بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

دکترعلیرضا آقابیگی: دنیای مکمل های حامی کلیه و دشمن نارسایی های جنسی

،
دکترعلیرضا آقابیگی
متخصص اورولوژی و ناباروری
متخصص زنان وزایمان و نازایی

**********************************

دکتر علیرضا آقابیگی، فارغ التحصیل از دانشگاه کارول داویلا بخارست در سال۱۹۹۳است. سپس درهمان دانشگاه در سال ۱۹۹۸ در رشته زنان وزایمان و نازایی تخصص گرفته و به ایران آمده است. وی پس از گذراندن دوره ها و امتحان های مربوطه در رشته جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری در دانشکده علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۹۹۹لغایت ۲۰۰۳ مشغول به تحصیل جهت گرفتن دومین تخصص پزشکی خود بوده است. با وی در خصوص مصرف مکمل های غذایی موثر در بحث باروری و ناباروی گفتگو کرده ایم.


مکمل های مفید در male infertility

1. زینک: 

یکی از مهمترین مواد معدنی در تقویت جنسی آقایان است. زینک به میزان بالا به صورت طبیعی در ارگان های جنسی مرد و اسپرم دیده می شود. زینک در سخت غشا و دم اسپرم و همچنین در بلوغ اسپرم نیاز است. کمبود زینک باعث کاهش تعداد اسپرم و تستوسترون شده و در بلوغ اسپرم نیز موثر است.

به همین دلیل مکمل های زینک نشان داده اند که در بهبود تعداد، کیفیت و سلامتی اسپرم و حرکت آن نقش موثری دارند. همچنین اثر زیادی بر روی باروری اسپرم دارد.

ضمن اینکه  استرس و دود سیگار و آلودگی و الکل میزان زینک در بدن را پایین می آورد.  

2. فولیک اسید: 

تحقیقات نشان دادند که آقایان با میزان بالای فولیک اسید، دارای تعداد اسپرم بیشتری می باشند. میزان فولیک اسید با کاهش غیر طبیعی اسپرم در آقایان ارتباط مستقیمی دارد. 

3. ویتامین c

یک آنتی اکسیدان پر اهمیت است که در پیشگیری از غیر طبیعی بودن اسپرم و در حرکت اسپرم نقش موثری دارد. تحقیقات مختلفی نشان داده اند که میزان پایین ویتامین c باعث نازایی و همچنین باعث ایجاد تغییرات بسیاری در اسپرم است.

4. ویتامین D

این ویتامین در توسعه یافتن هسته مرکزی سالم اسپرم و همچنین تعداد اسپرم نقش حیاتی دارد. همچنین می تواند میزان تستسترون را بالا برده و در افزایش لیبیدو کمک کننده می باشد.

5. ویتامین  E

یک آنتی اکسیدان قوی است که در افزایش تعداد  و کیفیت و حرکت اسپرم تاثیر گذار است. تحقیقات نشان داده اند که مکمل های ویتامین E باعث افزایش قدرت اسپرم در باروری تخمک می شود. همچنین میزان IVF موفق در زوج هایی که ویتامین E مصرف کرده اند بالاتر بوده است. 

6. امگا3

برای تولید اسپرم سالم نیاز به امگا 3 است. امگا 3 گردش خون در ارگان های جنسی را بهبود بخشیده و به همین دلیل در تقویت جنسی نقش بسزایی دارد.

7. سلنیوم

یک ماده معدنی آنتی اکسیدان است که در کارکرد اپیدیدیم تاثیر بسزایی دارد. کمبود سلنیوم باعث نازایی در مردان شده و مکمل های سلنیوم درصد بارداری در آقایان را بالا می برد. 

8. Q10کوانزیم

در تعداد و حرکت اسپرم نقش موثری داشته و در مایع منی بطور طبیعی وجود دارد و باعث بهبود حرکت اسپرم شده و از جراحت اسپرم جلوگیری میکند. 

9. L Arginine 

جهت تولید و به بلوغ رسیدن اسپرم حیاتی است. سر اسپرم دارای L arginine بالایی است همچنین L Arginine کیفیت و حرکت اسپرم را بهبود میبخشد.

10. L carnitine

برای به بلوغ رساندن و کارکرد اسپرم حیاتی است. L carnitineبه طور طبیعی در اپیدیدیم ترشح می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. و در پیشگیری از آسیب به اسپرم کمک کننده است. هر چه میزان L carnitine در اسپرم بالاتر باشد تعداد و حرکت اسپرم بالاتر می رود و همچنین با پایین آمدن میزان L carnitine کارکرد و رشد و حرکت اسپرم به صورت چشمگیر کاهش می یابد.

11. کلسیم
کلسیم در حرکت اسپرم نقش مهمی دارد. در صورتی که اسپرم حاوی کلسیم به میزان مناسب نباشد، قدرت نفوذ به تخمک را ندارد.

از دیگر مکمل ها که در ناباروری مردان نقش دارند می توان به ویتامین ب12 و ب6 و همچنین مس و منیزیوم اشاره کرد.


مکمل های غذایی و مقابله با عفونت های مجاری ادراری

کرانبری دارای ماده ای به نام  proanticianidine است که تقریبا نقش تفلون را دارد و داخل مجاری ادراری را پوشش داده و باکتری ها را دور نگه میدارد.


بهترین مکمل ها برای سلامتی کلیه ها

کلیه ها نقش اساسی در سم زدایی و همچنین در تنظیم فشار خون دارند. با در نظر گرفتن مکمل ها در جیره غذایی روزانه میتوانیم نقش زیادی در سلامتی و نگهداری کلیه ها داشته باشیم

1. ویتامین C
کلیه ها را در پاک نگه داشتن از سنگ به خصوص سنگ های اسید اوریکی و رسوب کریستال ها کمک می کند. 
2. ویتامین B
اضافه نمودن ویتامینB به مواد غذایی به خصوص  ویتامینB6برای پیشگیری از سنگ های کلیه مفید است. ضمن اینکه مطالعات نشان داده اند کهکمبود ویتامینB6 می تواند باعث ایجاد سنگ های کلیه شود.
3. آهن
آهن برای سلامت کلیه ها نقش مهمی دارد. به دلیل اینکه کلیه ها در ساختن اریتروپویتین (erythropoietine)  تاثیر دارند. 



مکمل های مفید جهت آقایان باPSA بالا 

- FISH OIL برای سرطان پروستات مفید بوده و به دلیل اینکه ممکن است کاهش دهنده سکته ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی باشد و سیستم ایمنی را تقویت کند و همچنین التهاب در بدن را کاهش دهد، قابل توصیه است.
- ویتامینE ریسک سرطان پروستات را پایین می آورد.
- سلنیوم، میزان پایین سلنیوم در پیشرفت BPH نقش مهمی دارد.
- PYGEUM AFRICAN، یک گیاه که در آفریقای جنوبی رشد می کند و می تواند از پیشرفت BPH جلوگیری و یا به عقب بیاندازد.


مکمل ها در بیماران دیالیزی

1. ویتامین های گروه B ویتامین های قابل حل در آب هستند که از ایجاد آنمی جلوگیری می کنند و در متابولیسم بدن کمک کننده است و مواد غذایی را تبدیل به انرژی میکند. 
2. ویتامین C هم قابل حل در آب است که در بهبود زخم ها و پیشگیری عفونت ها کمک کننده است. 
3. ویتامین D به طور معمول کلیه ها آنرا به فرم فعال خود به نام ویتامین D3 تبدیل می کنند. ویتامین D3 در جذب کلسیم کمک کننده است و این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که بیماران دیالیزی دارای میزان پایین کلسیم هستند که باعث Renal Osteodistrophy می باشد و به همین دلیل ویتامین D با توصیه ی پزشک می تواند مفید باشد.


******************

منبع: سامانه مکمل شناسی 

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد