بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مدیریت بخش مراقبت های ویژه

دکتر رضا شهرامی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و معاون درمان بهداری نفت

عمر مراقبت‌های ویژه در ایران و دنیا زیاد نیست. با این همه به علت اهمیت این رشته، دانش آن به سرعت روز به روز در حال افزایش است و مهندسان در تلاش هستند تا بتوانند تجهیزات بهتری برای این بخش تولید کنند که به احیا و ادامه حیات بیمار کمک زیادی می‌کنند. در ایران، رشته مراقبت‌های ویژه فلوشیپ است که متخصصانی از رشته‌های ریه، قلب و عروق، بیهوشی و داخلی را به خود جذب می‌کند. این رشته برای رشد به حمایت‌های مستمر و سالیانه دولت در بخش درمان و تجهیزات و آموزش نیاز دارد. 

به گفته دکتر رضا شهرامی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و معاون درمان بهداری نفت تهران آنچه معاونت آموزش وزارت بهداشت برای بخش ICU در نظر داشت این بود که برای سرپرستی این بخش در هر بیمارستان یک متخصص مراقبت‌های ویژه در نظر بگیرد. به همین علت به دنبال تربیت تعداد بیشتر متخصصان این رشته هم در زمینه آموزش و هم و در زمینه درمان است. 

وی در این زمینه می‌گوید: «برای این کار تعدادی از دانشگاه‌های مادر باید وظیفه تربیت متخصصان را بر عهده بگیرند و آنهایی که در این زمینه مدرکی کسب کرده و یا در آن فعالیت می‌کنند، به نسل‌های پس از خود آموزش دهند. تعداد فوق تخصصان ما در این حوزه به قدری نیست که بتواند تمام بیمارستان‌های کشور را تحت پوشش خودش قرار دهد، اما باید در زمینه افزایش ظرفیت این افراد مراقب باشیم، چرا که با ورود ناگهانی تعدادی از متخصصان به این حوزه با افت کیفیت در بخش درمان مواجه خواهیم شد و برای جلوگیری از این مسئله باید ابتدا از زیرساخت‌های موجود کشور مانند تعداد و کیفیت تخت‌های ICU و تجهیزات دیگر این بخش بیمارستانی اطمینان پیدا کنیم. تاکنون تخمین زده شده که تا پنج یا شش سال آینده تخت‌های ICU به ظرفیت مورد نظر خود می‌رسند و بیمارستان‌ها از این نظر تجهیز خواهند شد. برنامه تربیت فوق‌‌تخصص‌ها هم به همین صورت تا آن زمان طول خواهد کشید.» 

شهرامی در مورد استقبال مردم از این فلوشیپ می‌گوید: «در چند سال گذشته آگاهی مردم نسبت به این بخش افزایش پیدا کرده و بیشتر به دنبال بیمارستان‌هایی هستند که در بخش ICU متخصص این رشته فعالیت می‌کند. مطالعاتی هم که در کشور و حتی سایر کشورها انجام شده است، نشان می‌دهد زمانی که سرپرست هر بخش متخصص همان رشته فعالیت می‌کند، بازدهی بهتر و باکیفیت‌تری خواهیم داشت. بنابراین زمانی که ما ICU را به عنوان یک بخش در نظر گرفته‌ایم، پس وجود متخصص همان رشته در بخش ضرورت پیدا می‌کند و برای افزایش کیفیت خدمات مفید است. البته طریقه استفاده از این متخصصان به سیستم درمانی هر کشوری باز می‌گردد، ولی در کشورهای پیشرفته تعداد متخصصان این رشته بالا است و حداقل یک متخصص ICU در بخش حضور دارد.» 

شهرامی همچنین در مورد سیستم‌های درمانی در کشورهای دیگر مانند اروپا توضیح می‌دهد: «در سیستم درمانی قاره اروپا این بخش بیشتر به صورت نیمه بسته اداره می‌شود در حالی که در کشورهای آمریکایی کاملاً بسته فعالیت می‌کنند که یک در آن همه کارکنان متخصص همین بخش هستند و برای فعالیت در ICU آموزش دیده‌اند. به لحاظ چارت سازمانی هم سرپرست بخش فوق‌متخصص ICU است در حالی که در کنار وی متخصصان بیهوشی و قلب و داخلی نیز فعالیت می‌کنند.»
به صورت کلی برنامه‌های حمایتی زیادی برای بخش ICU باید وجود داشته باشد تا این بخش بتواند به خوبی و با کیفیت بالا رشد کند و در این سطح از کیفیت نیز بماند. در نتیجه باید امیدوار بود غیر از برنامه‌های درمانی در بخش تامین تجهیزات، در بخش تهیه زیرساخت‌ها مانند تربیت فلوشیپ‌های بیشتر مراقبت ویژه وضع به چه صورت عمل می‌کند.

***********************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از نشریه درمان یاب 


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد