بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

دکتر وحیدرضا سپهر متخصص پوست از مکمل های مورد نیاز برای پوست می گوید

دکتر وحیدرضا سپهر  متخصص پوست، از مکمل های مورد نیاز برای پوست می گوید



مهمترین بیماری های پوستی شایع در ایران کدام است؟

هرچند مرزبندی در زمینه کاری ما کمی مشکل است، ولی اگر به دو طبقه زیبایی و بیماری بخواهیم طبقه بندی کنیم، سرآمد مشکلات زیبایی، آکنه ولگاریس (جوش غرور جوانی) و ملاسما (ماسک حاملگی) است و سرآمد بیماری های پوستی برص، صدف، لیکن بلاست، بیماری های جلدی و بیماری های نشات گرفته از مصرف دارو می باشد.


وضعیت پراکندگی بیماری های پوستی در مناطق مختلف کشور چگونه است؟

مسلما در اقلیم های مختلف بیماری های پوستی متفاوتی شایع است. به طور مثال در کرمان و یا کرمانشاه که به مرز نزدیک است بیماری پوستی سالک بسیار دیده می شود. همچنین هرچه به سمت جنوب می رویم بیماری های نشات گرفته از آفتاب بیشتر می شود.

بنابراین باید در این خصوص اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود. هرچه آگاهی مردم نسبت به اقلیم شان و بیماری های مربوطه بیشتر شود، می توانیم به پیشبرد اهداف نظام سلامت نظیر پیشگیری امیدوار تر باشیم. 


چه کسانی بیشتر در معرض بیماری های پوستی قرار دارند؟

ژنتیک و زمینه های ارثی روی بیماری های پوستی تاثیر مستقیم دارد. یعنی ممکن است که یک سری عوامل که باعث پیر پوستی و یا ریزش مو می شود در کسانی که مستعد ژنتیکی هستند سریعتر و بیشتر بروز پیدا کند، و حتی شکل بروز بیماری ها هم در افراد مختلف متفاوت است.

مثلا آکنه ولگاریس که در حالت شدید کیستیک می شود مستقیما با ژنتیک فرد در ارتباط است. حال اگر این افراد که زمینه ژنتیک دارند در محیط یا عوامل بیرونی مستعد قرار بگیرند، بیشتر از بقیه افراد احتمال ابتلا به بیماری دارند.

به طور مثال همان افراد که حالت کیستیک آکنه ولگاریس را دارند اگر در معرض ترکیبات هالوژنی یا رطوبت یا کلر قرار بگیرند این بیماری شدت پیدا می کند یا فردی که مستعد ملاسما هست، اگر در معرض آفتاب قرار گیرد، بیماری او را تشدید می کند. از سوی دیگر باید بگوییم که مانند سایر بیماری ها، افرادی که نسبت به سلامت خود، کم توجهی دارند، احتمال ابتلای ایشان به بیماری بیشتر است.

به عنوان مثال، پوست‌های خشک اگر در شرایط خشک شدن (مانند آب و هوای خشک) قرار گیرند، دچار ترک‌خوردگی، پوسته‌پوسته شدن و گاهی خارش می‌شوند. پس اگر فرد رعایت نکند، طبیعی است که در معرض مشکلات پوستی قرار می گیرد.


تاثیر خواب بر سلامت پوست چیست؟

پوست به مرور زمان و با افزایش سن و همچنین قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی به مرور افت پیدا می کند. حال پوست سالم، پوستی است که با توجه به مراقبتها و عوامل ژنتیکی کمتر آسیب دیده باشد. در این میان باید به مقوله خواب کافی اشاره کنیم. در طول روز همواره در حال فعالیت هستند،

بنابراین آنها نیز نیاز به استراحت دارند و خواب کافی بر سلامت سلول‌های بدن موثر است. خواب کافی و ناکافی در افرادی که به طور ژنتیکی دارای سیاهی زیرچشم هستند، می‌تواند باعث تیره‌تر شدن رنگ پوست به خصوص ناحیه زیر چشم شود و به طور کلی افرادی که خواب نامناسب و ناکافی دارند، اغلب به دلیل کاهش نسبی جریان خون در بدنشان، رنگ پوستی متمایل به زرد خواهند داشت و در ظاهر هم خستگی و کم خوابی در چهره آنان مشخص است در نتیجه شفافیت پوست در این افراد کم شده و به دنبال آن آکنه‌های پوستی نمایان‌تر می‌شوند.

از طرفی خواب بیش از حد هم به خصوص در افرادی که هنگام خواب زیر سرشان صاف است، علت تجمع مایعات بدن در سرو صورت باعث پف بیشتر صورت و زیر چشم می شود که البته این ورم یا پف کردگی در طول روز به تدریج و با فعالیت بهبود می‌یابد.



نقش تغذیه در سلامت پوست و مو را تشریح کنید. تا چه میزان می توان با کمک تغذیه از اسیب های پوستی در امان بود یا مشکلات پوستی را درمان کرد؟

نقش تغذیه در سلامت پوست و مو بسیار حایز اهمیت است، به طور مثال در بیماری اگزما اگزپیک که در کودکان رایج است، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی باعث تشدید این بیماری می شود.

همچنین در گذشته این تفکر رایج بوده که شیرینی باعث ایجاد آکنه می شود و الان علم نیز این مساله را ثابت کرده و همچنین مواد لبنی آکنه را تشدید می کند. در زمینه رشد مو هم تاثیر چشمگیر تغذیه مشهود است.

زیرا کمبود بسیاری از ویتامین ها و عناصر معدنی باعث ریزش موی سر و همچنین شوره سر می شود. در نتیجه فرهنگ استفاده از مکمل ها در کنار تغذیه سالم در سلامت پوست و مو بسیار موثر است.

مثلا بدلیل استفاده از کرم ضد آفتاب برای در امان ماندن از اشعه فرابنفش خورشید، افراد از جذب ویتامین D3 محروم می شوند، در نتیجه استفاده از مکمل تغذیه ای میتواند این کمبود را جبران کند.

به طور کلی باید بگوییم که ریز مغذی ها شامل انواع گروه ویتامین ها، ترکیبات و عناصر معدنی، آمینو اسیدها که برای ساختن کراتین (پروتیین مو) و همچنین اسیدهای چرب ضروری مثل امگا3 همگی نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارند و باید به میزان مناسب، نه کم و نه زیاد، تامین شوند و در صورتی که از طریق تغذیه طبیعی، نتوانیم تضمینی برای تامین آن ها داشته باشیم، ناگزیر هستیم که از روش های دیگر، این ریزمغذی ها را تامین کنیم که یکی از این روش ها مکمل های غذایی است.

از سوی دیگر نباید از تاثیر بی نظیر گیاهان دارویی بر سلامت پوست غافل باشیم. تاثیر بی نظیر دارو ها غیر قابل انکار است و استفاده گسترده آنها در انواع کرم ها و شربتها نشان دهنده تاثیر فوق العاده آن ها است. .مثل استفاده از آلوئورا و آووکادو در کرم ها. ولی این مساله رو باید در نظر داشت که حتی الامکان از خود میوه ها و گیاهان باید استفاده شود.


مهم ترین چالش هایی که یک متخصص پوست با آن مواجه است کدام است؟

مهمترین مسئله، بحث آگاهی های مردم است. معمولا عدم آگاهی بیماران نسبت به بیماری و مشکلشان باعث می شود که طولانی شدن روند درمان، آنها را خسته و مستاصل کند و یا گاهی اوقات بیماری درمان قطعی ندارد و فقط جنبه تسکین و عدم پیشروی دارد ولی بیماران توقع درمان کامل دارند و به طبع مشکل را از ناحیه پزشک خود می دانند. در اینجا هم نقش رسانه، نقش مهمی برای آگاه سازی مردم از بیماری هاست.

این نکتههم باید اضافه کنیم که مردم باید اطلاعات خود راجع به نحوه مراقبت از پوست خود را افزایش دهند. به طور مثال باید بگوییم که استرس کنترل نشده می‌تواند پوست افراد را حساس کرده و مشکلات پوستی به دنبال داشته باشد ولی مردم این مقوله را مد نظر قرار نمی دهند و توقع دارند که همه چیز را از راه دارو تامین کنند.

در حالی که همه افراد باید برای حفظ سلامتی بدن و همچنین سلامت روان و نیز سلامت پوست و موی خود، کنترل استرس را جزء برنامه های همیشگی خود قرار دهند. بی شک با کنترل استرس به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا خواهند کرد.

قابل توجه است که استرس می‌تواند شامل یک ضربه روحی ناگهانی (مرگ یکی از نزدیکان، از دست دادن شغل، جدایی، بیماری و تب شدید، عفونت، آنفلوآنزا و....) خستگی شدید ناشی از کار زیاد یا حتی جراحی باشد. همچنین بحث پوست های حساس هم موضوع مهمی است. طبیعتا افرادی که دارای پوست حساس هستند، باید بیشتر مراقب باشند. پوست حساس نسبت به اغلب شوینده‌ها، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.


چرا مراقبت های پوستی، پرهزینه هستند؟
می توان گفت در بخشی از بیماری های پوستی، بحث زیبایی مطرح است و سازمان های بیمه گر، آن ها را تحت پوشش قرار نمی دهند. در نتیجه باعث بروز مشکلات متعددی برای افراد جامعه می شود. به طوری که برخی افراد، ترجیح می دهند که از گام برداشتن در مسیر درمان انصراف بدهند.


در چه شرایطی بهتر است که مکمل های غذایی، مشمول حمایت های بیمه ای قرار گیرند؟

یکسری از مکمل ها برای برخی از بیماری ها ضروری محسوب می شوند ولی مساله این است که اولا وزارت بهداشت مکمل ها را تحت پوشش بیمه قرار نمی دهد و ثانیا اینکه یکسری بیماری ها را بیماری محسوب نمی کنند که دارو ها و مکمل های مرتبط با آن را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

مثلا فردی به طور ژنتیک کمبود روی دارد پس در اینجا مکمل روی جنبه درمان دارد و الزاما باید مصرف کند و یا کمبود ویتامین C در فردی باعث بیماری اسکوربوز می شود ولی متاسفانه تحت پوشش بیمه نبوده و یکسری از افراد به دلیل هزینه بالا درمان نمی شوند.


کدام کشورها در زمینه پیشگیری از بیماری های پوستی موفق تر برنامه ریزی و عمل کرده اند؟
اگر بخواهیم رده بندی کنیم ابتدا استرالیا و بعد کانادا در زمینه آگاه سازی و کنترل بیماری های پوستی به خصوص بیماری ملانوما که بسیار در این دو کشور شایع بود، موفق عمل کردند.


تا چه حد مقایسه‌ی تصویر ذهنی از بدن، در بیماران پوستی با افراد سالم متفاوت است؟

در یک مطالعه‌ی مورد ـ شاهدی که از سوی مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اصفهان انجام شده، 300 نفر از افراد 18 تا 64 ساله (150 نفر مورد و 150 نفر شاهد) شهر اصفهان انتخاب شده و میزان رضایت پاسخگویان از اعضای ظاهری بدنشان و احساسات افراد در رابطه با ظاهرشان در موقعیت‌های مختلف و شرایط متفاوت با بهره‌گیری از یک پرسش‌نامه محقق‌ساخته سنجیده شده است.

یافته‌های این مطالعه نشان می دهد که زنان تحصیل‌کرده، مجرد و جوان تر، نمره‌ی تصویر بدنی بالاتر و نگاه مثبت‌تری به بدن خود داده اند. ضمن اینکه افراد سالم نمره‌ی تصویر بدن بالاتری نسبت به بیماران پوستی داشتند. علاوه بر این، بین جنسیت و نمره‌ی تصویر بدن رابطه‌ی معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری که در این مطالعه صورت گرفته این است که بیماری‌های پوستی نقش مؤثری در تصویر بدنی داشتند.

اگر بخواهیم به بحث ریزش مو نیز گریزی بزنیم، باید بگوییم که ریزش مو یکی از بیماری‌های شایع مزمن پوستی می‌باشد که شیوع و بروز فراوانی دارد. ریزش مو تأثیر منفی در وضعیت روان‌شناختی، روابط اجتماعی و فعالیت‌های روزمره‌ی افراد مبتلا دارد. از آنجایی که زیبایی برای زنان بسیار مهم است و عدم احساس زیبایی و جذابیت در آنان باعث کاهش روابط اجتماعی و به‌دنبال آن افسردگی می‌شود،

بنابراین درمان مناسب ریزش مو می‌تواند باعث بهبود ارتباطات اجتماعی و درنتیجه بهبود کیفیت زندگی این بیماران شود. یک مطالعه که با هدف بررسی فراوانی افسردگی در زنان مبتلا به ریزش مو مراجعه‌کننده به درمانگاه شهید صدوقی یزد انجام شده، نشان داد که 67% افراد مراجعه‌کننده از درجاتی از افسردگی رنج می بردند. در واقع نتیجه ای که از این مطالعه می توان برداشت کرد آن بود که افسردگی در زنان مبتلا به ریزش مو فراوانی بالایی دارد. 

***************

منبع:  سامانه مکمل شناسی 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد