درد قفسه سینه و ... .
بسته به علت کمبود، مصرف مکمل کوآنزیم Q10 یا افزایش مصرف آن از طریق مواد غذایی می‌تواند میزان آن را در بدن افزایش دهد.


در موارد زیر کوآنزیم Q10 به فراوانی مصرف می‌شود:
بیماریهای چشمی، درد قفسه سینه بعلت ورزش، آسم، خستگی مزمن و کلسترول بالا و همچنین درمان عوارض جانبی شیمی درمانی کودکان.
شواهدی وجود دارد که مصرف کوآنزیم Q10 در افراد مبتلا به  فشار خون بالا و نارسایی قلبی، مشکلا عضلانی و عملکرد ورزش نقش حفاظتی دارد. همچنین این ماده نقش بسیار مهمی در حفظ سطح ویتامین C, E دارد.


دیگر موارد کاربرد کوآنزیم Q10:

دژنراسیون ماکولار مربوط به سن (AMD) – (بیماری چشمی است که باعث از بین رفتن دید در افراد مسن می‌شود)،  تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبی از ال-کارنتین و کوآنزیم Q10 ممکن است عملکرد تصویری در ADM اولیه را بهبود بخشد.
روند پیر شدن- مطالعات اولیه نشان می‌دهد که ترکیبی از کوآنزیم Q10 و دیگر آنتی‌اکسیدان ها و مواد معدنی می‌تواند زبری پوست و چین و چروک ها ایجاد شده در روند پیر شدن را بهبود بخشد.


بیماری آلزایمر- شواهد متعددی وجود دارد که Idebenone ، ترکیبی که در بدن انسان از کوآنزیم  Q10ساخته می‌شود، می‌تواند برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید باشد. ولی هنوز مکانیسم عمل کوآنزیم Q10  در این خصوص به وضوح مشخص نیست.


کوآنزیم Q10 به همراه مواد دیگر نیز مزایای بسیاری دارد، از جمله:

-    مصرف طولانی مدت (مثلا بمدت 4 سال) مکمل کوآنزیم Q10 به همراه سلنیوم باعث کاهش چشمگیر در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی شده و در عملکرد قلب بهبود معنادار ایجاد می‌کند.
-    افزایش مصرف کوآنزیم Q10 و ویتامین B6 با کاهش خطر بیماری عروق کرونری قلب همراه است.
به گفته ohio state wexner medical center؛ یکی از مواد مغذی بهینه کردن باروری کوآنزیم Q10 است. محققین از Polytechnic University of Marche, Ancona, Italy بیان کردند که سطح کوآنزیم Q10 مستقیما با تعداد و تحرک اسپرم مرتبط است. همچنین کوآنزیم Q10 در حفظ دوپامین مغز بسیار فعال است بنابراین می‌تواند به میل جنسی و لیبیدو کمک کند.


مطالعه درخصوص کوآنزیم Q10 و تقویت پارامترهای اسپرم:
کیفیت مایع منی(اسپرم) اکثر مردان نابارور با افزایش استرس اکسیداتیو همراه است که به پارامترهای اسپرم(تعداد، شکل و تحرک اسپرم) آسیب رسانده و باعث نقص در عملکرد اسپرم و بارورری مردان می شود. (استرس اکسیداتیو در واقع همان پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی است که حاصل آن در بدن، ایجاد انواع دژنراسیون، سرطان، دیابت، نارسایی‌های قلبی، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی، ضعف سیستم ایمنی، آسیب به اسپرم و .... می‌باشد). به منظور تست اینکه آیا سطوح کوآنزیم Q10 می‌تواند بطور معناداری بر کیفیت اسپرم تاثیر گذارد مطالعه‌ای انجام شد:
در این مطالعه 60 مرد نابارور در دو گروه درمان (مصرف روزانه 200 میلی گرم مکمل کوآنزیم Q10 به مدت 3 ماه) و گروه شاهد( دریافت پلاسبو بمدت 3 ماه) قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افزایش سطح کوآنزیم Q10 باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی علیه واکنش استرس اکسیداتیو شده و کیفیت اسپرم را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.


سرطان پروستات: شایع‌ترین نوع سرطان در بین آقایان است. اگرچه مردان در هرسنی می‌توانند به سرطان پروستات مبتلا شوند ولی اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می‌شود، در واقع این بیانگر رعایت یکسری نکات در سنین پایین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است.


مطالعه درخصوص اثر مفید کوآنزیم Q10 برروی پروستات:
در این مطالعه 54 مرد مشارکت داشتند که بطور تصادفی در دو گروه درمان( دریافت روزانه کوآنزیمQ10) و شاهد(دریافت پلاسبو) قرار گرفته و بمدت 12 هفته تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مصرف روزانه مکمل کوآنزیم Q10 از طریق کاهش سطح PSA (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات)  به میزان 30 درصد، با خطر سرطان پروستات مرتبط است و در واقع  از پیشرفت سرطان پروستات در مردان پیشگیری می‌کند.


PSA): این آنتی‌ژن در حالت طبیعی به مقادیر کم در خون تمامی مردان یافت می‌شود ولی در بیماریهای پروستات مقدار آن بالاتر می‌رود.)
بسیاری از افراد اغلب قادر به دریافت میزان کافی از کوآنزیم Q10 نیستند بدلیل عادات غذایی نادرستی که دارند. اما حتی زمانیکه رژیم غذایی ما صحیح بنظر می‌رسد نیز ممکن است سطح آنتی‌اکسیدان‌های بدن بسیار پایین باشد و درنتیجه ما احساس ضعف و خستگی دائمی داشته باشیم، لذا هر فردی نیاز به مصرف مکمل کوآنزیم Q10 دارد.


Lafuente R, et al. Coenzyme Q10 and male infertility: a meta-analysis. J Assist Reprod Genet. 2013 Sep; 30(9): 1147–1156.
López G, et al. Diagnostic value of sperm DNA fragmentation and sperm high-magnification for predicting outcome of assisted reproduction treatment. Asian J Androl. 2013 Nov;15(6):790-4.

دکتر بهار سبحانی/ مدیر مدیکال شرکت اکسون فارمد

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد