بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ارتباط سنگ کلیه با کلسیم و سایر مواد معدنی

ارتباط سنگ کلیه با کلسیم و سایر مواد معدنی
دکتر حسن احمد نیا، جراح کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی و فلوشیپ اندو اورولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای درجه استاد پروفسوری است.

گفتگوی ویژه ای با وی در خصوص سنگ کلیه و تاثیر مواد غذایی بر شکل گیری سنگ کلیه صورت گرفته که در ذیل می خوانیم


مهمترین بیماریهای مجاری ادراری شایع در ایران

- عفونت های ادراری به ویژه در خانم¬ها

- سنگ دستگاه ادراری، به طوری که کشور ما روی کمربند سنگ قرار دارد

- سرطان مثانه به دلیل مصرف سیگار و قلیان و مواد مخدر

- سرطان پروستات

- ریفلاکس ادراری یعنی برگشت ادرار از مثانه به کلیه




وضعیت پراکندگی بیماری¬های کلیوی و مجاری ادراری در مناطق مختلف کشور

عوامل مختلفی در این خصوص دخیل هستند. مثلا در رابطه با سنگ کلیه، کشورما روی کمربند آن قرار گرفته و تقریبا در سراسر کشور شایع است. اما بعضی بیماری¬ها ممکن است در بعضی مناطق بیشتر باشد. مثلا سرطان مری در گنبد کاووس به خاطر تغذیه ای که آن¬ها دارند بیشتر است. 


سرطان مثانه

ریسک برز سرطان مثانه در افرادی که سیگار و قلیان می¬کشند و مواد مخدر مصرف می¬کنند، بیشتر است. یکی از چیزهایی که ریسک سرطان مثانه رو زیاد می¬کند، کار کردن در کارخانه رنگ سازی است. عفونت¬های مزمن مثانه و سابقه سنگ مثانه در ایجاد سرطان مثانه ممکن است نقش داشته باشد.



علایم هشدار دهنده در مورد بیماری¬های مرتبط با پروستات 

بیماری¬های پروستات به دو حالت خوش خیم و بد خیم تقسیم می¬شوند. در بیشتر موارد ممکن است بیمار هیچ علامتی نداشته باشد. به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند مردان از سن 50 سالگی هر سال آزمایش PSA  خون را انجام دهند. همین طور کسانی که زمینه ارثی دارند مثلا در پدر یا عمو، به آن¬ها توصیه می¬شود حتی زودتر آزمایش بدهند و تقریبا از سن 45 سالگی به بعد هرسال چک آپ شوند.


 اما در مورد بیماری خوش خیم پروستات، معمولا علایمی وجود دارد. ما علایم را به دو دسته علامت¬های تحریکی و علامت¬های انسدادی ادرار تقسیم می¬کنیم. علایم تحریکی مانند تکرر ادرار بیش از 6 بار در روز و 2 بار یا بیشتر در شب است. دیگر این که تا فرد احساس ادرار کرد باید دستشویی برود وگرنه ممکن است ریخته شود. این¬ها علامت-های تحریکی هستند. علایم انسدادی هم مانند این است که که افراد عادی وقتی به دستشویی میروند بلافاصله هنگام نشستن جریان ادرارشان شروع می¬شود ولی در افراد مبتلا، نیاز به تامل و مکث دارد.

بسته به شدت انسداد میزان مکث هم متغیر است. یکی ممکن است بگوید یک دقیقه زمان می¬برد تا من ادرارم شروع شود. یکی ممکن است بگوید چند دقیقه و... . یکی دیگر از علامت¬ها این است که ادرار بیماران جهش کمی دارد و نزدیک پاها ریخته می¬شود و ادرار باریک تر از گذشته می¬شود.

نشانه دیگر این که ادرار افراد عادی یکسره می¬آید تا تمام شود مانند یک منحنی اوج دارد تا پایین بیاید، در حالی که در افراد مبتلا قطع و وصل می¬شود و باید زور بزنند تا ادرارشان بیاید. یکی دیگر از علامتها این است که بعد از ادرار کردن، باز هم احساس می¬کنند ادرار دارند. این¬ها علایم انسدادی مرتبط با پروستات بودند. 


نقش آموزش عمومی و فرهنگ سازی در ارتقا توانمندی های بیماران 

به نظر من در گام نخست، فرهنگ سازی مربوط به پزشکان نیست. اول باید در مدرسه فرهنگ سازی شود. بعضی علامت¬ها را ابتدا باید با خانواده در میان گذاشته شود و سپس با پرشک، ولی در جامعه ما به این شکل نیست.

اگر بچه، اول به پدر و مادرش بگوید، شاهد هستیم که در بسیاری از موارد، آن¬ها اهمیت نمی دهند و می¬گویند خودش خوب می¬شود. درصورتی که همه باید پیشگیری را مقدم بر درمان بدانند و به علائم و نشانه های بیماری ها توجه داشته باشند. قبل از این که بیماری پیشرفت زیادی کند، یعنی در همان مراحل اولیه، باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا جلوی بیماری گرفته شود.

در این شرایط هم بیمار زودتر سلامت خود را به دست می آورد و هم هزینه¬ها کاهش چشمگیری پیدا می کند.


نقش تغذیه در مقابله با سنگ کلیه 

تغذیه به ویژه در مورد سنگ¬های ادراری مهم است. همانطور که اشاره شد کشور ما روی کمربند سنگ قرار دارد.

بنابراین باید در این خصوص توجه بیشتری صورت بگیرد. هر بیماری که سنگ دارد احتمال این که طی 5 سال بعد دوباره به سنگ مبتلا شود 50 درصد است. پس باید کاری کنیم که ابتلا به سنگ های بعدی کاهش پیدا کند.

و در این مسیر تغذیه نقش مهمی ایفا می کند. بیماران باید آگاهانه برنامه تغذیه ای خود را پیش ببرند تا امکان ابتلای مجدد را کاهش دهند



آب بخورید

شایع ترین سنگ در کشور ما سنگ¬های اگزالات کلسیم هستند. در بیمارانی که این مشکل رو دارند، چندین محور برای  بهینه سازی تغذیه مطرح است. اول این که بیماران باید مقدار مایع بیشتری مصرف کنند. در این خصوص هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست.

مثلا شخصی می¬گوید در آب تصفیه شده در شهر ما گچ وجود دارد. آیا باید بجوشانم یا خیر. در جواب گفته می¬شود منظور فقط مصرف مایعات است نه نوع مایع. از نظر علمی مهم است که هر بیماری که سنگ دارد یک روز در هفته ادرار خود را جمع آوری کند.

باید آن قدر آب خورده باشد که در 24 ساعت دو و نیم لیتر ادرار داشته باشد. اگر کسی کمتر ادرار داشت یعنی آب کمتری مصرف کرده است. در زبان عام می¬خواهیم بگوییم آن قدر مایعات مصرف کنید که ادرارتان همیشه مانند آب سفید باشد.


اما در این خصوص که چه مواقعی آب بیشتر باید مصرف کنند؟ باید بگوییم سه ساعت اول بعد از غذا و بعد موقعی که فعالیت بدنی شدید دارد و تعریق دارد. قبل از خواب و بالاخره در بیمارانی که مرتب سنگ سازی¬شان خیلی شدید است، توصیه می¬کنیم نصف شب از خواب بیدار شوند و یک لیوان آب بخورند.



مراقب مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات باشید

از سوی دیگر نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که بیمارانی که سنگ دارند، مصرف غذاهایی که غنی از اگزالات هستند را باید کاهش دهند. چای پررنگ و چای مانده، نوشابه سیاه یا همان کوکا، کاکائو، قهوه، اسفناج، ریواس، کلم، چغندر، توت فرنگی، فندق، پسته، بادام و گردو ، غنی از اگزالات هستند. 



کلسیم را فراموش نکنید

از گذشته این باور غلط وجود دارد که کسی که سنگ دارد نباید لبنیات مصرف کند. این اشتباه است. ما منع کلی نمی¬کنیم ولی می¬گوییم بیشتر از یک گرم در روز مصرف نکنند. اگر بیمار منبعی برای تهیه کلسیم ندارد روی پاکت شیر اگر دقت کنید می¬بینید نوشته حاوی یک گرم کلسیم، بیمار می¬تواند روزی 4 لیوان شیر مصرف کند. هر لیوان شیر برابر با یک کاسه ماست یا یک تکه پنیر به اندازه قوطی کبریت است.



مکمل های غذایی و گیاهان دارویی 

از جمله گیاهان دارویی، گیاه نخل اره ای است که بیماران از آن راضی هستند و به شکل مکمل های غذایی موجود است. همچنین تخم کدو برای سرطان خوش خیم پروستات خیلی از آن استفاده می¬شود که آن هم به شکل قرص و قطره در بازار دارویی وجود دارد و بیماران هم از آن راضی هستند. جنسینگ نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که قوای جنسی مردان رو افزایش می¬دهد. در بازار هم به وفور یافت می¬شود. تجویز آن هم برای بیماران ثمر بخش و سود آور است.

************

منبع: سامانه مکمل شناسی 

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد